Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP og ADSL-modemer

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg skal anskaffe bredbånd, og har sjekket litt rundt.

Kan velge mellom Bluecom, freewave, mtulink, nextgentel, og Tele2.

De fleste har et tilbud rundt 1000-1100 down/rundt 250 up til 300-350 kroner.

Noen som har erfaringer, gode eller dårlige, med disse selskapene?

Lurer spesielt på om man får det man betaler for, om nettet er mye nede, kundeservice, ping, samt størrelsen på epostkontoen.

Lurer også litt på de adsl modemene man får tilsendt, er de av god kvalitet?

(Dvs fungerer de som de skal og tåler de litt tordenvær uten å dø, noen funksjoner man bør se etter osv)

Er det forskjeller mellom hva de ulike selskapene bruker, og hvem er gode/dårlige?

Vet at noen selskaper tilbyr flere typer, hva bør man velge?

God ide å kjøpe egen, eller blir det et problem å få til å virke med aktuell isp.

Hva skal man se etter?

PS! Kanskje kan dette bli en tråd som samler slike spørsmål en gang for alle.

Vet det ikke er lov å reklamere, men er vel lov å fortelle om erfaringer.

Sikkert andre som lurer på det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer også litt på de adsl modemene man får tilsendt, er de av god kvalitet?

(Dvs fungerer de som de skal og tåler de litt tordenvær uten å dø, noen funksjoner man bør se etter osv)

Ingen av de er spesiellt sikre mot overspenning og du bør anskaffe et overspenningsvern for strøm og linje er dette ett problem.

Bluecom sender ut Billion-modemer og de er i brigde slik at du er rett på nett med skikkelig IP såfort du plugger i.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder modem, så vet jeg at ihvertfall her på vestlandet er 90-95 prosent av de som får problemer med modem i tordenvær Telenor kunder.

Ergo må jo de modemene være dårligere beskyttet mot overspenning enn andre.

Jeg har forøvrig surfet litt rundt og lest tilbud og erfaringer.

Ser at enkelte selskap kan garanteren en bestemt max ping hvis man betaler ekstra.

Trodde ikke at man kunne betale for lavere ping, men det hevdes det.

Videre så har enkelte selskap systemer som gjør at man får dialup tilkobling hvis bredbåndet er nede.

Lavere hastighet selvfølgelig, men man kommer seg ihvertfall på nett.

Ser jo også at Nextgentel får mye pes på grunn av lang ventetid på support og mye rot med fakturaer og generell dårlig kundeservice.

Men hastigheten skal være bra.

Tilsvarende får Tele2 mye pes for at de generelt gir endel lavere hastighet enn hva man betaler for.

Dette bekreftes også på diverse nettsiders månedlig hastighetsoversikter.

Det er også 150 kroner måneden som skiller billigste leverandør fra de dyreste på samme tjeneste.

Har fått tips om at "alle" velger den billigste, derfor blir sentralene overbelastet og hastigheten synker.

Er også litt frem og tilbake om jeg skal satse på en billig ukjent ny leverandør på grunn av prisen, eller om jeg skal betale endel ekstra for å få en kjent leverandør.

Med andre ord, får jeg en bedre tjeneste med et kjent firma eller spiller det ingen rolle?

Har også tatt noen stikkprøver selv på kundeservice ved å stille noen enkle tekniske spørsmål pr. mail.

Noen gidder ikke svare i det hele tatt, mens andre svarer innen halvtimen.

Det ser forøvrig ut til at det er en viss sammenheng mellom pris og kundeservice.

Føler også at når selskapene tilbyr "gratis brannmur" og andre ting, så er vel dette egentlig bakt inn i prisen man betaler?

Med 12 måneders binding er det jo bare å legge til 1/12 av prisen på det som leveres med hver måned til abonnementsprisen.

Til slutt er jeg jo nysgjerrig på hva som egentlig er poenget med å levere tilbake modem når man sier opp abonnement.

Jeg antar at alle nye kunder får et helt nytt modem, så de som leveres inn er vel egentlig bare søppel?

Eller sendes brukte modem ut igjen til nye kunder?

Lenke til kommentar

1) Anbefaler deg å få deg en gmail adresse, slik at du slipper å miste eposten din hver gang du skifter ISP, og ikke minst blir ikke lagringsplass et problem.

2) Sitter med Start ADSL linje selv og jeg har akkurat den hastigheten jeg betaler for. De gangene jeg måtte ha tak i supporten har jeg fått svar i løpet av 2 minutter. Noe som jeg ser på som meget bra.

Hos Start kan du og velge å ha et eget modem/router, noe som gir deg fort mye mer kontroll over porter osv.

Lenke til kommentar
Når det gjelder modem, så vet jeg at ihvertfall her på vestlandet er 90-95 prosent av de som får problemer med modem i tordenvær Telenor kunder.

Vel. TN bruker speedtouch som ikke er spesiellt kjent for og være dårlig. Har jo blitt brukt i årevis av de fleste ISP-er til tider.

Dessuten har TN brukt endel forskjellige modemtyper opp igjenom årene så den teorien din holder ikke.

Lenke til kommentar

Huskj at vil du ha full kontroll over eget utstyr, for eksempel mulighet til å velge Brannvegg/router så unngå NextGenTel.

Bytter ut dem nå siden de har det sånn.

Og husk at pris ikke er alt. Har hatt Telenor i mange år, og er godt fornøyd med supportrespons.

Lenke til kommentar

Vel, det er stor forskjell på hvor du bor på vestlandet. De som bor innenfor forholdsvis kort radius av bergen sentrum har sjelden problemer, mens de som bor i kommuner utenfor bergen er mye mer utsatt. Dette fordi i distriktene er ofte både strøm nettet og telenor sin kobber levert via luftstrekk, mens i byene ligger kablene stort sett i bakken.

Men at vestlandet har mye lyn i forhold til andre deler av landet, er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det ble veldig mye fokus på tordenvær nå, men det som var poenget med det er at det i området her er kunder av de fleste ISP`er, bl.a bluecom, nextgentel, tele2, chello, telenor, start, freewave osv.

Av en eller annen grunn ryker relativt mange av telenors utsendte modem i tordenvær.

Siden Telenors kunder er såpass overrepresentert her når det gjelder skader som skyldes overspenning, så må jo modemet være dårligere sikret.

Mitt egentlige poeng oppi alt dette var om det gikk greit å kjøpe et hvilket som helst adsl modem og plugge inn fra hvilken som helst isp og få det til å virke.

De fleste adsl leverandørene sender ut et standard modem, men går man på hjemmesiden til leverandøren ser man at det tilbys flere forskjellige utgaver med ulike funksjoner (for eksempel med og uten QoS, forskjeller i hastighet, klargjøring for adsl2 osv).

Jeg har også valgt Linksys wrt54gx srt router med Linksys srt adapter til.

Tenkte kanskje at det kunne være smart å la adsl signalet gå til en Linksys adsl modem og videre til en Linksys router som sender til en Linksys mottaker.

Med produkter fra samme leverandør fra A til Å så trodde jeg at man fikk et mer stabilt system enn ved å mikse produkter fra ulike leverandører.

Har jeg rett i det?

Et annet poeng med å eie adsl modemet er jo at man slipper å betale for nytt modem hver gang man bytter ISP.

Det koster omtrent det samme å kjøpe sitt eget som å leie av ISP, så da tenkte jeg jeg kunne like godt kjøpe mitt eget?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, se der. Da har man altså dokumentert at modemene telenor sender ut ER dårligere sikret mot overspenning enn zyxel ihvertfall.

Tipper det er tilsvarende for andre ISP`s modem i forhold til de Telenor bruker.

Har enda en ting jeg kom på.

Hvis jeg velger et adsl modem fra en annen leverandør, f.eks Linksys, er da alle klare for å skille ut ISDN telefonlinja (på de modemene jeg har satt opp til nå plugges isdn kabelen til telefonkontaktene rundt om i huset ut av isdn boksen og inn i adsl modemet, så går det en ny kabel fra modemet til isdn boksen så går telefonkabelen videre til telefonkontaktene mens man f.eks plugger en trådløs router til adsl modemet).

Er det likt på alle adsl modemer, og må man ikke ha en eller annen form for norsk versjon for å få dem til å virke på det norske telenettet?

isdn er vel en norsk standard?

Lenke til kommentar

Er godt foprnøyd med Telenor. Ingen problemer, og man får et standard modem som man kan koble til egen router/firewall.

Bluecom som jeg skifter til nå har også det samme.

Jeg ville ikke ha brydd meg om det med lyn og overspenning. Det VIL skje med alle enheter dersom det slår ned og man ikke har en liten boks som forhindrer det.

Unngå NGT dersom du vil ha full kontroll over eget nettverk/utstyr.

Og selvsalgt vil flere være misfornøyd med Telenor siden de er den KLART største tilbyderen. Man må heller se i % av kundemassen.

Lenke til kommentar

Var da snodig, her på sørlandet har vi nesten aldri problemer med telenor modem, derimot mange andre leverandører bruker noen billige jallamodem som ryker bare de melder tordenvær..

Og nå er det vel flere og flere som selger modemet til kunden, slik at disse er kundeeid, og ikke telenor networks eiendom.

Lenke til kommentar
Mitt egentlige poeng oppi alt dette var om det gikk greit å kjøpe et hvilket som helst adsl modem og plugge inn fra hvilken som helst isp og få det til å virke.

Nei, det kan du ikke..

Dvs alt er mulig om du har de grunnleggende egenskaper for å programmere disse modemene..

Dette har noe med utstyret i sentralen å gjøre, hva slags system de kjører på osv osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Igjen, meningen er ikke å utelukkende fokusere på overspenning i forbindelse med tordenvær.

Meningen er å rangere gode og dårlige ISP`er og ADSL modemer.

Jeg synes det er tull å hevde at siden Telenor er størst bør man forvente at modemene deres ryker i tordenvær.

Det vil være det samme som å si at siden Toyota selger mange biler må man forvente at de bryter sammen.

Meningen er heller ikke her å rakke ned på Telenor, men prøve å klargjøre hvorfor så mange Telenor kunder opplever at modemet ryker i tordenvær.

Er det et spesielt vestlandsfenomen, er det veldig rart.

Uansett så synes jeg fortsatt det er rart at omtrent utelukkende Telenor kunder ringer etter tordenvær og klager over at de ikke kommer på nett og så er modemet ødelagt.

Overvekten av Telenor kunder kan IKKE tilskrives markedsandel eller noe slikt.

Men igjen, meningen er ikke å rakke ned på telenor fordi de er telenor...bare å lokalisere problemet.

Registrerer så langt at Nextgentel igjen får endel negativ omtale og at Zyxel modemer har mye bedre spenningsvern enn telenor.

Forventer jo flere sammenligninger, både på ISP leverandører og ADSL modem.

Ellers så savnere jeg flere tilbakemeldinger på det å bruke andre modem enn det som leveres fra ISP.

Kanskje noen vet om en side hvor det finnes en oversikt over hvilke modem som passer til/brukes av hvilke ISP`er?

Har forøvrig fått mest positiv tilbakemelding på Tele2, bluecom og MTUlink.

Tele2 gir normalt ikke så høy hastighet som man betaler for, men kundeservice og fakturaer ser ut til å fungere.

Bluecom kjører via Telenors sentraler her, og er noe dyrere enn de andre og har noe lavere hastighet så lenge man ikke kan få via bluecom sentraler.

MTUlink har billige og raske linjer men er relativt ukjente i adsl bransjen. Fikk veldig raskt svar på spørsmål og de så ut til å ha skikkelige systemer.

Nextgentel og Telenor har jeg dessverre hørt for mye negativt om til at de blir aktuelle.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at særdeles få velger ISP utifra modemet og siden modemet bare er en utgift for ISPen, velger de som oftest det som gir mest funksjonalitet for pengene, ikke best overspenningsvern.

Dersom det stemmer at Speedtouch bare 6kV (jeg vet ikke hva de har) så er de mer sårbare under tordenvær. Om det er Telenor eller Hjortestien internett AS.

Lenke til kommentar
Og nå er det vel flere og flere som selger modemet til kunden, slik at disse er kundeeid, og ikke telenor networks eiendom.

Alle nye kunder får modem av ISP eller kjøper selv, Telenor Networks sluttet og stå for modemene i juni 2004.

Lenke til kommentar
Igjen, meningen er ikke å utelukkende fokusere på overspenning i forbindelse med tordenvær.

Meningen er å rangere gode og dårlige ISP`er og ADSL modemer.

Det som er tragisk er at det ikke er overspenningsvern i inntaket på telefonlinja, noe som brukes som std i mange andre land svjv.

Jeg mener at i alle nye hus i slike områder burde det være beskyttelse også på strøm.

Men du kan jo kjøpe et 250,- vern som tar telefon også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vi har slitt endel med strømsjokk i huset som oppstår når halogenpærer ryker.

Virker som om det skjer en kortslutning i en lite øyeblikk, og det smeller ofte godt når de ryker.

Har snakket med flere leverandører om dette, og det skal visst være sånn.

De mente at det var helt normalt med strømsjokk når halogenpærer ryker, og noe man (igjen) bare måtte forvente.

Har helt nytt hus, og har også hatt elektriker på plass for å sjekke det elektriske anlegget men det er ingenting galt.

Frem til nå så har pc-høyttalere og dvd-spiller røket på grunn av dette.

Har også sjekket litt rundt på sluttvern.

Saken er den at Norge visstnok har et svært uvanlig strømsystem som kun brukes i Albania (i tillegg til Norge).

Har fått en grei forklaring på hvorfor det er sånn.

Resultatet av dette er at det pr. idag kun er to endevern som egentlig gir en viss trygghet.

Det beste (uten å nevne navn) koster rundt tusenlappen for enkle og rundt 1600 for en boks med flere uttak.

Skikkelig beskyttelse blir derfor veldig dyrt.

Defor er det greit å velge produkter som til en viss grad tåler litt.

Ellers så velger jeg ikke isp kun på grunn av modem, men endel isp`er tilbyr flere alternativ og en dårlig isp med et dårlig modem er et dårligere valg enn en bra isp med et bra modem.

Trodde også at ved å velge modem, router, og adapter fra samme leverandør ville man oppnå et mer stabilt system.

Har jo også lest endel innlegg på forumet her (blandt annet) at folk sliter mer med enkelte modem enn andre.

Problemer som forsvinner ved bytte til modem av annet merke.

Hadde jo håpet på en nøytral rangering og at flere ville si noe om hvilke isp`er og modem som fungerer bra sammen.

Speedtouch og zyxel har også hver sine fans, på samme måte som opera og firefox har hver sine leire, men det sies lite om hvorfor den ene er bedre eller verere enn den andre (med unntak av ett innlegg som påpekte godt overspenningsvern på zyxel...takker for den :-).

Lenke til kommentar
Har også sjekket litt rundt på sluttvern.

Saken er den at Norge visstnok har et svært uvanlig strømsystem som kun brukes i Albania (i tillegg til Norge).

Har fått en grei forklaring på hvorfor det er sånn.

Resultatet av dette er at det pr. idag kun er to endevern som egentlig gir en viss trygghet.

Tviler på at man må ha utstyr for tusenvis av kroner, har selv et enkelt fra Chlas Ohlsson og det virker da, så fort det er litt torden slår det ut og leder til jord med medfølgende jordfeilbryter på kretsen slår ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...