Mr Burns Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg har fagbrev i Telekommunikasjonsfaget. Har jeg mer vett enn deg? Uansett, det kan tenkes at noen har blandet pakketap og signal tap her... Endret 4. august 2005 av Mr Burns Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 mhm. Naboen min, type elektrikker, la opp 900 meter kabel med 0% signaltap. Bullshit! Enten er det du eller han som ikke har peiling! Alle kabler har tap! Ifølge standarden skal Cat5e ha max 22dB dempning pr 1000 fot. Jeg tror dere snakker om hverandre og tenker på to forskjellige signaltap. Snittleif mener vel 0% pakketap, mens Mr Burns sikkert mener analogt signaltap i dB. Tap i dB behøver ikke å bety pakketap så dere kan begge ha rett samtidig. Men det med 900meter hørtes drøyt ut. Jeg antar nettverkskortene eller routerene må konfigureres spesielt for å takle så lang latency uten å føre til kræsj. En slik konfigurasjon vil vente unormalt lenge på svar om noe kan sendes og dermed veldig mye overhead å kabelen. Jeg skal ikke si det er umulig, men det høres usansynlig/vanskelig ut. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Er denne ok? Hei, Jeg har den D-Link Gigaswitch (se maskinvareprofil). Den har fungert upåklageligt i over 1 år nu - anbefales. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Er det ingen som leser det innlegget jeg hadde nederst på side1? nei.. Der skrev jeg at jeg hadde tenkt feil og det bare var 400 meter. og ja jeg tenker pakketap.. ikke dB Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvis pakketap er målt mha ping, med liten eller ingen trafikk, er målingen verdiløs... [spekulere] TP-kabler har separate ledere for mottak og sending, ikke sant? Hvis det da blir brukt en switch, så er sjansen for kollisjon minimal. Da vil vel det eneste som setter begrensing på kabellengden være dempingen, eller?[/spekulere] Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) crosstalk, støy, osv... Høye frekvenser blir gjerne "borte" når kabelstrekk blir for lange. Ting som kan motvirke dette er tykkere ledere, samt skjerming av kabel. Endret 4. august 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 personlig har eg strekt en nettverkskabel på 300m(ca det som var på trommel). vi var klar over at det mest sannsynlig ikke ville gå, men vi ville prøve. dette fungerte først da vi satte opp en switch på midten. største problemet med dette var å få strøm til switchen, men med en elektriker som nabo løste det seg også. vi hadde en del pakketap, og farten låg på ca 10mb. ikke noe å skryte av eller å trakte etter. så 900m er nok uaktuellt, og 400m uten repeater(1 eller 2) vil eg nok tro at er umulig, eller enda dårligere en det vi hadde. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Eg har set linker på 50 meter feile og eg har sett linker på 200 meter med ingen problem som helst. Men det som er viktig å tenke på her, er at det er stor forskjell på om kabelen ligger laust på ein kabelbro, eller i eit rør uten strekk, eller om den ligger i en liten kanal rundt ørten hjørner og i lange "luftsrekk" over himling. Desverre er det slik at bøyeradiusen er meir eller mindre umulig å opprettholde i normale innstalasjoner. Eg har sett fleire plasser at det har vert problem å køyre 100mb på kabler som berre er 30-40 meter, p.g.a. måten innstalasjonen er utført på. (overfylte kanaler, trange gjenomføringer o.l.) Når man kjemer over 100 meter, så skall det lite til før ein får problem med a køyre 100mb stabilt, men holder ein seg under 100 meter så går det i dei aller fleste tilfeller. Når det gjelder erfaring (siden det var så viktig å vise),så har eg jobba med innstalasjon/service o.l på tele/datakabling i over 4 år. 2 av dei med fagbrev som telekommunikkasjonsmontør. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 snakk om at et enkelt sprøsmål kan dra ut noe veldig. :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Ja, det ble litt dradd ut, men selv om spørsmålet er besvart for lenge siden så var det starten på en svært interessant samtale. Man lærer mye nytt her og hører flere personers praktiske erfaring. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Er denne ok? d-link har et litt hårete rykte, men på den annen side, hva kan gå galt med en umanaged switch? Selv har jeg en SMC gigabit switch, har ikke opplevd noe problemer med den, så den er vel sikert grei, støtter jumboframes gjør den også (SMC sin altså). AtW Endret 5. august 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Svar Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 ja mange snakker ikke pent om d-link,men jeg har hatt en d-link router i 3år uten noe problemer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå