Gå til innhold

mc laptop til lydteknikker student

Anbefalte innlegg

skal begynne på NISS lydteknikker utdanning til høsten og har lyst på en data til jeg begynner.

veit at de for det meste bare bruker mac i lydsammenheng og derfor faller dette som en selfølgelighet.

er ibooken til 11 000kr god nok til å kjøre store programmer som pro tools, ect. eller må jeg høyere opp i prisklasse? på powerbookene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg egentlig en 15" PowerBook. En iBook egner seg godt til redigering av små ting, men med en gang det er snakk om mer proffe ting bør du ha en PowerBook. Dessuten har PowerBooken høyere oppløsning hvilket gjør den til en bedre arbeidsmaskin enn iBooken - i tillegg til dette har også PowerBooken støtte for høye oppløsninger på eskterne skjermer.

Lenke til kommentar

Combo er uten DVD-brenner mens Super er med, sammen med oppgraderingsmulighet for skjermkortet noe som jeg ville gjort. Oppgradert til superdrive sammen med 128MB grafikk kort minne. Men lykketil med fin fin maskin. Har en to år gammel model og den er super!

Lenke til kommentar
men hva med en ibook? er den vanskelig å slå i ytelse.

jeg har hørt at det ikke er så stor forskjell på ibook og PB.

sånn ytelsesmessing. det man betaler for er lys i tastaturet, og det er da ingen nødvendighet.

Jeg har hørt omvent :hmm: Ikke ultrastore forskjeller, men merkbare. Men synes PBene burde bli oppgradert snart, iBooken er jo ikke så mye dårligere om man tenker på prisforskjellene..

Lenke til kommentar

powerbook har digital lyd ut, det har ikke ibook. powerbook har fw 800 det har ikke ibook. powerbook har 2 minne plasser det har ikke ibook. skjerm og oppløsning samt støtte for ekstermskjerm i natvi oppløsning finnes på powerbook men ikke ibook, det er i det hele og store mange flere feil med ibooker enn powerbooker selv om det er svært få feil med de. det er raskere hd i powerbooken enn i ibooken.

De som sier det ikker er så stor foskjell har ikke helt peiling

Oslo = officeline

Lenke til kommentar
powerbook har digital lyd ut, det har ikke ibook. powerbook har fw 800 det har ikke ibook. powerbook har 2 minne plasser det har ikke ibook. skjerm og oppløsning samt støtte for ekstermskjerm i natvi oppløsning finnes på powerbook men ikke ibook, det er i det hele og store mange flere feil med ibooker enn powerbooker selv om det er svært få feil med de. det er raskere hd i powerbooken enn i ibooken.

Oslo = officeline

Men iBooken har vel igjen bedre batteritid? Opp til 6 timer, mens PB har opp til 4 eller no?

Lenke til kommentar

Oslo = officeline

Men iBooken har vel igjen bedre batteritid? Opp til 6 timer, mens PB har opp til 4 eller no?

vel pb har flere celler i batteriet hvis jeg ikke husker helt feil, og min erfaring er at batteriene på pb holder lengre. Så etter en tid så er batterikapasiteten det samme som på ibooken.

Men som standard så har du rett.

Lenke til kommentar

Hehe, gikk på NISS sjøl for 2 år siden... blir nok en grei tid for deg det. :thumbup:

Ja, så var det programmet du hovedsakelig vil bruke da. For ProTools vil jeg definitivt anbefalle en Powerbook. Du må huske at det er en del plugins som har visse (og ofte høye) krav. Digital-ut ser jeg på som et must...

EDIT: Bare for å få sagt det: ProTools sine standard-plugins er ikke akkurat de beste. Anbefaller at du kjøper ialtfall en bedre software-basert klang plugin, og disse bruker en del ressurser.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...