Gå til innhold

Trygdejuks og Hvitsnippkriminalitet

Anbefalte innlegg

Ofte når jeg spør folk hvorfor de ikke vil stemme på en rød-grønn regjering får jeg følgende svar :

De vil gjøre det lettere for de som jukser på trygda. De vil gi mer til de late slaskene som sitter på sofan etc.

For det første så ja; Norge bruker mye på trygd og pensjon. Og ja, de som jobber må betale en god del i skatt for dette. Men det mange ikke helt har fått med seg, det er det at de aller fleste som får en eller annen slags form for arbeidsledighetstrygd eller syketrygd, faktisk ikke har lyst til å gå på den. De vil mye heller jobbe enn å få penger fra staten, men av en eller annen grunn så kan de ikke dette. Men dessverre så har det blitt et enormt fokus på de få, som faktisk snylter på trygdeordningene våre. Og av og til har jeg faktisk sett at folk blander sammen det å gå på trygd med det å snylte på trygd. Det koster mye for Norge i kroner og øre å ha folk som snylter på trygda, men som sagt så er det få som gjør dette og hvis man setter det hele i perspektiv så er det en liten pris å betale for å ha en god trygghet for de som faktisk trenger den.

En annen ting som jeg vil rette søkelyset mot er medienes ignorering av hvitsnippkriminalitet. Jeg leste i samf.kunnskap boka mi at minst 300 milliarder kroner hvert år blir unndratt på grunn av dette. Det er en latterlig høy sum. Mer en 1/4 av hele oljefondet. Og vi snakker HVERT eneste år. Hvor mange penger blir det "trygdesvindlet" for her i Norge vært år? Sikkert masse penger, men sammenlignet med hvitsnippkriminaliteten så er det en ganske så ubetydelig sum. Men alikevel så rettes fokuset stadig vekk mot de som misbruker trygdesystemet vårt og veldig sjeldent mot hvitsnipp kriminaliteten. Jeg kan ikke huske en nyhetssendig der jeg så noe generellt om hvor alvorlig dette problemet faktisk var. Det eneste er enkelttilfeller slik som finance credit saken osv.

Man kan spørre seg hvorfor det er slik. Jeg tror det har veldig sammenheng med det faktum at hvitsnippkriminalitet skjer stort sett blant de i de øverste samfunnsklassene. Folk er mer tilbøyelige for å se feil på de som er fattige, eller som har lavere status. Jeg tror også at juristene i større grad identifiserer seg med en direktør som har undratt penger, enn en forholdvis fattig mann som prøver å snyllte til seg noen tusner i året.

NB!

Bare for å gjøre det helt klart, ikke la denne debatten flyte over i hvorfor man skal, eller ikke skal stemme rødgrønt, det kan vi gjøre i en annen tråd. Det var kun et eksempel.

OT

Sikkert masse skrivefeil og dårlige setninger. Er trøtt :p

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt synd på de som havner på trygd grunnet sykdom/skade, men er det 2 ting jeg her _ekstremt_ utrolig irritert over så det:

a) De som faktisk snylter og ikke vil/gidder gjøre noe, og som dermed sørger for å have på trygd/arbeidsledighet (osv)

b) De som ikke betaler skatt, selv om de hører til å gjøre det. Da de ikke gjør det fører det til at vi andre som faktisk gjør det må betale mer.

Skulle jeg ønske opp mer aktiv innen politikken enn det jeg er i dag tror jeg det der hadde blitt mine hovedfaner å kjempe for å få ryddet opp i...

Lenke til kommentar
Men det mange ikke helt har fått med seg, det er det at de aller fleste som får en eller annen slags form for arbeidsledighetstrygd eller syketrygd,  faktisk ikke har lyst til å gå på den. De vil mye heller jobbe enn å få penger fra staten, men av en eller annen grunn så kan de ikke dette.

Kilde?

En annen ting som jeg vil rette søkelyset mot er medienes ignorering av hvitsnippkriminalitet. Jeg leste i samf.kunnskap boka mi at minst 300 milliarder kroner hvert år blir unndratt på grunn av dette.

Hva med å innføre kildekritikk som et obligatorisk fag i skoleverket? Statens samlede inntekter er ifølge

http://www.statsbudsjettet.dep.no/2005/dok...f/lomme2005.pdf på 785 milliarder kroner. Å anslå at staten går glipp av inntekter på minst 300 milliarder kroner utover dette høres fantastisk drøyt ut.

Lenke til kommentar

Det som virkelig er ille er folk og bedrifter som benytter trygdesystemet som et slags subsidium. Arbeiderne blir satt på trygd, ofte uføretrygd, men er til daglig i arbeid. Arbeidsgiver kan da tilby lavere lønn, arbeiderne tjener det samme eller mer, og bedriften utkonkurrerer andre bedrifter som driver lovlig virksomhet. Har hørt muntlig at det gjøres systematisk i byggebransjen, og det var en sak om det for ikke så lenge siden blant taxi-sjåfører i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...