yasiris Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Asus A8N-SLI hovedkortet mitt er ødelagt, tror jeg. Jeg fikk følgende melding fra databutikken.: Hovedkortet er kontrollert/testet. Kortet er fysisk skadet ved usb-tilkoblinger i nedkant. Den ene kondensatoren har også fått seg en skikklig trykk. INGEN GARANTI. Foto av skade vedlagt i retur til kunde. Hva skal jeg gjøre med den ødelagte kondensatoren? Kan den skiftes? Isåfall kan jeg gjøre det for en billig penge? Takk Lenke til kommentar
_Talon_ Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Kan med garanti si at du skal bare droppe tanken på å skifte den kondensatoren selv. Er forsåvidt ganske sikker på at det er få om ingen som gjør sånt for deg i Norge. Jeg ville regnet med å skifte hovedkort, det blir sikkert dyrere å reparere enn å bare kjøpe et nytt. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvis det bare er en kondensator, og en USB-kontakt som er defekt, behøver det ikke bety noe særlig. Kondensatorer har ikke noen annen funksjon enn at de "jevner ut" spenningen når det er nødvendig. Det behøver ikke være kritisk om man mangler en. Disse kan skiftes vha lodding, og man kan hente en kondensator fra gamle hovedkort e.l. Men det bør naturlig nok ikke gjøres av hvemsomhelst. Hvis kortet er dødt, tror jeg uansett det må være flere feil enn USB og en kondensator. Hva dette vil koste å få skiftet en kondensator profesjonelt, har jeg ingen anelse om. Men jeg utelukker ikke at det vil være ganske dyrt. Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 er dette en kondensator? fikk den når jeg kjøpte kabinettet Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 synsvinkel nr 2 Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg tviler sterkt på at det er en kondensator, og om det hadde vært det er sansynligheten utrolig liten for at den er tilsvarende til den som satt på hovedkortet. Edit: Det er nok en speaker elns Edit2: hva var grunnen til at du sendte det inn? Endret 4. august 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Er ikke det der en "høyttaler" (den som piper når du booter opp maskinen) Lenke til kommentar
yasiris Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 Den fysiske skaden må ha forekomt i posten. Fordi det var ikke noe syn til fysiske skader når jeg pakket hovedkortet inn. Det er jo ikke min feil Først er det kondensatoren som smelle og deretter transport skader. Shit... Tror dere cpuen eller skjermkortet har tatt noe skadet av det at kondensatoren smalt? Fordi cpuen var ville ikke funke Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Det som det er lagt ut bilde av er en høyttaler. den som lager piip lyden i maskina. noen kabinett har egen høytaller, mens noen har høyttaleren integrert i hovedkortet og noen leverer en løs en som din. mvh kodensator får du på eltek Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 En ødelagt/mangldende kondensator vil neppe kunne skade andre komponenter. Spenningene kan fluksuere mer, men de blir neppe høyere i noen sammenheng. Lenke til kommentar
7r Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Du må ta det opp med Posten, det er de som har håndtert pakken. Evt. er det pakket inn for dårlig av avsender. Når det gjelder kondensatorer, så fins det vel en og annen radio-/TV-reparatør som håndterer dette. De sitter jo bare loddet fast på printkortet. Dersom det er en slags standard kondensator de kan skaffe, skulle den vel ikke være så altfor dyr heller? Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 dem som er viktig når du leverer, dette burde nesten alle vite: er også pakke i HK-esken, legge bøker og cd osv inni boxsen, ha en matte i bånn av HK-boxsen, legge HK inni den posen! og husk kvittering! Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Kondensatorer kan være sånn e runde svarte tinger som er blank på toppen. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det finnes 1000 vis av kondensatorer på HK ditt so kanskje er ødelagt! begynner du med 1 så må du kanskje bytte alle og tilslutt kaste hele HK ditt! spar heller penger til et nytt HK! Lenke til kommentar
Tvangen Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg tror ikke at du bør prøve å skifte den konsensatoren selv, hvertfall om du ikke har egen loddestasjon, og kunnskap om lodding på flerlagskort. Det er litt mer avansert en å klasse på litt loddetinn. Kondensatorer kommer i mange slags innpakninger som hver har forskjellige egenskaper, det er ikke alle som brukes til strømforsyning. En av de mest vanlige bruksområdene er filter, men akkurat den komponenten som er istykker, kan ha en annen oppgave. Den eneste måten og finne ut dette på er å kikke på designtegningen til HK'et, men det vil nok ikke produsenten gi ut til andre. Det enkleste vil nok være å kjøpe nytt HK. Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Byttet selv 11 kondensatorer på et 8RDA+ kort etter de kokte over, ikke noe stort problem men en fordel om man er stø på hånden. Lenke til kommentar
linthoo Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 skal ikke se bort i fra at flere overflatning komponenter (motstander,kondensatorer osv) kan ha blitt øddelagt når den ene har ryket. Å feilsøke på slike ting er bortkastet koster hvertfall 900 kr timen å få noen til å fixe d. å tro meg, di bruker mer enn 1 time :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå