objorkum Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) okei;) ..skriver jeg make kommer fortsatt feilmeldingen opp.. sudo dpkg -l | grep linux ls -l /usr/src Du har vel ikkje SSH oppe på maskin di? Så kunne eg ha logga meg inn å sett lit på ting. Endret 4. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 SSH... nei d har vi ikke sett ....forklar Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 SSH... nei d har vi ikke sett ....forklar Køyr kommandoane ovanfor. Ang. SSH, korleis er du kobla opp mot nettet? Bak router? Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 by the way... her er det som kom opp når jeg skrev :sudo dpkg -l | grep linux foomatic-db 20041203-1 linuxprinting.org printer support - database ii foomatic-db-en 3.0.2-2 linuxprinting.org printer support - programs ii foomatic-db-gi 4.2.7-4ubuntu4 linuxprinting.org printer support - database ii foomatic-db-hp 1.5-20041013-1 linuxprinting.org printer support - database ii foomatic-filte 3.0.2-3ubuntu1 linuxprinting.org printer support - filters ii foomatic-filte 20041013-1ubun linuxprinting.org printer support - prebuilt ii ladspa-sdk 1.1-2 sample tools for linux-audio-dev plugin arch ii linux-386 2.6.10-7 Complete Linux kernel on 386. ii linux-headers- 2.6.10-34.3 Header files related to Linux kernel version ii linux-headers- 2.6.10-34.3 Linux kernel headers 2.6.10 on 386 ii linux-headers- 2.6.10-7 Linux kernel headers on 386 ii linux-image-2. 2.6.10-34.3 Linux kernel image for version 2.6.10 on 386 ii linux-image-38 2.6.10-7 Linux kernel image on 386. ii linux-kernel-h 2.5.999-test7- Linux Kernel Headers for development ii linux-restrict 2.6.10.5-1 Non-free Linux 2.6.10 modules on 386 ii linux-restrict 2.6.10-7 Restricted Linux modules on 386. ii linux-source-2 2.6.10-34.3 Linux kernel source for version 2.6.10 with ii nerolinux 2.0.0.0-6 NeroLINUX CD/DVD burning software iU syslinux 2.11-0.1ubuntu Bootloader for Linux/i386 using MS-DOS flopp ii util-linux 2.12p-2ubuntu2 Miscellaneous system utilities iU util-linux-loc 2.12p-2ubuntu2 Locales files for util-linux hadde kynaptic kjørende... Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 jeg er koblet til bak router ja... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) jeg er koblet til bak router ja... Veit du korleis du opnar/videreførar portar i den? BTW: Kan vi ta det i morgon? Kan godt ta det PM...? *Sove* Endret 4. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 jepp.. d vet jeg. Har et par porter åpne... men vi får vel snakkes en annen gang, skal til bulgaria i morgen, skal gi tegn fra meg når jeg kommer tilbake;) Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 jepp.. d vet jeg. Har et par porter åpne... men vi får vel snakkes en annen gang, skal til bulgaria i morgen, skal gi tegn fra meg når jeg kommer tilbake;) Takk for hjelpen så langt Flott. Då kan du setje opp SSH (port 22) så kan eg logge inn i kommandolinja di, og ordne saker og ting (er så mykje enklare då). Send ein PM når du er tilbake du Lenke til kommentar
Paull Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Selv om det er umåtelig politisk ukorrekt i denne tråden så koser jeg meg ganske ved å kjøre et annet OS enn Linux akkurat nå; FreeBSD/Windows ftw! Så, relatert til problemene, kjører du som root når du prøver å kompilere? "$" på slutten av promptet er typisk tegn på at du kjører som (l)user, og ikke har skrive/lese-tilgang til filer du er avhengige av (jfr. feilmeldinger) ? Endret 4. august 2005 av Paull Lenke til kommentar
Dwagon Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Prøv sudo make kan hende at det er det som mangler. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Prøv sudo make kan hende at det er det som mangler. Nei, treng ikkje å vere root for å kompilere. Er snakk om å få inn kildekoden til kjerna, sidan drivaren må kompilerast mot den. Kva som har gått galt, veit eg ikkje. Finn det nok ut. Lenke til kommentar
Dwagon Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 hehe.. ok er helt rookie i linux selv... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Jeje, tek jammen tid å få til ting sånn via forum i forhold til SSH. Kjem nok til å gå på 5 minutt då. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Siden det først var en tråd om dette: Jeg lastet nettop ned en eksperimental(?) driver til webcammet mitt, og det står følgende i README-en: Disclaimer========== We believe that this driver will perform correctly in many circumstances. It is, however, experimental code, running at the kernel level, and may potentially cause serious data corruption, or worse. Do not use this driver unless you are prepared for this eventuality. Use of this driver constitutes an agreement that no-one other than yourself may be held responsible for any effects caused by the driver, ill or otherwise. Da lurer jeg på hvor trygt/lurt det er å innstallere og bruke denne driveren, evt hva jeg bør gjøre for å "sikre meg" først? Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 du er utrolig hjelpsom objorkum, skal ha deg i bak tankene neste gang.... Kan jo spørre om noe med det samme, finnest det noe verktøy for linux som kan hjelpe deg p visualisere hva en bruker gjør på maskinen, slik at man følge med og lære litt? Frankie Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Prøv sudo make kan hende at det er det som mangler. Eg er faktisk einig! Prøv sudo make iallfall! Tenkte på det gjennom heile tråden. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Prøv sudo make kan hende at det er det som mangler. Eg er faktisk einig! Prøv sudo make iallfall! Tenkte på det gjennom heile tråden. Vel, når han køyrer: ls -l /lib/modules/2.6.10-5-386/build Og ikkje får lista opp noko (build skal peike til /usr/src/<kernel>), så passar jo feilmeldingen ganske godt, eller kva? Han manglar ein eller annan pakke, trur no eg. frank_jarle: Takk Trur du bør lage ein ny tråd eller bruke kafèen. AfroDude: Vel, tippar det einaste du risikerar er kernel panic (låst system). Er alltid lurt å ha backup av viktige data uansett. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 objorkum har rett naar han sier at man ikke trenger aa vere root for aa kompilere.. samme feilbeskjeden kommer opp naar man skriver sudo make og... Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Heisann jeg installerte nettop disse driverne til webcameraet mitt og lurte på hva neste steg er modprobe? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Kva for kommandoar har du køyrd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå