darksoul1900 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Fikk for en stund siden Catch SDSL 2mbits. Etter det min kunnskap rekker så er SDSL symmetrisk, dvs lik hastighet begge veier. Noe som jeg fant ut som er skuffende er: Satte på en download fra Universitet i Oslo (fikk 240 kb/s som er helt ypperlig) Samtidig som den downloaden stod å gikk satte jeg på en Upload, her til min store skuffelse så jeg at jeg bare fikk 85 kb/s ( dette er til en site jeg peaker på upload ti vanlig). Svaret jeg fikk fra Catch Kundesupport var: Man vil ikke kunne oppnå full upload når man bruker full download. Det som er pussig i hele tilfellet er at en kompis av meg har 2mbits SDSL fra kanal digital og der påvirkes ikke upload av download. Så visst noen andre kunder fra Catch kunne prøve det samme over for å verifisere om det er flere som kanskje har samme problem. Tusen Takk på forhånd.. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg har sittet på Catch SDSL 2048/2048 i et år nå. Erfaringen er at upload typisk er minst 200 kbps lavere enn upload, men jeg har ikke giddet å bry meg noe med det. Det er riktig at netto upload vil bli redusert ved samtidig download pga at noe upload går bort til ACK. Mulig Canal Digital har en mer "intelligent" type traffic shaping som sørger for at kunden får netto den raten linja lyder på? Når det gjelder subject så er SDSL en teknologi som gir lik brutto bitrate opp og ned mellom DSLAM og modem. En SDSL-linje er fortsatt en SDSL-linje selv om man måler forskjellig effektiv hastighet opp/ned. Endret 4. august 2005 av Arne Nåtedal Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Til trådstarter: Det du selvsagt gjør, er å måle max upload når du har lite eller ikke noe på download. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Dette ville jeg aldri akseptert hadde jeg vært deg. Når de lover en symetrisk linje så skal du ha det. Hvis det hadde vært et tap på 10% så hadde jeg kanskje godtatt det, men her er det snakk om et tap på ca 80% ved full nedlasting Lenke til kommentar
Sourze Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Til trådstarter:Det du selvsagt gjør, er å måle max upload når du har lite eller ikke noe på download. Hva hjelper det da? Jeg hadde 1Mb SDSL for noen år siden og jeg hadde samme hastighet begge veier. Har en kompis som har 2,3 mb SDSL og han har ikke sagt noe om dårligere uploadhastighet. Syns det der høres merkelig ut. Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Du må ha en SHDSL linje får å få full oppload og download samtidig. SHDSL linje er full duplex mens en SDSL linje fra catch ikke er det Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Du må ha en SHDSL linje får å få full oppload og download samtidig. SHDSL linje er full duplex mens en SDSL linje fra catch ikke er det Kan du utdype dette litt? Ser ut som en vil påstand uten noe til å støtte opp om utsagnet. Lenke til kommentar
smy Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 sdsl til catch er jo best i norgen så er ikke ,mangen andre isp så kan måle seg men sdsl er ikke full duplex da men shdsl er det Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 men her er det snakk om et tap på ca 80% ved full nedlasting Det var denna prosentregninga da.... 2048 kbps=256 kBps 85/256*100 = 33% --> 67% tap. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 xDSL er full duplex jfr. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=282462 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 men sdsl er ikke full duplex da men shdsl er det For noe tull. sdsl, shdsl (sdsl standaren blir vel ikke brukt lenger?) og adsl er full duplex. Grunnen til at man ikke kan makse upload og download samtidig er pågrunn av TCP/IP protokollen. Shdsl er riktignok ikke så hemmet som adsl pågrunn av større upload. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 men her er det snakk om et tap på ca 80% ved full nedlasting Det var denna prosentregninga da.... 2048 kbps=256 kBps 85/256*100 = 33% --> 67% tap. Ooups, leste 50kb/s ikke 86kb/s Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Hei, Uten å sku gjøre mig klok på dette: SDSL kan leveres på forskellig måte - på 1par, 2par eller 4 par. Muligt dette kan påvirke upload hastigheten. Adresseinformasjon Fylke: ROGALAND Kommune: KARMØY Adresse: xxxxxxxxxxxxx Produktinformasjon Søkt produkt: : SHDSL Mulig produktklasse: SHDSL 640/640 Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216 2 par påkrevd Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216 Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304 4 par påkrevd <<< Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304 2 par påkrevd <<< Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304 <<<<< Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 4 par påkrevd Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd Mulig produktklasse: SHDSL 9216/9216 4 par påkrevd Egen erfaring med 2,3Mbit SDSL fra BlueCom (Catch): Fik SDSL 2,3Mb d. 1/1 2001 på 2 par og hadde ikke problemer med upload hastighet i det hele tatt. Flyttet i 1/6 2002 til ny adresse (samme sentral og samme avstand) og fikk her SDSL på bare 1 par. Her begyndte jeg å merke 'problemer' med upload hastigheten (slett ikke i samme grad som trådstarter), når der var full kjør på nedlastningen. Som skrevet - bare egne erfaringer. Mvh Kimmer Endret 4. august 2005 av Kimmer Lenke til kommentar
danandre Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Bare nevner at Catch faktisk har gått over til SHDSL teknologien istede for SDSL. Jeg fikk et nytt modem fra de forrige måned for SHDSL. Lenke til kommentar
DaChronix Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Bare nevner at Catch faktisk har gått over til SHDSL teknologien istede for SDSL. Jeg fikk et nytt modem fra de forrige måned for SHDSL. åh? burde jeg få nytt modem snart og da siden jeg har samme "problemet" som trådstarter, men bryr meg ikke særlig om det da det er sjeldent MYE jeg skal ha lastet opp. Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Du må ha en SHDSL linje får å få full oppload og download samtidig. SHDSL linje er full duplex mens en SDSL linje fra catch ikke er det du har ikke peiling på hva dsl teknolgi er så la det det emne her til folk som kan det så kan du lære av det og ps all dsl tenklogi er full duplex og shdsl og sdsl er det samma Endret 5. august 2005 av bluemac Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 du har ikke peiling på hva dsl teknolgi er så la det det emne her til folk som kan det så kan du lære av det og ps all dsl tenklogi er full duplex og shdsl og sdsl er det samma pssst SDSL og SHDSL er ikke det samme Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 ahem 3. What's the difference between SDSL and SHDSL? Symmetric DSL has typically been deployed in North America using a proprietary technology called Symmetric Digital Subscriber Loop (SDSL) utilizing 2B1Q line coding. The industry is now moving to an internationally standardized (ITU 991.2) symmetric technology - SHDSL, that uses a more advanced coding technology called TC-PAM (see "What is TC-PAM?"). This leads to higher loop reach together with better spectral compatibility with other DSL technologies. Some regions such as Europe use the generic term "Symmetric" DSL (SDSL) to describe the ITU 991.2 SHDSL standard. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 du har ikke peiling på hva dsl teknolgi er så la det det emne her til folk som kan det så kan du lære av det og ps all dsl tenklogi er full duplex og shdsl og sdsl er det samma pssst SDSL og SHDSL er ikke det samme Men all DSL er fortsatt full duplex, se meldinga mi lenger opp! Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) shdsl og sdsl har samma hastighet men det er kansje shdsl litt andledes dsl teknologi en den andre men dem har samma hensikt 2300/2300 du får du ikke mer over kobber linjen Endret 6. august 2005 av bluemac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå