Gå til innhold

Hvordan blir filer installert på linux - folders

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på en ting. I Windows er det jo kjent at når du installerer software og spill, så vil programmet bli installert på tildelt folder, pluss at den i endel av tilfellene vil installere dll filer rundt på systemet, for å ikke glemme at den legger endel ting i registeret.

Jeg vet det er anneledes i linux, men er ikke helt sikker på hvordan prosessen er der?

si at jeg skal installere et spill, eller software ta f.eks Star Office aller OpenOffice. Er det slik at når jeg pakker ut og installerer dette så vil filene bli lagt på en plass i en katalog. (husker ikke katalog strukturen på linux, lenge sidne jeg har brukt det nå).

Fint hvis noen har en guide eller kan forklare i korte trekk...vil nemlig sette meg inn i linux etter 3år med dau-tid :no:

Kan du hjelpe er det kjempers :thumbup:

Frankie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Windows er det ofte slik at dersom eit program brukar eit bibliotek, vert biblioteket installert saman med programmet (dvs har 10 program som brukar same bibliotek, har du 10 x det biblioteket installert).

Slik er det atså ikkje i GNU/Linux.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Takker takker, kjempe raskt så sent på natta.

så hvis jeg installerer da Open Office, vil den da bestå av filer som vil plassere seg under /usr/lib og /usr/lib?

Hvordan er da prosessen med å fjerne slike programmer, må jeg selv vite at det og det programmet legger inn filer under /usr/lib og fjerne de filene eller vil de bli fjernet når jeg fjernet hoved programmet i /usr/bin. Det er mulig jeg skriver litt feil, men håper dere tar poenget jeg vil frem til.

Nå vet jeg ikke om jeg forstod det helt riktig med det min venn forklarte for meg ang. Mac OS. Hvor filene blir installrt i en mappe, hvis man vil avinstallere programmet, så sletter man hele mappen med alle filene. Mulig jeg tar feil av deet han forklarte (rett meg isåfall). Men er det slik for Linux også?

Frankie

Lenke til kommentar

Suse ...Hmm er det 9.3 som er ute nå, tenkte det var den jeg skulle prøve. Har også sett litt på "Environment" eller desktop manager som KDE, GNOME og noen andre, men generelt sett syntes jeg at disse har et default visuelt layput som er bare helt "linux", joda klart man kan forandre mye selv og finne noe som passer bra. Sier ikke at noe er dårlig for det er det ikke, men jeg savner noe som har litt bra flow, akurat som det siste Mac OSet.

Tenkte jeg skulle installere Linux på VMware for øyeblikket så kan jeg teste ut litt forskjellige ting uten å restarte maskinen...ihvertfall til jeg får kjøpt en egen maskin for linux :)

Frankie

(Nå er det natta for meg, kommer tilbake i morgen) :)

Lenke til kommentar

Trur Opera følger med i SUSE, om ikkje installert som standard, trur eg du finn Opera i YaST > Install and Remove Programs

Viss ikkje, er det berre å gå her:

http://www.opera.com/download/

Då hentar du ned ein RPM-fil. Så er det berre å dobbeltklikke på fila i filbehandlaren.

I SUSE er det KDE som er standard. Både KDE og GNOME kan tweakast heilt utruleg mykje. Er ikkje som i Windows, der du kan forandre på null og niks utan tredjeparts-programvare.

Lenke til kommentar

Jeg må få lov til å gi en kjempe stor takk til dere alle, dette er kjempe. skal ærlig inrømme at jeg digger linux, har brukt det før, men i det siste har jeg ikke fått brukt det pga av spill og programmer som jeg bruker. Men nå skal vi tilbake på spor igjen, gjett om jeg gleder meg som en liten unge.

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...