Gå til innhold

FATAL ERROR på prime95

Anbefalte innlegg

jeg har en p4 prescott 3ghz som jeg klokket opp til 3,5.

multiplier og fsb eller hva det nå heter står på 15 x 234

er egentlig litt noob på dette området(klokking)

jeg kjørte da prime95 etter klokkingen, jeg valgte da følgende...

options -> torture test -> Blend(tests some of everything, lots of RAM tested)

etter ca 10 - 20 sec kommer denne meldingen opp:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0,4

hva betyr så dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart: Prime95 kjører en rekke avanserte regneoperasjoner, hvis resultater blir kontinuerlig kontrollert av programmet. Det som skjer med en ustabil maskin, er at den begynner å regne feil - noe dette programmet er skapt for å fremprovosere. En feil kan komme etter ett sekund, eller etter en uke, avhengig av stabiliteten. Når en feil inntreffer, vil programmet umiddelbart rapportere om det, og testen avbrytes.

At blend-testen feiler etter så kort tid, tyder på at minnet ditt er temmelig ustabilt. Det kan være noen timinger som bør justeres, kanskje du har for lav spenning, dårlig BIOS, osv, osv. For mer nyansert minnetesting, og feiltelling, anbefaler jeg memtest86.

Lenke til kommentar

Å bruke en ustabil maskin i daglig drift, er ikke å anbefale. Man kan risikere at systemet henger seg opp mens man er midt i viktig arbeid, når man lagrer ting. Maskinen blir lite forutsigbar, og en feil kan i grunnen inntreffe når som helst.

Avhengig av hvor krevende oppgavene er for maskinen, kan en viss grad av ustabilitet være akseptabelt. Med erfaring utvikler man en ganske god magefølelse, slik at man kan "beregne" sånn cirka når man krysser grensene. Men om dette er nytt for deg, anbefaler jeg at du er ganske nøye på dette. Et godt "symptom" på ustabilitet, er for eksempel at operativsystemet bruker lengre tid på å boote. Hvis systemet oppfører seg unormalt på noen som helst måte, er det grunn til å se nærmere på innstillingene dine.

Stabilitetsproblemer gir utslag i at programmer henger seg opp, oppgaver avbrytes, maskinen plutselig rebooter, osv. Men så lenge temperaturene er innenfor det akseptable, er det ikke fare for at noe vil bli fysisk defekt. Det verste som kan skje, er altså at maskinen ikke klarer å utføre regneoperasjonene riktig.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når det stopper såpass fort med feil (20sek) er det nok CPU'n som feiler... Prime95 bruker opp mot 30sek før den har allokert opp minne og begynner å teste for fullt (det kan man se av temp.. som ikke stiger så kjapt som når man velger small FFT isf. "Blend-testen").

I slike tilfelle må man øke VCore litt.. og så prøve pånytt...

;)

Lenke til kommentar
Når det stopper såpass fort med feil (20sek) er det nok CPU'n som feiler... Prime95 bruker opp mot 30sek før den har allokert opp minne og begynner å teste for fullt (det kan man se av temp.. som ikke stiger så kjapt som når man velger small FFT isf. "Blend-testen").

Det med CPU-tempen og minneallokering kan jeg være med på.

Men også blend-testen kan feile etter noen få sekunder selv om minnet er det eneste som er ustabilt. Lav FFT gjør at en ustabil prosessor vil avsløres raskere, men med høy FFT vil det stå mest på minnet. Dette rimer også med din observasjon av CPU-temp under blend-testen - det er jo sannsynlig at minnet er feilkilden her, fordi det tar en stund før CPU begynner å jobbe for fullt under den testen.

Jeg har opplevd mange hundre ganger at blend har krasjet etter noen få sekunder, på grunn av ustabilt minne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har opplevd mange hundre ganger at blend har krasjet etter noen få sekunder, på grunn av ustabilt minne.

Ikke uenig med deg her.. , men da er det vel slik at man har overskredet grensene (klokk/timings) for de minnebrikkene man har..

Derfor må/bør man kjøre brikkene asynkront på så lav "speed" som mulig for å finne max. grensen for CPU... dersom man har "billig-ram"..

Det som er min erfaring med klokking/prime-testing.. er at minnet godt kan passere en hard test med Memtest.. for så å feile i prime.. Når man så øker VCore litt går prime bra.. Det er selvsagt (uansett test - blend eller small-fft) at det er CPU som da feiler?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det som er min erfaring med klokking/prime-testing.. er at minnet godt kan passere en hard test med Memtest.. for så å feile i prime.. Når man så øker VCore litt går prime bra.. Det er selvsagt (uansett test - blend eller small-fft) at det er CPU som da feiler?

Når det krasjer etter kort tid uansett test, så vil CPU nesten garantert være temmelig ustabil ja. Men slike forhold kan endre seg litt jo mer man involverer komponenter som CPU og grafikkort. Memtest kan passere feilfritt selv om vCore er for lav til at man klarer å boote windows, til og med.

Generelt memer jeg at de forskjellige prime-testene fungerer bra til å isolere feilkilder - eneste minus er at det tar lang tid å konstatere stabilitet med dette programmet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når vi alikavel diskuterer Prime95 så har jeg et problem med stabiliteten til en maskin jeg skal selge.

Først var det minnefeil og den ene minnebrikken ble oppdaga som synderen av memtest86.

Videre har amskina blitt testa 8 timer med memtest86 uten feil så da var turen over til Prime95 blend test, her feiler maskina etter henholdsvis 2 timer og 17 minutter, 1 minutt og 52 minutter.

Kjører memtest86 enda 8 timer uten at den finner feil.

Nå kjører jeg max heat testen og venter i spenning på om den vil holde lenge.

Hilken type feil er det prime95 oppdager som ikke memtest86 finner.

Misstenker hovedkortet eller PSU for å være synderen forde maskina har foreløpig spist 2 rambrikker iløpet av kort tid.

Prosessoren burde jo være i orden etetrsom den aldri har vært overklokka, ikke at dette hovedkortet gjør det mulig heller.

Maskina er en AMD 1200

MSI K7T turbo Ver:3

40GB ukjent harddisk

MX200 GF2 skjermkort

192Mb ram noname.

EDIT:

Max heat testen feilet etter 11 minutter, kjører nå small FFT testen og venter enda i spenning på hvor lenge maskina vil gå.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om å selge den på forumet men 1000.- vil jeg ha for et stykk komplett maskin.

Blir det noe mindre så selger jeg ikke, er jo et brukbart kabinett til den som jeg kan bygge en til maskin av.

Skal etterhvert bygge en maskin til sønnen min som han kan spille sungebob på.

Faktisk så tror jeg den 1200 maskina er stabil nok til det.

Virker som den kan kjører Prime95 blend testen i rundt 2 timer mens small FFT testen kan gå mye lengere.

Minnet feiler ikke med memtest86 så jeg tror maskina skal kunne brukes til enkle oppgaver.

Noen som vet om et godt program å teste harddisken med?

Har testa med NU diskdoctor uten å finne feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...