Gå til innhold

Lag bedre makro på ditt kompaktkamera!

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et Canon Powershot A40, et kamera som ikke har så veldig bra makrofunksjon. Med det analoge speilreflekskameraet til fattern pleide jeg å snu objektivet og få makro på den måten. Derfor begynte jeg å eksperimentere med 50mm objektivet fra speilrefleksen sammen med det innebyggede objektivet på digitalkameraet og fant at man kan holde 50mm objektivet (rett vei) foran digitalkameraet og få en virkelig inponerende nærgrense. Det blir imidlertid litt vanskelig å få fokus rett, da autofokusen på kameraet har en tendens til å velge fokus selv, men jeg eksperimenterer fortsatt...

Her er et eksempel på makro med Canon Powershot A40 + Asahi Pentax 50mm objektiv:

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=42841&brukerid=14680

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

oddvang er en apekatt, kort og godt.

Mht, makro: For ca 15 år siden eksperimenterte jeg med tilsvarende løsning, på et speilreflekskamera.

Det fungerte faktisk svært godt, og jeg var i stand til å fotografere trådene mellom kjerne og chip i en E-prom. De er faktisk ganske tynne, for de som kjenner til dette.

Men det er jo bare å teste! Problemet blir imidlertid avstemming mellom LCD-linse og "kikkert-linsen" i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...