matpakkesteini Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 okey. nå har jeg fått til å legge inn windows på nytt. men den la seg jo bare oppå. fikk jo ikke vekk den gamle. greia er den at jeg har en harddisk på 60gb som er delt i to partisjoner. to på 30gb. der har jeg en som er lokal disk (C:) og en min disk (D:) for ikke lenge siden satt jeg inn en 40gb til. som heter filmer. da jeg skulle reformate/formatere eller hva no det heter skulle jeg jo legge inn windows xp pro på C: disken, der den gamle windowsen lå. istedet for la den seg i filmer. så når jeg starter dataen nå kommer jeg i sånn dos greier hvor jeg kan velge mellom å starte den i windows xp home eller windows xp professional. åssen får jeg vekk detta? kan gjærne rense alt av disker og dritt. har alt jeg trenger på cder. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Ser du som du har Home og Professional. Det du kan gjøre er å åpne Filmer partisjonen og sjekke om det er noe annet enn filmer der, er det det der så har du windows der også. Da putter du inn XP-cden og sletter partisjon c og d, og "filmer" hvis det var windows på filmer. Når du har gjort det så lag en ny partisjon med plassene til C og D, og installer XP. Så kan du partisjonere C og D etterpå. Har du derimod XP på filmer også, så bør du flytte filmer til et annet sted og gjøre det jeg sa over der.. Kanskje litt vanskelig og forstå. Er litt trett nå.. Lenke til kommentar
matpakkesteini Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 det er windows xp home på C disken og windows xp professional på E filmer disken. ikke noe annet der. hvordan sletter jeg windos på en partisjon? er jo greit at windows xo pro er på filmer. kan jo bare endre navnet. men jeg vil ha vekk sånn at jeg må velge når jeg starter den. vil slette c disken. der xp home ligger Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 da sletter du c partisjonen og formaterer. Lenke til kommentar
matpakkesteini Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 det går jo ikke og slette c disken. prøvde og formatere men det gikk heller ikke. kom bare at windows kan ikke fullføre formateringen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Windows Setup kan formatere for deg. Windows er akkurat som et hvilket som helst annet program, hvis det ikke er OS-et du bruker, er det bare å slette det, det brenner seg ikke inn i ROM eller noe på harddisken, du trenger ikke engang å formatere; jeg kjører defragmentering innimellom. Den menyen som står når du starter, er lagret i Boot.ini, åpne den og slett linja det står Microsoft Windows XP Home på. Du kan ikke slette programmer som er igang på PC-en, derfor booter man fra bootdisk for å formatere, eller så bruker du bare Windows Setup. Lenke til kommentar
matpakkesteini Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 jeg prøvde og formatere nå. men det tar sinnsykt lang tid. jeg har prøvd og bare merke folderen windows og slette den men det funker ikke. hva er defragmentering egentlig? og jeg finner ikke noe som heter boot.ini ?? Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Boot.ini ligger i root mappa på C:\ disken. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 hvis du setter inn XP CD'n og rebooter pc'n vil du få muligheten til å fjerne partisjoner, lage nye og hurtigformatere. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Defragmentering er det samme som å rydde på disken; Hver gang du lager en ny fil, må filsystemet allokere plass, og hvis det er mange andre filer, må den nye filen kanskje deles opp. Hvis du igjen sletter masse filer, blir fortsatt disse delene av filen liggende igjen, men kan bli overskrevet av nye data, de nye dataene må da kanskje deles opp inni de gamle, og filsystemet blir fragmentert, eneste måten å bli kvitt disse er ved å defragmentere, eller formatere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå