Gå til innhold

AquaBee Up 1000 eller Eheim 1048

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha en UP1000 til mitt vannkjølingssystem, allerede bestilt, men venter på at den skal komme. Har inntrykket av at eheim og UP1000 er rimelig driftsikre og støyer lite. Derfor valgte jeg UP1000 fordi den er litt kraftigere og billigere :smile:

Skal bruke min i et 1/2" system for å kjøle ned en DD maze3-1 med 226W peltier, og en GPU.

Lenke til kommentar

Selv har jeg UP1000 og har ikke hatt problemer. ville gått for UP1000..den er også svært stillegående, og om de siste db skulle være til bry..kan du polstre den med f.eks sitteunderlag..støydempende matte o.l..:smile:

Lenke til kommentar

Jeg har et 1/2" system med blackice extreme raddis og Magnum 390 blokk.En Aquabee UP500 driver vannet. Strupte inn vannstømmen som en test, og fikk lavere temp. Kommer derfor til å bestille en UP300 ganske snart. Det er ikke om å gjøre å få mest mulig liter pr time, men at vannet er lenger i radiatoren, men likevel passerer blokken kjapt nok. Finn et "softspot" til ditt anlegg.

Skrue hadde en fin test på dette....

Lenke til kommentar

Quote:

Det er ikke om å gjøre å få mest mulig liter pr time, men at vannet er lenger i radiatoren, men likevel passerer blokken kjapt nok. Finn et "softspot" til ditt anlegg.

Skrue hadde en fin test på dette....

Dette høres ikke riktig ut. Slik jeg ser det vil økt hastighet gi økt kjøling uansett, _alt_annet_like_, men varmeutviklinga fra større pumper gjør at det finnes et makspunkt.

Teorier om at vannet kan gå så fort at det ikke rekker å bli kjølt ned i radiatoren er ... vel ... ikke riktige.

Når det er sakt har vann veldig stor varmekapasitet, og pumpekapasitet utover Eheim 1048 har lite for seg i forhold til varmetransportkapasitet. Men det kan kansje være at økt hastighet gir økt turbulens i vannblokka, og det er jo veldig bra, spesielt på alle vannblokker med svære kanaler der det fra før av ikke er så mye som skaper turbulens.

Turbulens er en undervurdert faktor.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Er selv i samme stilling, Eheim eller Aqua Bee.

Så jeg stakk bort til en kammis som har UP1000, nedsenket i vann. Har aldri hørt noe støy fra den slik. Så testet vi den uten vann, og kunne fremdelse ikke høre den :smile:

Så det faktum at den ikke bråker, koster mindre enn Eheim og er etter ryktene like driftsikre, gjør at jeg kjøper den. Anbefaler den på det varmeste (uten at jeg har hørt Eheim) :smile:

[ Denne Melding var redigert av: erl på 2002-08-05 04:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...