P-in-P Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Hepp! Jeg er totalt noob når det kommer til det å vaske klær, men jeg må nå lære det jeg også så da tenkte jeg at det kunne være greit å starte en tråd til hjelp for oss som til nå har gitt skittentøyet til mor Det er stort sett ingenting jeg vet om en vaskemaskin så det hadde vært fint om noen kunne fortalt meg litt om følgende: -Hva gjør de forskjellige programmene (ABC og 123 ) -og hva skal en bruke disse programmene på? -Hvor mye kan en vaske ting på, altså i grader? Jeg vet at mange plagg står det på, men de det ikke står på et det jeg vil vite om. -I hvilken skuff skal hva? Tøymykner, vaskemiddel osv. - Er det ting en ikke bør vaske i maskin, eller forskjellige tekstiler en ikke bør ha sammen i maskinen? Jada, jeg vet at hvit og rødt ikke går sammen osv Er sikkert mer jeg lurer på også, men fortell det dere vet om vasking og annen dritt Edit: La til litt... Endret 4. august 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Ting som IKKE skal i vaskemaskinen: Penger skal ikke vaskes i maskin, ei heller småsøsken, narkomane onkler, eller andre slektninger. Ting som KAN vaskes i maskin: Den overnevnte narkomane onkelen *kan* vaskes i maskin dersom følgende kriterier oppfylles: 1. Han er over 37 år gammel 2. Han er profesjonell vinduskikker Fisk kan gjerne vaskes i maskin om du bruker nok tøymykner. Uten mykneren kan fiskens ben lett ødelegge tekniske gjenstander. Ål kan vaskes uten mykner. Poteter kan du også prøve. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Ting som IKKE skal i vaskemaskinen: Penger skal ikke vaskes i maskin, ei heller småsøsken, narkomane onkler, eller andre slektninger. Ting som KAN vaskes i maskin: Den overnevnte narkomane onkelen *kan* vaskes i maskin dersom følgende kriterier oppfylles: 1. Han er over 37 år gammel 2. Han er profesjonell vinduskikker Fisk kan gjerne vaskes i maskin om du bruker nok tøymykner. Uten mykneren kan fiskens ben lett ødelegge tekniske gjenstander. Ål kan vaskes uten mykner. Poteter kan du også prøve. :!: Mange vaskemaskiner har programmene forklart et eller annet sted. Her er det en liten "plate" man drar ut over såpebeholderen som viser hva tallene er og slikt. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 skriv inn merke og produktnr her, så kanskje du finner noe Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) hoho.. du skulle hatt hva jeg har... jeg har et lite hefte som er for oss som skal flytte fra mor... det står alt... jeg tar bilder, så kan du se hvor kjekk den er... den kommer forresten fra lilleborg, så du kan jo ringe de eller gå sende de en mail å få den tilsendt... bilder kommer snart... hang in there... **gidder ikke resize** Endret 5. august 2005 av jalejale Lenke til kommentar
ViPeR Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 lærte meg å vaske klær i går jeg men er ikke helt sånn sikker på hvor mange grader man skal vaske de forskjellige klærne på... vet bare at modern vasker på 30 grader eller 60 ja, så lærte jeg meg å sentifugere! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 De aller fleste klær har en lapp på innsiden der det står hvor mange grader de skal vaskes på, og hvorvidt de kan tørkes i tørketrommel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Vaske klær? Det er enkelt det. Alt som ikke farger av kan stort sett vaskes sammen men det er noen unntak. Unntaket er skrikende farger som kraftig rødt, signalblått og turkis. Klær med disse fargene kan du ta gift på at farger av på yndlings Tskjorta di slik at den blir rosa eller flekkete lyseblå. En annen ting er at når yndlingsskjorta først er lyserosa så blir den aldri hvit igjen. Dette kan testes ved å vaske det mistenkelige tøyet sammen med sort tøy. Blir merkelappen i buksa, genseren eller hva det nå måtte være missfarget så farger det av. Det geniale med å vaske det med sort tøy er at sort blir ikke missfarget samtidig som du faktisk får vaska det sorte sammen med den ene signalrøde tangaen. Stortsett vasker jeg det meste på 40 grader (også det som skal vaskes på 30 grader) og bruker (H)Omo colour som bevarer fargene. Mengde som skal brukse står på flaska. Doseringen for tøymykner er en halv kork som helles i tøymyknerkammeret til maskina. Ved normal vask benytt deg av de fleste "normale" programmer for den type tøy du skal vaske.(er egentlig ikke så forferdelig nøye) Ved ekstra skitten vask må forvask benyttes, da kan man ikke bruke vaskeball. Hell vaskepulver for forrvasken i anvist kammer(gjerne rett i trommelen) og pulver for den normale vasken i det andre kammeret.(det er samme vaskepulver for både forrvask og vanlig vask. De fleste maskiner har sentrifugering i vaskeprogrammet. Kommer du ut for en gammel turnamat så ikke sentrifuger så mye tøy av gangen og pass på at tøyet ligger sånn noen lunde i likevekt rundt i trommelen. Har selv sentrifugert 1 jakke i en slik en og det endte med et smell og mye vann på gulvet i det jakka la seg i den ene sida av trommelen. Kjøper du ny maskin så fjern for all del transportsperra før du starter den. Gjør du ikke det så kommer den joggende bortover gulvet når den sentrifugerer. Til slutt. Ikke fyll maskina mere en 2/3 full, noe særlig mere en det vil gjøre at vaskeresultatet ikke blir så bra som det kunne ha blitt. Lykke til! Endret 5. august 2005 av perpyro Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 pass dere!: Jente (5) drept i vaskemaskin Moren forlot vaskeriet, og da hun kom tilbake fant hun datteren inne i en vaskemaskin som var i full gang.Hun lette febrilsk etter en stopp-knapp, men klarte ikke skru av maskinen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Til slutt. Ikke fyll maskina mere en 2/3 full, noe særlig mere en det vil gjøre at vaskeresultatet ikke blir så bra som det kunne ha blitt. Så det er altså ikke meningen at rommet skal være stappfullt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Så det er altså ikke meningen at rommet skal være stappfullt? Nei det er ikke det. Når du stapper trommelen helt full ender du opp med en fast og fin klump med tøy som blir våt. Det er viktig at klærne har litt plass til å bevege seg slik at vaskepulver og skitt kan sirkulere mellom klærne, noe det ikke gjør nårmaskina er stapp full. Jeg testa tørketrummelen på Hustad feriekoloni når jeg hadde tjeneste der. Den hadde bare glassdør med magnetbryter uten lås. Endret 5. august 2005 av perpyro Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) ja, så lærte jeg meg å sentifugere! Endret 5. august 2005 av MacCy Lenke til kommentar
allyse Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Det går som regel bare bare du ikke gjør som ungdom flest og kokvasker hele driten. Da holder ikke klærne lenge Vask gjerne en 10 grader mer enn hva som er anvist på klærne, men se ann hva du vasker varmere. Er lov å bruke litt sunn fornuft også Når vaska er ferdig å rett ut klærne (gjerne trekk litt i dem slik de utvider seg litt) og heng skjorter ol opp på henger slik det ikke blir krøllete. Trøketrommel er ikke alltid bra for tøyet så lufttørk (heng opp) så mye du klarer enn å bruke tørketrommelen! Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Funker som regel å putte på noen grader mer enn det som står på klærne. Klesprodusenter liker ikke nærme seg grensa for det som ødelegger klærne, men har god sikkerhetsmargin sier ryktene. Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Ting som ikke skal inn i maksina- Mennesker- penger, nøkler, leggbeskyttere, Hw. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Nokia 3310 tåler vaskemaskinen. Den kan du hive inni der så mange ganger du vil. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Nokia 3310 tåler vaskemaskinen. Den kan du hive inni der så mange ganger du vil. Vet det Vet ikke hvordan det går hvis en vasker den på mer enn 60 grader, men det er vel ikke annbefalt uansett så Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Bruker man fremdeles stivelse når man vasker klære i dag? ...eller var det under strykingen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Bruker man fremdeles stivelse når man vasker klære i dag?...eller var det under strykingen. Stivelse? Hva er det for noe? Jeg har aldri brukt stivelse til noe, hverken stryking eller vasking. Kan erindre at mor mi stivet hekleduker med sukker når jeg var liten, og jeg og bror min brukte å suge på dukene forde de smakte søtt. Skal du stryke skjorter så bruker du dampstrykehjern eller sprayer vann på skjorta før den strykes, gir bra resultat. Lenke til kommentar
play`ern Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 hehe....Vaske klär ha jeg aldri gjort :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå