ACC65 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Jeg lurer på om det finnes drivere til Creative NX Pro Webcam i kubuntu. De eneste jeg finner er Creative PC300-PC700 ...hva nå enn det er.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 http://zc0302.sourceforge.net/zc0302.php I lista der, står det at kamerat er støtta. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Trodde ikke linux var like avhengi av kamera type drivere. Det er vel mer eller mindre kjent (?) at linux bruker chipset drivere enn å bruke drivere mot en spesifik hardware. for å si det på en annen måte, de driverene som blir utviklet mot Linux er rettet mot chipsetet som blir brukt i den hardware du bruker. Du må prøve å finne ut hvilket chipset som ligger i ditt webkamera. skal ihvertfall få deg på litt glid, her har du en oversikt: http://sourceforge.net/search/?type_of_sea...&imageField.y=8 Og her har du linux drivere til Vision VLSI CPiA chipset: http://sourceforge.net/projects/webcam/ Vet ikke om Creative oppgir hvilke chipset de bruker i det kameraet du bruker, hvis det ikke gjør det må du søke litt mer på nettet for å se om du finner noe. Mulig Sisoft sandra kan klare å lese av chipsetet i ditt webkamera, uten at jeg vet noe om det. Frankie Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 hvordan får jeg dette til å funke da? ...installere nx pro driver? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Opne ein terminal og gjer dette: wget wget http://zc0302.sourceforge.net/release/zc030x_new.tar.bz2 tar -jxvf zc030x_new.tar.bz2 cd zc030x make Fortvil ikkje om du får nokon feilmeldingar under "make". Då er det nok berre å installere noko via apt-get (lett). Om alt fungerar, sei ifrå, så kan eg fortelje resten. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 regner med at du kun laster ned "driveren" på den siden som objorkum oppgav til deg. Deretter så kan du bruke et hvilket som helst chatte program til å bruke webcameraet ditt. Les dokumentasjonen , tror det skal stå tålig greit der Frankie Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 regner med at du kun laster ned "driveren" på den siden som objorkum oppgav til deg. Deretter så kan du bruke et hvilket som helst chatte program til å bruke webcameraet ditt. Les dokumentasjonen , tror det skal stå tålig greit der Frankie Eg har gitt han instruksjonar. Sjå ovanfor. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Her er feilmeldingen som kommer opp: asbjorn@IET:~/zc030x$ make Building ZC030X driver for 2.5/2.6 kernel. PLEASE IGNORE THE "Overriding SUBDIRS" WARNING Remember: you must have read/write access to your kernel source tree. make -C /lib/modules/`uname -r`/build SUBDIRS=/home/asbjorn/zc030x modules make: *** /lib/modules/2.6.10-5-386/build: Ingen slik fil eller filkatalog. Stop . make: *** [default] Fejl 2 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Ubuntu-folk, korleis får han inn kildekoden til kjerna? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Prøv dette i terminalen: sudo apt-get install build-essential Så prøver du make igjen. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 lasta ned og installerte... den samme feilmeldingen kom opp. opretta mappa som den ikke fann i sta, så nå ser feilmeldinga slik ut root@IET:/home/asbjorn/zc030x # make Building ZC030X driver for 2.5/2.6 kernel. PLEASE IGNORE THE "Overriding SUBDIRS" WARNING Remember: you must have read/write access to your kernel source tree. make -C /lib/modules/`uname -r`/build SUBDIRS=/home/asbjorn/zc030x modules make[1]: Går til katalog '/lib/modules/2.6.10-5-386/build' make[1]: *** Ingen regel til at skabe mål 'modules'. Stop. make[1]: Forlader katalog '/lib/modules/2.6.10-5-386/build' make: *** [default] Fejl 2 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Nei, ikkje lag den mappa. Det som trengst er at du får inn kernel-source. Veit ikkje heilt kva pakken heiter i apt-get, nokon Ubuntu-folk kan vel svare? Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 har installert kernel-source nå... hva skal jeg gjøre etter det? Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 da kommer samme feilmeldingen opp Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Prøv å legg inn kernel-headers Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 var allerede installert... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 var allerede installert... Hmm, kva seier: ls -l /lib/modules Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 asbjorn@IET:~/zc030x$ ls -l /lib/modules totalt 4 drwxr-xr-x 6 root root 4096 2005-08-04 01:01 2.6.10-5-386 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Køyr make ein gong til og post error Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå