Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP og ADSL-modemer

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Man MÅ jo ikke kjøpe slike vern unntatt hvis det er veldig viktig å unngå skade på produktet det skal beskytte.

Kjøper man en diger flatskjerm til 50000 er man mer interessert i å beskytte den enn en 20 tommers svart/hvitt reise-tv fra 1980.

Dessuten har jeg faktisk fått reparert produktene som skades gratis etter kjøpslovens regler, så sånt sett er det jo billigere å la vær å beskytte seg.

Men dette er egentlig et sidespor, som ikke har noe med saken i det hele tatt.

Utgangspunktet mitt var at etter relativt kraftige tordenvær i området her, så ødelegges svært mange modem til Telenor-kunder, mens andre kunder nesten aldri merker noenting.

Når tordenværet nærmest "plukker ut" telenorkunder, så mener jeg at de modemene som telenor sender til sine kunder i dette området ihvertfall MÅ være dårligere beskyttet.

Hvis de var like bra beskyttet ville det jo sannsynligvis være fordelt noenlunde likt prosentvis av kundemassen.

Siden man i praksis må ta til takke med det man får tilsendt, selv om det finnes bedre tekniske alternativer tilgjengelige, kunne det vært greit å få samlet erfaringer BÅDE på ISP`er og modem.

Leser jo flere innlegg på sidene her om at folk sliter mer med enkelte ISP`er og modemer enn andre.

Dette ligger så spredt på forumet, at det hadde vært greit å få samlet erfaringene

litt mer siden såpass mange spør og sliter med det samme.

Det er også meningen at brukerne skal si noe mer konkret om HVORFOR en ISP eller modem er bedre eller verre enn en annen, og ikke bare synse.

Har fått EN slik tilbakemelding, som gikk på at Zyxel modemer var bedre beskyttet enn telenor sine modem.

Flere slike meldinger hadde vært interressant! :-)

Forøvrig, om det er av interesse eller betydning, bor jeg på Karmøy men det er det samme som skjer i hele området her inklusivt Haugesund.

Sikkert noen som har erfart det som kan si noe mer utfyllende om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man MÅ jo ikke kjøpe slike vern unntatt hvis det er veldig viktig å unngå skade på produktet det skal beskytte.

Kjøper man en diger flatskjerm til 50000 er man mer interessert i å beskytte den enn en 20 tommers svart/hvitt reise-tv fra 1980.

Dessuten har jeg faktisk fått reparert produktene som skades gratis etter kjøpslovens regler, så sånt sett er det jo billigere å la vær å beskytte seg.

Driftsavbrudd er jo ergelig og tar mye tid, og ser ikke noen grunn til at kjøpsloven gir deg noen rettigheter for og dekke slike ting som dette, det er utnytting av lovverket på feil grunnlag.

Det er du som stresser med disse tingene og svaret er og kjøpe overspenningsvern for både strøm og telefon, ser ingen grunn til og finne det beste modemet når egnet verneutstyr er og få kjøpt for noen få kroner.

Lenke til kommentar
Resultatet av dette er at det pr. idag kun er to endevern som egentlig gir en viss trygghet.

Det beste (uten å nevne navn) koster rundt tusenlappen for enkle og rundt 1600 for en boks med flere uttak.

Skikkelig beskyttelse blir derfor veldig dyrt.

Defor er det greit å velge produkter som til en viss grad tåler litt.

Hvorfor kan du ikke nevne navn dersom du har tips om et godt fungerende endevern?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Uten å reklamere, så er det iTX som er de absolutt sikreste, og et av de to godkjente vernene for Norske forhold (de andre vernene er ikke ulovlige, men gir begrenset vern når det gjelder).

Kan lese mer på denne linken: http://www.xpc.no/lynvern.pdf

Den andre husker jeg ikke hva var.

Et søk på nettet vil nok bringe klarhet i det for de som er interressert.

Har også søkt og funnet ut at det er mulig å få iTX vern billigere, så de som vil ha får lete rundt etter et godt tilbud.

Men igjen, det er kun for å "rangere" modemene at jeg tar det opp.

Ikke noe stort problem om det ryker.

Men en annen tråd her omtalte at enkelte selskaper tilbød kunden å velge mellom flere typer modem.

Og skal man velge må bør man vite om eventuelle forskjeller.

Leste forøvrig om en Telenor kunde på de siste innleggene hvor modemet døde i tordenvær.

Mulig opplevd det samme som mange her?

Lenke til kommentar

Siden det ble så mye fokus på overspenningsvern og ZyXEL modem, så må det sies, for de som ikke har fått det med seg, at jeg jobber med ZyXEL produkter så jeg er ingen nøytral tilskuer, men det endrer ikke fakta. Jeg kan heller ikke uttale meg om Speedtouchs overspenningsvern o.l.. Det er mulig det er likt selvom jeg (som ZyXEL-tilhenger) tviler på det.

Lenke til kommentar
Siden det ble så mye fokus på overspenningsvern og ZyXEL modem, så må det sies, for de som ikke har fått det med seg, at jeg jobber med ZyXEL produkter så jeg er ingen nøytral tilskuer, men det endrer ikke fakta. Jeg kan heller ikke uttale meg om Speedtouchs overspenningsvern o.l.. Det er mulig det er likt selvom jeg (som ZyXEL-tilhenger) tviler på det.

Så vidt jeg vet så bruker Telenor ZyXEL modem/ruter for business kunder, mens for privat markedet bruker de Speedtouch mener jeg.

De har brukt en drøss forskjellige

ZyXEL

Speedtouch

Nokia

Lucent

Topcom

Men så vidt jeg har fått med meg bare på ZyXEL og Speedtouch for tiden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Årsaken til at det blir dyrt å sikre seg, ihvertfall for oss, er at man trenger endel slike iTX vern.

I TV/Video/DVD osv området har vi to strømuttak, ett med permanent spenning til de apparatene som har klokke osv som mister innstillingene ved strømbrudd og ett som går på en hovedbryter til stua.

Så har man pc-området med pc/scanner/printer.

Så har man telefonen, telefon inntaket (med isdn boks og nå snart adsl modem),

Boligalarm, tv nr. 2, osv

Blir for 10-12 steder i huset som bør sikres.

Overspenningsvern (til rundt 4000,- montert) pluss 10-12 punkter med endevern blir fort 15000,-

Vårt problem har vært halogenpærene.

Av og til når de ryker, dannes det en kort strømpeak.

Selv om automatsikringen slår ut er det alt for sent.

Derfor hadde det vært greit med et modem som tåler dette.

Når det så også kommer en konkret melding om at Zyxelmodem ER bedre sikret en telenor sine, så er det jo fristende å ta dette med i betraktningen hvis man skal velge mellom flere.

Savner fortsatt tilbakemeldinger på andre modem og om noen vet om hvilke isp`er som bruker hvilke modem.

Hvis samme modem brukes av så godt som alle, kan det vel være like greit å kjøpe den typen så slipper man å betale det samme for å leie et.

Lenke til kommentar
Årsaken til at det blir dyrt å sikre seg, ihvertfall for oss, er at man trenger endel slike iTX vern.

Men jeg har litt vondt for og tro at det er bare to vern i dette landet som duger, vet da om endel som her berget masse utstyr med vern til 59,-, at dette ikke er det beste er en ting men det beskyttet utstyret noe som er hensikten.

Det enkel billige jeg har som kostet ca 100,- reagerer på tordenvær som er svært langt unna noe som tyder på at det fungerer. Tror du tryggt kan kjøpe noe billigere, dessuten hvor er de uavhengige testene på dette utstyret? At en produsent legger ut om at deres er best betyr lite.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

iTX er FG godkjent og produsert for det Norske strømnettet.

Det er elektrikere og innstallatører som sier at de andre ikke fungerer skikkelig grunnet det spesielle norske strømnettet som er av samme type som det de bruker i albania.

Har selv ett billig vern som fulgte med den første pcen, som jeg åpnet.

Består kun av en enkel glasssikring, og er altfor tregt til disse korte strømpeakene.

Tester finnes overalt, fra de seriøse testfirmaene og bl.a pcworld.

Bare å søke på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...