Gå til innhold

Dumt spørsmål om Sivilingeniører i datateknikk

Sauron

Anbefalte innlegg

Har sett diverse hjemmesider gjennom tiden. Som sikkert dere har også.. Uansett vil jeg trekke frem spesielt hjemmesidene til de ego folka som kaller seg Sivilingeniører innenfor Data/Vitenskap osv..

Websidene til desse ser ikke ut til å være laget av en man med utdannelse som professor. Det virker som at de allerede har store vansker med å lage sin egen hjemmeside.

Det er:

- Svært dårlig design

- De bruker ofte rammer, som har ulik størrelse

- Bildene er lager i GIF med utrolig dårlig kvalitet

- Andre bilder er nedskallert så de er dårlige

De skriver nesten som:

"Jeg Egon, og min CV som ingeniør i datateknikk. Kan bygge det meste av databaser, og kan alt om kryptografi, nettverksløsninger osv..."

Jeg må bare utrette at det er direkte latterlig!

vil ikke henvise til sider, men det finnes utrolig mange slike i Kvasir. Samt universitet og skoler, de har så dårlig kunnskap om dette at de burde tenke 2 ganger før de skriver/uttaler seg om slike saker. Ikke minst holde en kvalitet innenfor sine egne sider/systemer før de anbefaler at andre skal velge desse for å uvikle nye sider/programmer.

Ved å se på div. andre norske "ingeniører" som lager faktura programmer o.l. - De er latterlig dårlig !!

Jeg kan vedde skinnet mitt på at det er veldig mange uten datakort, utdannelse innen data som har mye mer peiling på dette, dog er også da all kunnskap selvlært eller lært av venner.

Herregud for noen professorer vi har her i landet..

Takk for at du leser :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eller kanskje i korte trekk, Ola Nordmann tok kurs på IT Akademiet/universitetet i programering. Nå tror han at han er verdens flinkeste fordi han har papirer...

de er noe alvorlig galt med lærere på desse skolene. fordi de vet knapt selv hvordan de skal gjøre det og lærer dagens nye opp med gammel programvare/teknikk.

jeg har god forståelse for at det finnes mange tullinger rundt om på kloden som ikke er helt sikre på hvordan en datamaskin fungerer. jeg selv har 15 år ærfaring med å bruke en og programmere en. det værste jeg vet er når en annen person som ser på seg selv som en "godt ærfaren bruker" ringer meg på mobiltelefon sent om kvelden fordi han har fått virus og ikke klarer fjerne det!! Duster må jeg få lov å si :smile:

Lenke til kommentar

Mener du virkelig dette seriøst? Hvis det eneste argumentet du har for at disse personene ikke har "peiling" er at de ikke har fine hjemmesider tror jeg ikke du bør kritisere andres uvitenhet. HTML-kunnskaper har vel aldri vært et krav for å bli professor...

Du syns tydeligvis det er latterlig at folk som ikke er flinke i web-design påstår at de kan andre ting. Hva er det som er så magisk med web-design som gjør at du ikke kan ha peiling på andre ting hvis du ikke kan web-design?

PS: Jeg er hverken professor eller siv.ing., og jeg har ikke en personlig hjemmeside.

Lenke til kommentar

«De ego folka som kaller seg Sivilingeniører innenfor Data/Vitenskap osv.. »

Ha, de har jo gått 4-5 år på NTNU jo for svingende. Er du sjalu for at de har fått seg en skikkelig utdannelse...?

Dessuten gar det ikke an å utdanne seg til professor. Det er en stilling man blir utnevnt til.

En webside trenger ikke alltid å være så veldig estetisk. Av og til holder det bare med innholdet(tekst). Man trenger ikke ha heftige 3D-animasjoner hvis man har gått på sterkstrøm elektro og trenger en side for å vise CVen sin. Skjønner?

Tar med et eksempel til: Broren til en veninne av meg har gått ut DPH i Oslo. På diplomoppgaven programmerte han og en til et eventyrspill/rollespill. Karakteren de fikk var 1.0.

Men hjemmesiden hans er ikke pen rent designmessig. (Han har brukt Frontpage 4.0).

Hvor gammel er du egentlig? Jeg tipper 15 år.:razz:

Lenke til kommentar

Vel, Sauron anser tydeligvis web-design som et helt grunnleggende element i IT-kunnskap. Det er det sikkert mange som er uenige i, men han har helt rett i at professorer som oftest ikke er eksperter på alle områder innen IT, men det har vel heller aldri vært et mål.

Jeg studerer selv på NTNU for tiden, og det er alltid like morsomt når det holdes foredrag for et rom fullt av professorer, amanuensiser, doktorgradsstudenter o.l. innen IT og ingen av dem er i stand til å få prosjektoren til å virke med laptopen :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg studerer selv på NTNU for tiden, og det er alltid like morsomt når det holdes foredrag for et rom fullt av professorer, amanuensiser, doktorgradsstudenter o.l. innen IT og ingen av dem er i stand til å få prosjektoren til å virke med laptopen
:grin:

Akuratt dette jeg sikter til. De andre som har skrevet innlegg her skjønner det ikke.

- De forstår seg bare ikke på ny teknologi. Det og få en laptop til å fungere med prosjektor tar 5 sekunder om du vet hva du gjør :grin: Bruker min egen laptop som DVD spiller til WideScreen TV'n!

Nei la de pensjonist gubbene kjøre sin egen vei, det er vi som kommer nå som har peiling på teknologi :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Sauron på 2002-08-04 04:09 ]

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at det er det du sikter til. Det jeg er uenig i er at professorer o.l. må kunne alle slike ting.

Dessuten, kan du vennligst forklare hvorfor du mener at en person som er dårlig i web-design ikke kan lage gode fakturaprogrammer?

Lenke til kommentar

Alle kan komme inn på NTNU, alle kan faktisk komme inn på sivilingeniørstudiet også, om enn ikke akkurat datateknikk (55 i snitt etter tilleggspoeng hvis jeg husker rett).

Jeg har gått der et år, og alt man lærer om HTML er it-intro kurset. Deretter går man videre på matte, fysikk og andre it-relaterte fag. Å lage websider er veldig lite prioritert. Data generelt er faktisk ikke så veldig prioritert, selv på datalinjene. Tanken er vel at man skal ha (sinnsvakt) mye kunnskap om matematikk slik at man blir egnet til mange fagområder, i motsetning til rene datautdannelser...

Du kan mene hva du vil om akkurat denne typen opplegg, ikke alle liker det. Dessuten er sivilingeniørutdannelsen også nokså streng med tanke på oppfølging, dvs at du må levere ukentlige øvinger i de fleste fag, møte opp på lab, du sliter hvis du ikke er på de fleste forelesningene etc.. Det er en type utdannelse du blir 'tvunget' igjennom på en måte. Ganske forskjellig fra mange andre universitetsutdannelser.

Uansett... nå bablet jeg visst i vei. Men håper dere som lurer på NTNU siv.ing eller kanskje har tenkt å dra dit kunne få noe nyttig ut av dette :smile:

Lenke til kommentar

Dere må huske på at professorer og andre med høyere utdannelse innen IT ofte er spesialister på rimelig sære felt som matematiske beregningsmodeller for vær, oljesøk etc. Flere av disse er eksperter på tunge Unix systemer, og hadde ikke visst opp/ned på en vanlig windows PC.

Jeg er forsåvidt enig at det finnes en del som tror de kan mye bare fordi de har datakortet. En jeg kjenner fikk beskjed om at han kunne bli IT-konsulent med Datakortet, og da skjønner vi hvorfor mange IT-konsulenter har blitt sagt opp den siste tiden. :roll:

Jeg må dessverre slite med slike folk i jobben min, hvor jeg må hjelpe de med helt grunnleggende ting, og mange av disse er så sta at de ikke vil høre på noen som faktisk kan det de skal før de absolutt må.

Når det gjelder webdesign så har dette to sentrale komponenter: Programmering og Design. HTML og andre "språk" man ønsker å benytte er faktisk veldig enkelt å lære, og det er derfor mange idag mener at de har god peilig på webdesign. Når det gjelder designbiten, så krever det litt mer om det skal bli skikkelig, blant annet kreativ sans (ikke alltid like lett å lære seg), fargeforståelse og en del teknisk grafisk forståelse (bildebehandling, komprimering etc).

Det er bare å surfe litt rundt på nettet, og man kan faktisk se at mange sliter mest med Designbiten :smile: .

Men, det mange ikke tenker på, spesiellt når det gjelder IT i større bedrifter, er at det også trengs omfattende kompetanse innen strategi, effektivisering av prosesser og nytteoptimalisering.

Det er få toppsjefer i en bedrift som er villig til å investere store summer i de råeste PC'ene og servere uten å vite hva de har igjen for det, hvorfor et slikt utstyr gjør at de blir mer effektive og derfor tjener mer penger.

En god IT-sjef må kunne vise til hvor mye penger bedriften kan spare/tjene om man investerer i en viss type utstyr.

F.eks. hvorfor man skal ha en ny server som yter 200% bedre enn den gamle, og hva effektivitetsgevinst dette kan gi.

Eller hvorfor en som kun bruker PC'en til mail og enkel Officebruk trenger den nyeste og raskeste teknologien, når kanskje billige tynne klienter hadde vært et bedre alternativ på lengre sikt, både ytelsesmessig og kostnadsmessig.

Ja, ja, webdesign er ikke alt her i verden (faktisk en svært, svært liten del :smile: )

Arcade

Lenke til kommentar

Nå får jeg vel sikkert mye kjeft men....

Det er som ofte ikke riktig at de som har doktorgrad i en eller annen ting, kan allt for det. Desverre så mangler de av og til kunnskaper om den praktiske delen av faget - ikke uvanlig det. Jeg tror det norske utdanningssystemet ikke har forstått at en kombinasjon av praktikk og teori, er en utrolig heldig kombinasjon.

Jeg har ved flere anledninger, til og med vært borti ingeniører innen bilindustrien (den lille vi har), som ikke en gang greier å bytte borr i drillen og borre et hull i en metalldel. :lol:

De som utdannet seg høyt innen "teoretiske" fag burde vært pålagt lærlingetid, dvs. sette den teoretiske delen av faget ut i det hvirkelige liv. Teori og praktikk er ikke to forskjellige ting, det er to sider av samme sak - nemlig; KUNNSKAP!!

Hvem er mest intelligent av en fagutdannet snekker og en professor?

Snekkeren, etter min mening, for han kan både teori og praktiske ting. Når det gjelder teori kan han konstruere/beregne ting. I det praktiske kan han utføre det han har beregnet/konstruert. :smile:

Lenke til kommentar

HAHahahahahahahhahaha!

Dette er _for_ dumt. Rett og slett.

Til svar til duden som startet dette:

Du kan da ikke mene at du skal bedømme hvor smart og om de er godt egnet til noe utifra hvordan deres web-side ser ut?!

De skal jo bare legge ut CV'en sin. De skal ikke legge timesvis med arbeid ned i å få web-siden til å se bra ut. Og strengt tatt.. så tror jeg ikke de er ute etter å tiltrekke seg folk som avfeier eieren av web-siden pga hvordan siden ser ut.

I utgangspunktet mener jeg en slik tankegang er like ille som å bedømme folk utifra hvordan de ser ut.

Og jeg for min del tar hatten av meg for enhver som her presset seg gjennom 5 år med utdanning! (Jeg selv tar light-versjonen med 3-årig data.ing.-utdanning ved høgskole) I strake motsetning til de som har tatt "bli-it-dude-i-en-fei-kurs", og blitt "IT-konsulenter".

Men jeg skal ikke se bort ifra at endel av de som får disse tittlene er folk som ikke overhode eier teknisk innsikt eller praktisk-tankegang. Har selv eksempler på folk som har gått ut med toppkarakterer og lurte på hvordan de koblet ledningene til datamaskinen hvorhen. Akkurat som de fleste er kjent med ifra vanlig skolegang, så er det endel som er skoleflinke, endel som er praktisk anlagt, og endel som er en eller annen plass mellom, eller kanskje ikke tilstede i det hele tatt. SELV om de kommer seg gjennom.

Dessuten tror jeg siv.ingeniørtittelen her til lands er beskyttet, men ikke ingeniørtittelen. Noen som kan bekrefte dette?

Nok en gang.. _for_ dumt. For dumt.

*humre/grine* =)

-Dante

Lenke til kommentar

Først: Ja siv.ing.-tittelen er beskyttet men ikke ing. Spørs hvor lenge det varer, det har vært snakk om at siv. ing ikke skulle være beskyttet mer. Og ellers vil jeg bare si som mad_arab påpekte html blir ikke særlig gjennomgått på NTNU, for det første er det ikke særlig relevant, for det andre er det ikke særlig vanskelig å lære selv om du er interresert. Det kjøres mye hardere på matematikk-kunnskaper (som er veldig viktig om du driver med litt heavy programmer/programmer som ligger i bunnen av andre programmer).

AtW

Lenke til kommentar

selv om hjemmesidene til personene er stygge har det lite å si på peronens kunnskaper og kompetanse innen IT. De mest informative internett sidene jeg har sett bygger ofte på et meget simpelt design som igjen fører til at den er lettlest. En annen ting er at hvis man driver med web utvikling bruker man heller tid på kunder og ikke sløser bort de beste designene til sin hjemmeside.

En annen ting jeg må påpeke er at studiet det var snakk om ikke er 5 år med "lær html og gif", men handler mye om databaser, nettverk, programmering og hvordan en datamaskin er bygd opp (alle de skitne detaljene). Disse personene sitter på norges toppjobber innen IT faget, og har strevd i flere år for å komme dit i motsetning til IT akademiets 1 års kurs. Etter min erfaring er det som regel disse korte kursene som har de største skrytepavene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 03:12, Sauron skrev:

Har sett diverse hjemmesider gjennom tiden. Som sikkert dere har også.. Uansett vil jeg trekke frem spesielt hjemmesidene til de ego folka som kaller seg Sivilingeniører innenfor Data/Vitenskap osv..

[.....]

Du gir ikke eksempler, så jeg antar at du har sett på litt av hvert.

For de fleste siv.ing.-studenter er det å lage en hjemmeside obligatorisk på en eller annen måte i første semester.

Jeg hadde nesten aldri gjort noe i HTML før jeg begynte på NTNU, i likhet med overraskende mange andre, datateknikkstudenter inkludert.

I tillegg er det få som gidder å legge mye arbeid i sidene sine, iom at arbeidsbelastningen igjennom semestrene er meget hard.

Videre er undervisningen rettet mot at ting ikke nødvendigvis trenger å/skal være pene å se til heller, funksjonalitet og effektivitet er ofte det som står i fokus.

Og personlig finner jeg det drøyt å kalle siv.inger "egofolk". Vennligst forklar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...