Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

cat5 og cat6 tp kabler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cat6 er beregnet til GB traffikk noe cat5 ikke er. Cat5 er beregnet til 10/100 traffikk. Det er også litt forskjell i rekkevidde på disse kablene, selv om det er anbefalt å ikke overskride 100m

Klart at du kan tyne rekkevidden litt meir med cat.6 men standaren er klar på at linken aldri skall være meir enn 100 meter. DVS 100 meter innkludert patchesnorer. (90meter kabel + 5 meter patch i kvar ende)

Lenke til kommentar
"Man skal aldri strekke en cat5 eller cat6 tp lenger enn 100 meter"

mhm. Naboen min, type elektrikker, la opp 900 meter kabel med 0% signaltap.

måtte bare skrive det siden noen nevnte 100 meter regelen.

Det tror jeg ikke på for fem øre. Hvis han ikke har en aktiv repeater mellom, tror jeg dette er umulig. Hvertfall med cat5.

Lenke til kommentar
Har du? Men når flere nettsider, lærebøker, erfarne ingeniører sier det, stoler jeg litt mer på det. 150m hadde jeg kanskje kjøpt, men når det er 9x lengre enn anbefalt, så blir det litt drøyt.

Jeg velger å tro på en elektrikker jeg kjenner som har mye erfaring med tp kabling.

Lenke til kommentar

Lengdebegrensingen er der pga kollisjoner. Over 100m gir betraktelig større sjangs for udetekterte kollisjoner, som fører til pakketap som TCP må ta seg av. Ellers vil nettverkskortet ta seg av kollisjoner. Hvis TCP må sende om igjen vil latencyen gå opp en god del.

SnittLeif:

Bullshit! Enten er det du eller han som ikke har peiling! Alle kabler har tap! Ifølge standarden skal Cat5e ha max 22dB dempning pr 1000 fot.

Ellers stoler jeg mest på noen som er utdannet i telekom, ikke elektrikere...

Sammendrag cat5 / 5e / 6

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
"Man skal aldri strekke en cat5 eller cat6 tp lenger enn 100 meter"

måtte bare skrive det siden noen nevnte 100 meter regelen.

Det tror jeg ikke på for fem øre. Hvis han ikke har en aktiv repeater mellom, tror jeg dette er umulig. Hvertfall med cat5.

Tja 900 hørtes vilt ut da, men personlig har jeg prøvd 220m uten problemer, vi satt bare en switch på den ene siden, noe som resulterte i en perfekt forbindelse, det var vi fornøyd med.

Frankie

Lenke til kommentar
Lengdebegrensingen er der pga kollisjoner. Over 100m gir betraktelig større sjangs for udetekterte kollisjoner, som fører til pakketap som TCP må ta seg av. Ellers vil nettverkskortet ta seg av kollisjoner. Hvis TCP må sende om igjen vil latencyen gå opp en god del.

SnittLeif:

Bullshit! Enten er det du eller han som ikke har peiling! Alle kabler har tap! Ifølge standarden skal Cat5e ha max 22dB dempning pr 1000 fot.

Ellers stoler jeg mest på noen som er utdannet i telekom, ikke elektrikere...

Sammendrag cat5 / 5e / 6

Jeg har, om ikke lenge, fagbrev i IKT. Det teller vel for noe. Litt vett har jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...