Gå til innhold

Dumt spørsmål om Sivilingeniører i datateknikk

Sauron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-04 15:40, Hoppesagåsa skrev:

Gausseliminasjoner og flereordens diffligninger, ja det er det mange som koser seg med på gutterommet når de skal slappe av litt.

Jeg gjorde det ... frem til fireårsalderen ... da bestemte jeg meg for å vie livet mitt til å komponere symfonier isteden ... :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 03:12, Sauron skrev:

Websidene til desse ser ikke ut til å være laget av en man med utdannelse som professor. Det virker som at de allerede har store vansker med å lage sin egen hjemmeside.

Jeg tror ikke du vet hva en professor er, det er en gammel mann med grått hår som er på lab'en hele dagen og prøver (forgjeves) å lage tidsmaskiner og raketter som går fortere enn lyset. Hva **** skal han med HTML? :lol:

Nei, sitt heller og lek meg din l33te hjemmeside, og pass på at det mest mulig store bilder og animasjoner der så det tar flere minutter å laste ned for modem-folket. Og sørg for at sidene er totalt uleselige for folk som ikke bruker akkurat IE6.0 med nyeste versjon av Flash. HTML-validering, pøh hva er det for noe?

Da foretrekker jeg heller disse "professor-sidene" som minner meg litt om internett før ca. 1995. Innhold og funksjonalitet fremfor overdådig design.

Forøvrig er ikke professor det samme som siv.ing. Professor er en stilling ved universitet, mens siv.ing. er en 5-årig utdannelse på nivå med cand.scient. Professorer har vel doktorgrad i tillegg, vet ikke om dette er et absolutt krav men det er i hvertfall normalt at amanuensiser og professorerer har doktorgrad. Siden du tydeligvis ikke er så gammel må jeg vel også nevne at doktorgrad ikke betyr at man er lege, selv om man selvfølgelig også kan utdanne seg til dr.med.

Ønsker du å lage fancy hjemmesider finnes det HELT andre utdannelser til slikt, nemlig webdesign-kurs. Der lærer man design, html, kanskje litt java/javascript ++.

Quote:

Den 2002-08-04 03:24, Sauron skrev:

de er noe alvorlig galt med lærere på desse skolene. fordi de vet knapt selv hvordan de skal gjøre det og lærer dagens nye opp med gammel programvare/teknikk

Har du eksempler som støtter opp om dette?

Jeg vil si at det er stikk motsatt, jo høyere utdannelse man tar jo mer framtidsrettet teknologi jobber man med. De som tar lave datautdannelser lærer mye detaljer om teknologi som er på markedet akkurat nå, mens på høyere universitets-nivå jobber man med teknologi som kanskje kommer på markedet om 5-10 år. Jeg tror ærlig talt du vet null og niks om hva som foregår på et univeristet.

Husk at det meste av teknologien du har foran deg i PC'en har startet som et forskningsprosjekt ved ett eller annet universitet. Først senere har private firmaer bygget videre på de grunnleggende ideene, og laget kommersielle løsninger ut av det.

På universitetet i Oslo har det f.eks blitt forsket innen IPv6 (Internett 2), kaller du dette gammel og utdatert teknologi? Viktigere å være flink til å lage fancy rollover-buttons :lol: :lol:

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-08-04 15:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Gausseliminasjoner og flereordens diffligninger, ja det er det mange som koser seg med på gutterommet når de skal slappe av litt.

Du kunne jo ha kommet med eksempler på ting som er litt mer vanskelig enn det der da! Er du nettopp ferdig med 1.klasse på høg.ing data eller? Det du reffererer til er jo Diskrete Matematikk og det er jo andre ting der som er en del værre da! Men det er jo min mening da!

Gausseliminasjon er jo noe en faktisk kunne ha lært en del tidligere da syns jeg! Det er jo genialt!

Ellers må må jeg si at det er en del folk her som ikke har peiling på hva de snakker om! Virker som om det er en del folk her som tror at html er noe som gjennomgås på de studiene som her taes opp! Det gjør de ikke! Mulig det kan tas som valgfag men ikke noe mer! Og det er helle ikke slik at Siv.ing.data eller høg.ing.data folk skal holde på med webdesign heller! Det får andre folk ta seg av. F.eks folk som tar Data og Multimediateknikk el.l

Selv er jeg nå straks 3.klassestudent på høg.ing Datateknikk på HIST i Trondheim og jeg har ikke vert borti html i studiesammenheng en eneste gang!

/steinih :smile:

Lenke til kommentar

Lei for å si det men selv om at Sauron sier at han har 15 års erfaring så er han stor skrytpave.

Hensikten med å bli sivilingeniør er ikke akkurat å mekke hjemmesider og å sette sammen datamaskinen best mulig.

Datateknikk er så jo mangt, Dette med Datakortet er jo bare skryt.

Mange forelesere på f.eks NTNU fokuserer ikke på produktkunnskap heller da, men å forstå de store linjer, dvs å forstå hva som ligger bak at f.eks en datamaskin skal fungere, eller f.eks at en database skal fungere. At matematikk er viktig innen data er jo selvsagt. Veldig mye er jo oppbygd av avanserte algoritmer. Algoritmer og datastrukturer er viktig fag innen datateknikk, jamfør tårnene i Hanoi osv.

Grunnen til at data er en bransje med voldsomt tempo skyldes ikke webdesignere osv. Selv om at design kan ha mye å si. Det skyldes først og fremst sivilingeniører som forsker og utvikler nye ting.

Men hvis man f.eks har sertifisering innen Cisco produkter osv har man jo mere å banke i bordet med trossalt, men det blir veldig spesifisert da.

Lenke til kommentar

Quote:

Gausseliminasjon er jo noe en faktisk kunne ha lært en del tidligere da syns jeg! Det er jo
genialt
!

Jeg lærte det ihvertfall på ungdomskolen (tror ikke det var pensum, men hadde en veldig god lærer), det ble jo ikke kalt gauss-eliminasjon da, og vi hadde jo heller aldri noe mer enn tre ligninger, så det var ikke like nyttig på den tiden :smile:,

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 16:30, steinih skrev:

Quote:

Du kunne jo ha kommet med eksempler på ting som er litt mer vanskelig enn det der da! Er du nettopp ferdig med 1.klasse på høg.ing data eller? Det du reffererer til er jo Diskrete Matematikk og det er jo andre ting der som er en del værre da! Men det er jo min mening da!

Det var ikke jeg som la ut linkene. Men jeg kan jo legge ut noen riktige slemme linker (siden du ber om det) til hva jeg har drevet med det siste halvåret. Her er min forrige eksamen: http://www.fys.uio.no/studier/kurs/fys113/exam2002.pdf og her er svaret http://www.fys.uio.no/studier/kurs/fys113/...3/fasit2002.pdf

Jeg har brukt mye data i studiene, men har så langt i ikke hatt det minste bruk for HTML. Og ikke kommer jeg til å få det heller.

Men nå er jeg så off-topic som det lar seg gjøre å komme. Det skal aldri skje igjen.

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-04 17:28 ]

Lenke til kommentar

WOOHOO,

for første gang på veldig lenge er jeg faktisk positivt overasket over folk her på forumet!! Faktisk en del som sitter med mer enn 14,3år på baken, og har litt mer kunnskap enn den siste testen på toms hardware :wink:

Jeg legger herved merke til hvilke personer som jeg kommer til å ta seriøst heretter!! BTW, Sauron kommer nok ikke i den kategorien......

På den annen side glemte jeg å nevne ALGORITMER i det forrige innlegget mitt! Dette er noe de færreste kan/klarer sånn helt uten videre, og det er jo en meget vesentlig del av data-programmering!

Word Up til det lærde folk!!! hehe nå føler jeg meg virkelig flink :wink:

Lenke til kommentar

Jeg som faktisk driver aktivt på med web design og programmering har ingen utdannelse enda. Men jeg vil påstå at mine sider er fine..

Men det vikstigste er faktisk ikke hva du ser, men hva du får. Som tidl. nevnt driver jeg på med dette. og kan med trygghet si at de fleste "webdesignere" legger for mye vekt på bilder og animasjoner etc etc.

Innhold er og vil alltid bli det viktigste.

Lenke til kommentar

Tror jeg ler meg ihjel her as.

Han som startet dette innlegget har ikke snøring på hva han prater om, hvem sier at man trenger å være god på å lage hjemmesider om man er en siv.ing?

Av egen erfaring kan jeg fortelle at ved prosjekter, da lager man ikke masse animasjoner og andre "l33t" stuff for å vise seg frem. Man kan lage så mye fancy greier man bare vil, men det er først og fremst faginnholdet som teller.

Hvis du tror at det å gå på universitet bare har med hjemmesider å gjøre, synes jeg du skal ta deg en pause fra å sitte foran datamaskinen, gå til nærmeste universitet og sette deg ned i en forelesningssal en hel dag :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 17:22, Hoppesagåsa skrev:

Det var ikke jeg som la ut linkene. Men jeg kan jo legge ut noen riktige slemme linker (siden du ber om det) til hva jeg har drevet med det siste halvåret. Her er min forrige eksamen:
og her er svaret

Jeg har brukt mye data i studiene, men har så langt i ikke hatt det minste bruk for HTML. Og ikke kommer jeg til å få det heller.

Men nå er jeg så off-topic som det lar seg gjøre å komme. Det skal aldri skje igjen.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-04 17:28 ]</font>

Den var jo ikke så fryktelig vanskelig den da(Selvfølgelig litt uforståelig for de som ikke har vært borti fysikk før da...) :grin: Kan jeg spørre hva du fikk på den?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 11:59, SirHartge skrev:

Jeg må bare le av dette utsagnet av Sauron. Tror ikke du helt vet hva du snakker om. Som nevnt tidligere. Siv ing er så _MYE_ mer enn web design.

Webdesign er det samme som Tekstbehandling. JavaScript, CSS osv. det er ikke programmering det er tekstbehandling.

Det har noe med å vise sine evner til å utvilke noe bra. En dårlig presentasjon er en svakhet.

Jeg vet godt hva jeg snakker om og hva en Sivil.Ing i datateknikk er.... det spiller ingen rolle for meg. Jeg ser ikke på en "fersk" mann som har gått 3-5 år på skole for å lære om data som noen ingeniør, selv om det står på papiret. Det vet absolut ingenting, men tror de vet utrolig mye. Slik er det bare.... sorry om jeg sårer deg!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 17:46, Sauron skrev:

Jeg vet godt hva jeg snakker om og hva en Sivil.Ing i datateknikk er.... det spiller ingen rolle for meg. Jeg ser ikke på en "fersk" mann som har gått 3-5 år på skole for å lære om data som noen ingeniør, selv om det står på papiret. Det vet absolut ingenting, men tror de vet utrolig mye. Slik er det bare.... sorry om jeg sårer deg!

Please refrain from feeding the trolls.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 16:36, tintin77 skrev:

Hensikten med å bli sivilingeniør er ikke akkurat å mekke hjemmesider og å sette sammen datamaskinen best mulig.

- Hensikten med å bli en sivil ingeniør er å kunne bruke hodet så pass at de klarer utvilke saker og ting på egen hånd. Som å lage nye komponenter, kort etc. som fungerer raskere og bedre...?

Dette med Datakortet er jo bare skryt.

- Ja, vi vet alle at datakortet er tull!,

men det er økinomi i dette også. Den som fant det opp

tjener fett på de idiotene som har "krav" om at dette

skal være tatt før de får jobb i vegvesenet!

Mange forelesere på f.eks NTNU fokuserer ikke på produktkunnskap heller da, men å forstå de store linjer, dvs å forstå hva som ligger bak at f.eks en datamaskin skal fungere, eller f.eks at en database skal fungere. At matematikk er viktig innen data er jo selvsagt. Veldig mye er jo oppbygd av avanserte algoritmer. Algoritmer og datastrukturer er viktig fag innen datateknikk, jamfør tårnene i Hanoi osv.

- Det er gammel mytologi.

Grunnen til at data er en bransje med voldsomt tempo skyldes ikke webdesignere osv. Selv om at design kan ha mye å si. Det skyldes først og fremst sivilingeniører som forsker og utvikler nye ting.

- Nei egentelig ikke. Markedet stopper helt opp fordi alle de nye ingeniørene har lært bare gammelt nytt. Det eneste de gjør er å lage nyere versjon av en gammel versjon. Eller lage f.eks et nettverkskort i kombinasjon med et annet kort. Men det kreves jo mye penger for å drive slik forskning, tegninger hjelper lite når en prototype skal bygges. Ingeniørene lager ingenting nytt, bare gammelt. Tenker du etter nå?

Men hvis man f.eks har sertifisering innen Cisco produkter osv har man jo mere å banke i bordet med trossalt, men det blir veldig spesifisert da.

- Ja det kan du tro, ikke jeg som bryr meg om noen har lappen på å sette kabel mellom ruter å pc..

Datamaskiner er jo fortsatt datamaskiner, det er ingenting nytt!

Lenke til kommentar

Den 2002-08-05 18:01, Sauron skrev:

Quote:

Datamaskiner er jo fortsatt datamaskiner, det er ingenting nytt!

Jeg begynner å bli flau på dine vegne. Jeg har holdt p med data i 20 år nå og har sett en sinnsyk utvikling. Særlig de siste 10 årene. Hva er du vil ha? En micorchip i hjernen?

Jeg avlsutter med et ordtak : "Ikke lær faren å lage unger"

Lenke til kommentar

Siv.ing i datateknikk lærte ikk om Jacobian-matrise før i 3.klasse da(de klagde på det i statistikk i andre klasse), Guasseliminsjon har man i Lineær Algebra. Å lage en god hjemmeside er ikke ensbetydende med hvor flink en person er men hvor mye tid og prioritering den personen legger i det.

Alle siv.inger har en god analytisk evne til å løse tverrfaglige problemstillnger, og jeg vil ikke kalle webdesign som en viktig bærekraftig forkningsinteresse. Til det er det altfor mange andre felter man bør bruke mer tida på.

Som mange andre her har sagt er det bedre å formidle et meningsfylt budskap enn å pynte på en meningsløs side.

PS, det er kult å kunne ta med to A4-ark med egne notater i oslo, her i ntnu har man ikke noe sånt i fysikkstudiet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 18:27, ironfist skrev:

PS, det er kult å kunne ta med to A4-ark med egne notater i oslo, her i ntnu har man ikke noe sånt i fysikkstudiet.

Ja, det er jeg utrolig glad for. Man kan til og med fylle ut på begge sider. Uten de hadde eksamene blitt vanvittig tøffe. Det handler tross alt om å kunne bruke formler, ikke kunne dem utenat på rams.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...