Gå til innhold

Hvordan FJERNE winxp?

AntifA

Anbefalte innlegg

Temmelig idiotisk problem med likevel..

La inn win xå sånn halveis her en dag. (Gikk ut av innstallasjonen etter en stund fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg egentlig gadd.. :smile:)

Trodde alt var fryd og gammen helt til jeg restarta pc'en. Istedet for å komme inn på win 2000 kom jeg inn på en win xp setup greie! Irriterende!

Har aldri kunnet se en god grunn for hvorfor jeg burde ha win xp, men nå _hater_ jeg det virkelig. Kan ikke skru på pc'en min uten å sitte klar som en hauk over tastaturet - klar til å velge win 2000 i startupen.

Spørsmålet er: Hvordan fjerner jeg win xp? Det driver meg til vanvidd rett og slett.. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legge det inn?, og fjern dritten win2k :razz: Det ville jeg gjort.

Men, hvis du vil endre oppstarten, så editerer du bare "boot.ini" som ligger på partisjonen hvor du booter fra. (Som oftest c:). Der kan du enkelt fjerne hvilket os du vil, endre tid osv. Ganske selvforklarende straks du åpner fila.

Lenke til kommentar

Jeg syns både w2k og XP er bra selv om jeg holder en finger på XP. Etter min erfaring av å ha testet begge over lengre tid så syns jeg begge er stabile men XP er raskere og har endel ekstra nyttige funksjoner.

Jeg har lest i diverse forum at enkelte har problemer med en av de og den andre funker bra og da er jo valget opplagt.

De som sier at Windows suger kan jo heller sette seg ned å lage noe som er bedre selv... LYKKE TIL!

Lenke til kommentar

Hmm.. Så det er litt umulig? Trodde kanskje det kunne gå an, for xp er ikke helt lagt inn ennå liksom. Det er en sånn xp setup ting..

Er vel kanskje ikke verdens farligste sak, men det er plagsomt. Finnes det ikke antivirus mot sånt da? :smile:

Lenke til kommentar

Forandra startupen så nå er det ikke så sinnsykt irr lengre.. :smile:

Er jo egentlig en lang historie det her.. Det begynte med at jeg lasta ned en demo som ikke funka med wi2k. Tok noen timer å downe greiene så jeg ble litt irritert, og tenkte: "Tja.. xp høres bra ut.. Kommer sikkert aldri til å angre litt engang.." :smile:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis du skal tilbake til 98 eller Me, må du først lage deg en oppstarts diskett. Kopier Autoexec.bat og config.sys til en katalog på denne disken eller en annen. Fjern så alle filene på rota av c: eller boot partisjonen (de skjulte filen også). Boot så fra oppstartsdisken. Når oppstarten er ferdig, skriver du i c: "fdisk /mbr" da får du en ny boot sektor på disken din (c:). Deretter er det i 98 bare å skrive "sys c:" så kopieres system filene til c:. I ME må du kopiere io.sys, msdos.sys samt de to filene autoexec.bat og config.sys du tok kopi av tidligere over på c:. Da er det bare boot og kjør. Lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 10:01, skrev:

Hvis du skal tilbake til 98 eller Me, må du først lage deg en oppstarts diskett. Kopier Autoexec.bat og config.sys til en katalog på denne disken eller en annen. Fjern så alle filene på rota av c: eller boot partisjonen (de skjulte filen også). Boot så fra oppstartsdisken. Når oppstarten er ferdig, skriver du i c: "fdisk /mbr" da får du en ny boot sektor på disken din (c:). Deretter er det i 98 bare å skrive "sys c:" så kopieres system filene til c:. I ME må du kopiere io.sys, msdos.sys samt de to filene autoexec.bat og config.sys du tok kopi av tidligere over på c:. Da er det bare boot og kjør. Lykke til.

Nå var det fra winXP tilbake til win2k som han spurte om da, men kjekt og vete det også.

Men det var noe i svaret ditt som jeg forundra meg litt over; du sier at han skal legge inn en ny MBR(master boot record), dvs at du går ut ifra at han har winNT(4,5 eller5.1) med ntfs-filsystem på c: og win9x med fat32 på en sekundær partisjon(d:)? Men hvordan har du da tenkt å kjøre sys på c: som er en ntfs partisjon som har mista mbr'n sin?(og win9x ikke kan lese fordi det er ntfs) eller tenker jeg litt annerledes enn deg nå?(hvis c: er fat32(win9x) og d: kjører ntfs(winnt) så vil det da vel vere meningsløst å bytte ut mbr? eller?)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 02:20, klorin skrev:

Jeg syns både w2k og XP er bra selv om jeg holder en finger på XP. Etter min erfaring av å ha testet begge over lengre tid så syns jeg begge er stabile men XP er raskere og har endel ekstra nyttige funksjoner.

Jeg har lest i diverse forum at enkelte har problemer med en av de og den andre funker bra og da er jo valget opplagt.

De som sier at Windows suger kan jo heller sette seg ned å lage noe som er bedre selv... LYKKE TIL!

takk :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...