Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende filer (dcc) via ics - får det ikke til.

Anbefalte innlegg

Heisann, slik er setupet hjemme hos meg:

Internett blir delt via en "server" med Windows 2000 proffesional og ics (internet connection sharing). Den fungerer som dhcp server, med superraske 64kbit internett tilkobling (Telenor Online 150).

Det jeg skal frem til er at jeg ikke får sendt filer fra klienter (irc - dcc) bak "firewallen". På instillingene til internett tilkoblingen, så kan man gå videre på egenskaper og deretter finne frem til "Applications" og "Services". Jeg forstår ikke så mye av "Applications", om hvordan den fungerer og slikt, men på services har jeg fått det til slik at jeg får ruta port 6112 tcp/udp (for å ta et eksempel) til "klientene", slik at de får satt opp f.eks Starcraft / Warcraft 3 server på battle.net. Men det skal da vel ikke være nødvendig å ip portforwarde (eller hva det nå kalles, ip masqing - lala, treffer jeg ?) når man skal ha UT filer ?

Fordi jeg har òg prøvd meg litt på "Applications", der hvor man kan velge en range med porter. Det har jeg satt som first / last : 1024 - 1030 - gjort det samme i irc (mIRC) på klient. Men det er ikke noe sted i "Applications" som kan fremvise at det er til en spesifikk maskin som f.eks heter "supermann" - :wink: - som portene skal åpnes til ?

Takker for svar på hvordan i granskaugen det skal være enklest for meg å få ut filer (irc - dcc) på nettverket mitt ut til folket, enn å uploade det til serveren og så monge derifra! Og jeg vil helst bruke ics, ikke noe sånn third party opplegg (sygate - blæblæ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser, men jeg finner ingen svar på det jeg er på jakt etter. Jeg bruker ikke router, jeg har en fysisk maskin som router internetten her hjemme, og dette ved hjelp av ics - som følger med i Windows 2000 (høyreklikk på internett tilkobling, sharing, huke av ved share, etc.) Så det hjalp lite, men ellers takk for svar. Det får posten min til å holde seg på fremsiden og være "attraktiv" :wink:

Lenke til kommentar

Hehehehehe =)

Godt svart.

Men hvis du leser nøye den posten så gjelder den "software-routing" også.

(Dvs maskiner som skriver om ip-pakkene de mottar og sender de ut på en annen interface).

Strengt tatt så ANER jeg ikke hvordan w2k bruker internett-deling. Om det er ved NAT eller proxy. (Håper på NAT).

Og som nevnt i tidligere tråd, så trenger slike "routere" spesielle innebygde funksjoner (og/eller irc-klienter med spesielle instillinger) for å kunne støtte sendinger ifra irc-klienter bak NAT. Rett og slett på grunn av IRC's og NAT's natur.

Og som du sier.. portforwarding inn skal ikke være nødvendig.

-Dante

Lenke til kommentar

Hehe.. er nok ikke like enkelt som det.

Mail (SMTP) helt anneledes enn IRC DCC.

Litt av hovedproblemet er hvordan irc-klienten din ser seg selv i forhold til resten av verden. Som i ditt tilfelle blir internett. (Dvs du sitter på LAN med sansynlivis non-routeable ip, og resten av verden har helt lovlige, brukbare ips)

I tillegg er det hvordan en irc-klient sender data ut. (Er _veeeeeldig_ trøtt i skallen nå, så skal kanskje prøve å forklare seinere=)

Men jeg tror nok du får litt hjelp her etterhvert som folk våkner. =)

-Dante

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...