SirHartge Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Jeg må bare le av dette utsagnet av Sauron. Tror ikke du helt vet hva du snakker om. Som nevnt tidligere. Siv ing er så _MYE_ mer enn web design. Jeg har selv gått høgskolen og er nå Høgskole ingeniør. Har ikke laget en eneste hjemmeside i løpet av disse årene. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Jo mer våken jeg blir utover formiddagen her, jo klarere blir jeg i toppen. Og nå tror jeg rett og slett karen kødder. =) Ps: Siv.ings: Egofolk..? Hadde ikke tråd-starter 15 års erfaring? Klar man kan et stort oppblåst ego da? =) -Dante Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Mitt inntrykk er gjerne at designen ikke alltid henger sammen med innholdet eller stillingen til den som laget hjemmesiden. Litt vrien setning, så jeg skal prøve å forklare. En prof.med.kan.mas.it osv... har skrevet en avhandling om en silisiumblanding til bruk innen minneteknologi som kan bla bla bla osv... Denne avhandlingen ønsker han å videreformidle til kollegaer, studenter og alle som måtte være interesserte i det. Siden han høyst sannsynlig skrev avhandlingen i en eller annen form for tekstbehandler - og de fleste tekstbehandlere idag kan lagre i html-format - lagrere han rett og slett dokumentet i en katalog som er tilgjengelig på internett. Enkelt og greit. Han/hun gidder ikke sitte i timesvis og knote med flotte rammer og animasjoner for å publisere teksten. På meg virker det som om det faktisk er motsatt i mange tilfeller - at jo mindre "stæsj" det er på en side - jo viktigere er informasjonen som blir presentert der. (Dette stemmer selvfølgelig ikke alltid, men som oftest) Blir litt àla "gamle dager" - da nesten all nytteinformasjon var helt enkelt svart tekst på grå bakgrunn. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Hvis målestokken for kunnskap er markedsverdi, knuser sivilingeniører det meste. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Henger meg på alle andre og sier også at dette er et latterlig utsagn! Jeg har selv gått 3 årig it studie ved høyskole, men jeg har ALDRI laget hjemmeside. Kan ikke html i det hele tatt. Det har aldri vært kurs eller forelesninger i det, og jeg har ikke orka/hatt tid til å lære meg det selv. Høyskole/universitet er mye teori, det praktiske må man lære seg selv. Når det er sagt, så har folk som har gått lengre utdannelse den rette kunnskapen til å sette seg inn i det selv. Men som andre her har påpekt, så kreves det også en del kreativitiet og sans for farger for å bli en god webdesigner, og det kan ikke læres på en skole, det er mer eller mindre medfødt imo. Få deg hår på kjakan før du uttaler deg... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 12:26, Insanity skrev:deg hår på kjakan før du uttaler deg... :razz: Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: De skriver nesten som:"Jeg Egon, og min CV som ingeniør i datateknikk. Kan bygge det meste av databaser, og kan alt om kryptografi, nettverksløsninger osv..." Poenget er at dette kan dei sannsynligvis. Og det er ingen grunn til at disse skal lære seg å lage websider som er brukervennlige/har heftig design e.l. Det er som å seie at ein ikkje vere snekker dersom ein ikkje kan bake brød. Og dersom disse begynnte å fortelle deg faget sitt, så hadde det sannsnyligvis gått langt over haudet på deg. Quote: Ikke minst holde en kvalitet innenfor sine egne sider/systemer før de anbefaler at andre skal velge desse for å uvikle nye sider/programmer. Ka i all verden meinar du? Trur du at t.d. databaseutvikling skjer ved hjelp av HTML? ... Alle kan lære seg enkle ting på egen hånd. T.d å sykle. Men du burde slutte å være så misunnelig på dei som kan å konstruere bilar. Og eg skjønnar ikkje kvifor du meiner dei er ego-folk fordi dei ikkje gidder å bry seg med syklar. Dersom du skjønnar sammenligninga. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Er man _virkelig_ god på data, lærer man det hjemme på sene kvelder forann dataen spør du meg. Det går vel mest på interesser og hobbyer... Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Sauron, informatikk er ganske mye mer enn en spilemaskin på gutterommet. Jeg tror nok at f.eks folka som konstruerer innmaten i PC'er har ganske god snøring. For å forstå hvordan en CPU fungerer ned til minste detalj, må du bl.a forstå hvordan transistorer fungerer, som krever forståelse for halvledere som igjen krever svært god kompetanse innen kvantefysikk. Og på softwaresiden ligger det ofte tung matematisk modellering bak. Å skjelle ut en som utvikler programvare for, la oss si Meteorologisk Institutt, fordi han ikke kan web-design blir bare patetisk. Tenåringer som er verdensmestre er patetisk. Det vet jeg...har vært det sjøl :smile: . Lenke til kommentar
Snask Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 En linux-guru f.eks ville lagt vekt på å få en side til å se fin/lesbar/browsebar i lynx (tekstbasert web-browser). Hvorfor skal programmerere i det hele tatt kunne HTML? Jeg vil nesten gå så å langt å si HTML så vidt kan beskrives som er programmeringsspråk. Standard HTML er jo bare ferdig definerte koder, så det blir jo mer et scriptingspråk. Ser ikke helt vitsen med denne tråden. Hilsen Morten. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 For det første er sivil ingeniør og høgskole ingeniør beskyttede titler! Ingeniør er IKKE beskyttet! Jeg tar selv 3årig høg.ing i datateknikk(begynner på 3de år om noen uker), og kan absolutt bekrefte at webdesign IKKE er noe prioritert område! Databaser, systemprogramering, grafisk programmerings teori, matte, fysikk...... er det det går mest i. Og den matte og fysikken er meget vesentlig for seinere ha mulighet for å kunne lage tunge programmer for f.eks petroleum-industrien! Du klarer neppe lage slike programmer med kunnskaper fra gutterommet! At sauron bedømmer kunnskapene til noen personer ut ifra hvordan hjemmesiden deres ser ut, er egentlig nok til å ikke gidde svare :wink: Det beviser at han ikke vet hva han snakker om! Hvor mange firmaer tjener egentli penger på web-sider(hint hint dot.com-kollapsen)??? Men som sagt tidligere her, det er en veldig teoretisk utdannelse og man kan sikkert komme seg gjennom den uten å kunne så mye praktiske bruksområder. MEN det vil selvsagt eventuelle arbeidsgivere finne ut etter ca 2timer :wink: Poenget er at man sitter igjen med basiskunnskaper(som ikke læres på gutterommet hvis ikke etternavnet ditt er einstein eller no liknende) som kan brukes på MANGE områder! Ikke bare en pokemon-fansite på nettet som sauron kan se på og glede seg over :wink: Web-sider kan heller folk fra it-akademiet ta seg av! Sauron: kos deg med fjortiss-åra mens du kan!! Som sagt tidligere her: Fjortisser som vet "ALT" er sinnsvakt irriterende. Og JA! Jeg har vært slik tidligere jeg også :wink: hehe Lenke til kommentar
smetho Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 13:40, Shrike skrev:Er man _virkelig_ god på data, lærer man det hjemme på sene kvelder forann dataen spør du meg.Det går vel mest på interesser og hobbyer... Ja, når det kommer til vanlig praktisk bruk av en datamaskin, men man bør også ha et teoretisk grunnlag i bunn. Denne kunnskapen er ofte den som skoler tilbyr, og som man ikke leser seg til på gutterommet (selvfølgelig unntak, men pokker om jeg hadde orket å lese om moddelering med UML, tegnet EAR-diagrammer osv hjemme for meg selv). Men en bør kunne dette skal man drive med utvikling av systemer, så å få det gjennom skole er en bra ting. Finnes kanskje noen sære sjeler som leser på dette frivillig, så disse blir vel et unntak. MEN, har man det som interesse og hobby så er jo dette en slags motivasjon. Lettere å lese om noe man bryr seg om enn noe en syns er helt teit :smile: Beklager de noe rotete setningene...er ikke helt klar i toppen akkurat nå (ble kanskje litt off-topic også) Lenke til kommentar
airguard Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Tror ikke mange som går ut som siv.ing gidder og designe websider, det går jo nettopp kun på design. De driver med utvikling og kvalitets sikring av ny software. for ikke og snakke om sikkerhets systemer for bedrifter. enhver amatør kan lage sin egen webside nettopp pga av at noen (ofte siv.ing/ing.) har utviklet programmer for dem. logikk/boolsk algebra lærer man ikke lett på gutterommet link til en innføring i logikk (type lett)for dem som er intressert: http://www.hig.no/at/realfag/matematikk/Ma...orelesning.html når du la inn dette inlegget tror du at en gutt på 15 år utviklet php systemet for forumer slik at du kan le av siv.inger ? :smile: (det finnes også veldig gode selvlærte programmere men disse er i fåtall, stort sett er det ing. som uvikler alle de programmene vi bruker til daglig) [ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-08-04 15:02 ] Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Som noen påstår lengere oppe, at "data" er noe man lærer de sene kvelds- og natte-timer foran "data'en". Men som flere her påpeker er det langt mere der ute enn det å sette opp OperativSystemet riktig/bra/perfekt. Riktig utdanning gir de utdannede et bedre grunnlag for å eksempelsvis produsere bedre løsninger, på grunnlag av deres inngående forståelser for blandt annet prinsipper og tidligere løsninger. Man knasker ikke sammen en helt ny algoritme på måfå, eller ved hjelp av inngående kunnskaper om hvordan man fjerner virus. ( ,) ) Men tilbake til topic. Jeg er litt flau at jeg startet å svare på denne tråden. Gutten/karen må tydligvis kødde. Enten det eller så er han så langt ute å kjøre at han har klart å hisset på seg alle oss. Ser ut som om han har fått hele 2 medhold. Nei.. som nevnt tidligere.. _for_ dumt. *flau* -Dante Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 14:50, airguard skrev:logikk/boolsk algebra lærer man ikke lett på gutterommet link til en innføring i logikk (type lett)for dem som er intressert:http://www.hig.no/at/realfag/matematikk/Ma...orelesning.html Det er skjebnens ironi at linkene på siden du viser til ikke fungerer [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-04 15:26 ] Lenke til kommentar
Champ Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Er enig med han at det finns mange som ikke har utdannels som kan MYE mer om data "greier" enn de som kommer og vifter med de såkalte fine titlene... vil bare ha sagt at det er mange av de utdannelsene jeg har sett folk har kommet med her er ting som virker like komplisert som bilmekaniker utdannelse. (ikke det at det er kjempe enkelt eller noe slik) men de skal ha det til å bli så utrolig fint(data folkene altså). [ Denne Melding var redigert av: Champ på 2002-08-04 15:33 ] Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Funka fint de der... Edit: url'ene altså Quote: Den 2002-08-04 15:28, Champ skrev:Er enig med han at det finns mange som ikke har utdannels som kan MYE mer om data "greier" enn de som kommer og vifter med de såkalte fine titlene...vil bare ha sagt at det er mange av de utdannelsene jeg har sett folk har kommet med her er ting som virker like komplisert som bilmekaniker utdannelse.(ikke det at det er kjempe enkelt eller noe slik) men de skal ha det til å bli så utrolig fint(data folkene altså).<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Champ på 2002-08-04 15:33 ]</font> Tror vi må definere "data-greier" før vi går vidre. Ser ikke vitsen å komme med eksempler på ting som får denne tråden til å bli mer tåpelig. -Dante [ Denne Melding var redigert av: 4-Dante på 2002-08-04 15:36 ] Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Så ikke at der var snakk om .doc-filer. Kjører Redhat og Mozilla og har ikke konfigurert alt enda . Men jeg greier sikkert ikke å linke filene mot et program som leser .doc. Jeg er tross alt godt igang med en akademisk utdannelse, og det blir man jo som kjent dummere av . [ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-04 15:36 ] Lenke til kommentar
airguard Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: link til en innføring i logikk (type lett)for dem som er intressert:http://www.hig.no/at/realfag/matematikk/Ma...orelesning.html Det er skjebnens ironi at linkene på siden du viser til ikke fungerer <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-04 15:26 ]</font> hmm virker for meg ? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 15:26, Hoppesagåsa skrev:Det er skjebnens ironi at linkene på siden du viser til ikke fungerer Funker som bare f. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå