Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg bruke startkabler hele tiden?

Jtand

Anbefalte innlegg

Har et problem med min Mitsubishi Galant -86. For hver gang jeg skal starte må jeg bruke startkabler. Det ser ut som at den ikke lader batteriet, for når jeg stopper og prøver å starte igjen, er den nesten helt død. Tror ikke det er noe galt med dynamoen heller. En kompis sa det mest sannsynlig var jordingsfeil.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk tilkoblingene til dynamo, starter og batteri. Har du voltmeter/multimeter kan du måle spenninga på batteriet mens motoren er i gang. Er spenningen 12.5V eller lavere er dynamoen din muligens gåen. Er den ca. 14V er dynamoen OK og batteriet skal bli ladet.

Også mulig at batteriet er gåent. Du kan lade det med separat lader og måle med syremåler.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da er det dynamoen din som begynner å ta kvelden.

Har du ett nøyaktig instrument så kan du måle deg fram til om dynamoen lader.

La motoren gå på litt turtall (2000-3000 rpm.) og sjekk spenningen over batteriet, er den mye under 13,8V så har du dårlig dynamo.

Du får tak i overhalte dynamoer hos høggern men det forutsetter at du leverer tilbake den gamle.

Lenke til kommentar

Et triks for å avsløre dårlig lading på bilen er å bruke vindusviskerene, går disse treigt (på vått vindu selvfølgelig) og/eller bilen faller litt mye på turtall er det nok dynamo eller laderelé som synder. Dette var symptomene da dynamoen røk på min bil...

Lenke til kommentar
Et triks for å avsløre dårlig lading på bilen er å bruke vindusviskerene, går disse treigt (på vått vindu selvfølgelig) og/eller bilen faller litt mye på turtall er det nok dynamo eller laderelé som synder. Dette var symptomene da dynamoen røk på min bil...

Når bilen har stått på 3-4 minutter går turtallet ned til 600-700 rpm.

Lenke til kommentar
Når bilen har stått på 3-4 minutter går turtallet ned til 600-700 rpm.

Det er ikke noe elektrisk vifte som slår seg inn da? På min 92 modell detter den med (noen? husker ikke helt) hundre rpm mens viften går, selv med ny dynamo.

Når dynamoen røk på min fikk jeg sjekket/konstatert dette gratis på et verksted...

Det er denne bilen: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=435939&hl=

Som dere sikkert skjønner er det ikke så nøya me'n 

Vakker bil :)

Endret av er@ser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...