Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Catch SDSL virkelig SDSL?

Anbefalte innlegg

Her var det lite konkret og mye synsing.

Jeg skal iallefall avklare en ting for dere:

SDSL og SHDSL er ikke det samme, og forskjellen ligger i signaleringen.

Hvor SDSL bruker 2B1Q signalering (samme som ADSL).

SHDSL (H= High bit-rate) bruker noe så fancy som Trellis Kode Puls Amplitude Modulasjon (TC-PAM), dette gjør det mulig å levere høy hastighet over lengre strekk fra sentralen (lengden kan økes ytterligere ved å gå over til 2 tråd par).

I tillegg kan SHDSL levere høyere hastighet en hva som er mulig med SDSL (ved å ta i bruk flere tråd par)

For dere med en større nyskjerrighet kan jeg anbefale boken DSL Advances av Thomas Starr, Massimo Sorbara, John Cioffi, Peter Silverman, utgitt av Prentice Hall.

TCP/IP protokollen har ingen begrensninger på om du kan kjøre full fart i både "upload og download"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TCP/IP protokollen har ingen begrensninger på om du kan kjøre full fart i både "upload og download"

Riktig, men skal du laste ned krever dette også ut-kommunikasjon for å svare "Ja! Jeg mottok pakka!". Dermed vil man bruke noe upload-kapasitet ved download. Jeg er noe usikker, men hvis jeg ikke tar feil slipper man dette med UDP da man ikke sender slike ACK-pakker.

Lenke til kommentar

Begrensningen ligger ikke i TCP/IP seg selv, men dens virkemåte. Nemlig at du må bekrefte mottatt pakke før nye sendes. Dersom bekreftelsespakka må vente fordi linja er "oppbrukt", synker hastigheten!

Edit: Her kom 4WheelDrive meg i forkjøpet ja! :p

Jeg er noe usikker, men hvis jeg ikke tar feil slipper man dette med UDP da man ikke sender slike ACK-pakker.

Dette blir vel riktig ja, da UDP/multicast bare måker på med pakker uten noen bekreftelse... :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

piggybacking?

ACK på motatt data følger neste data pakke...

Hvis en ACK pakke skulle sendes alene, tar den minimalt med båndbredde.

Hvis den skulle bruke 66% av båndbredden din hadde den ikke vært særlig effektiv.

Jeg kan gjere anbefale noen bøker her også

Andrew S Tanenbaum sitt mesterverk Computer Networks...

Endret av blinkage
Lenke til kommentar

Sakset fra "TCP/IP Illustrated, Volume 1" av W. Richard Stevens :thumbup:

Poenget. Dersom Du fra før bruker full fres inn til maskin (svr4), så vil pakkene 2,7,8,10,14,16,18 og 19 måtte vente på tur for å komme frem, mao vil datapakkene som skal sendes fra maskin (svr4) også måtte vente.

post-61-1123347534_thumb.jpg

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

En kamerat av meg som har Catch SDSL 2Mbit Kan ha maks DL hastighet uansett hvor mye han laster opp blir ikke denne påvirka. Han kan lett laste ned for fullt samt ha en som laster opp i over 200KB/s. Hans erfaringer med Catch er også at om du klager på hastigheten så får du mer i motsetning til Telenor. Så nå har vel han ca 2.2/2.1Mbit og makser DL på ca 270KB/s mens UL ligger på det som er standard på 2Mbit.

Grunnen til at man betaler for SDSL fremfor ADSL er jo ikke at hastigheten skal være 2048/704kbit, men 2048/2048.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En kamerat av meg som har Catch SDSL 2Mbit Kan ha maks DL hastighet uansett hvor mye han laster opp blir ikke denne påvirka. Han kan lett laste ned for fullt samt ha en som laster opp i over 200KB/s. Hans erfaringer med Catch er også at om du klager på hastigheten så får du mer i motsetning til Telenor. Så nå har vel han ca 2.2/2.1Mbit og makser DL på ca 270KB/s mens UL ligger på det som er standard på 2Mbit.

Grunnen til at man betaler for SDSL fremfor ADSL er jo ikke at hastigheten skal være 2048/704kbit, men 2048/2048.

Dette stemmer fordi jeg er han "kameraten" :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjørte en kjapp test med TPTest.se (mac klient).

Nå varierer hastigheten litt fra hvilken testserver jeg kobler mot,

men mot tptest.bostream.com får jeg 544,88 kbit/s ned og 529,40 kbit/s opp.

Dette er nedlasting/opplasting samtidig.

Du kan jo prøve selv? www.tptest.se

Har 512/512 SHDSL fra DC :thumbup:

post-61-1127836731_thumb.png

Lenke til kommentar

Tror ikke tptest kan kjøre begge testene samtidig, de kjører dem rett etter hverandre. Jeg tolket bildet som at testene var kjørt rett etter hverandre.

Kan det ha noe med om man kjører shdsl med et trådpar, mot to trådpar ?

Jeg har skjønt det slik at 2mbit shdsl kan bruke to trådpar ? Vil det kunne ha noe å si på hvorfor noen kan kjøle full rulle opp og ned samtidig ?

For med min 2mbit shdsl fra DC er det ikke mulig.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...