Mattlakk Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Les topic! Finnes det program hvor dette går ann? Har ikke peiling på sånt selv, så ikke gjør narr av meg hvis det er helt umulig:P Mulig det bare går ann på begrensa filer!? Jeg mener et program hvor du FJERNER stemmen fra sangen, så du bare har melodien igjen.. aka Karaoke! (uten tekst da) Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Ouch! Det vil ikke bli enkelt! Hadde det vært en låt med flere spor på så hadde jo ikke det vært et problem, men det blir vanskelig å begynne å filtrere bort enkelte frekvenser manuelt fra en komplett lydfil. De gjorde det uansett med sangen til John Lennon med Free as a bird. Da var det egentlig bare John og pianoet og de fikk bort pianoet eller hva det var. Men det tok lang tid og masse arbeid av folk som er eksperter på området! Så jeg tror sjansen for at enhver bare kan anskaffe et slikt program er veldig liten. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Jeg prøvde her, men følte at jeg aldri fikk noe skikkelig svar. Jeg prøvde også en del gratisprogrammer (google), men ingen fungerte tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Jeg har et skikkelig svar. Det går ikke. Det ligger mye teori bak. For det første, en ferdig innspilt lydfil er bare ett spor. Det fins ingen teknologi som kan skille ut enkelte frekvenser midt inni ei lydfil. En stemme vil ligge innenfor et visst frekvensnivå, men også alle mulige andre instrumenter vil krysse inn i dette området (trommer, keyboards, gitarer osv). For å lage karaoke-CD'r og DVD'r må man ha tilgang til råmixen fra studio sange ble tatt opp i, og dempe lyden på sporet vokalen er tatt opp på. I et studio spilles hvert instrument inn på hver sine separate spor, og man kan da øke/senke volum på gitaren, legge effekter på vokalen og slikt. Når dette så blir mixet for å brenne til CD'r, går alle disse enkeltsporene sammen i en "grøt". Det vil altså bli som å skille melka ut fra risengrynsgrøten. Eller skille melet fra ferdigbakt brød. Du kan fjerne et visst frekvensområde, men vil også ta med deg alt det andre som krysse inn og ut av dette området. Dataprogrammer kan prøve å enten fjerne spesifikke frekvenser med ofte dårlig resultat, legge på en voldsom romklangeffekt så man nesten ikke hører vokalen (med resultat at all lyden høres ut som det er spilt i en katedral). Tenk deg at en låt er f.eks. 16 spor med hver sitt instrument. Hvert instrument har en lydbølgeform som ser ut som utskriften fra en jordskjelvmåler. Når så dette mixes ned til CD, blir alle disse blandet sammen til en lydbølge. Man kan dermed ikke separere ut noen deler spesifikt, men kan prøve å få bort litt. Skal du lage karaoke-versjoner av sanger må du altså ha avtale med plateselskap om å bruke råopptaket, og da må du oftest i studio det ble tatt opp i. Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Men finns det ikke noen spesielle filtyper som inneholder flere spor da? Der stemmen er et eget spor!? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Nei det gjør det ikke. Alle lydfiltyper er forskjellige måter å komprimere wav-filer. En WAV-fil er et sånt komplett lydspor der alt er blandet sammen, bare ukomprimert og urørt. I studio spilles alle instrumentene inn på hver sin WAV-fil i en sequencer (Cubase, protools, cakewalk etc), der man har full kontroll og kan legge til effekter og justere lydstyrkene. I gamledager (før PC'n kom inn i studio) tok man opp på store ruller med "kassettbånd", og spilte så alle disse av samtidig inn til et ferdig opptak. Så gjøres en nedmixing til en stor WAV-fil (mange hundre MB). En MP3-fil f.eks. er en WAV-fil der frekvenser som er utenfor vårt hørselsområde er trimmet bort i topp og bunn, og dermed redusert størrelsen betraktelig. Hvorfor skulle det finnes noe lydformat med flere spor? Hvordan skulle dette distribueres? hvordan skulle det kunne spilles av? For ikke å snakke om, hvorfor skulle plateselskapene gjøre noe så dumt, dvs. la folk mekke så mye de vil med DERES sanger de har rettighetene på? Hvis du var artist, ville du likt at folk bare kunne ta vekk stemmen din og legge på sin egen og selge skiva med sin stemme på istedet? Hvis du mot formodning skulle kunne få tak i alle lydsporene til en låt, vil du ikke kunne gjøre noe med det uten å vite nøyaktig hvor alt skal ligge i tidsskala og i forhold til hverandre. Det vil bare være en haug med wav-filer du kan spille av hver for seg. Når man er i studio spiller man ofte inn sangene i små biter, og tar vare på eller kaster ting som ikke ble helt perfekt og spiller inn pånytt (bare å hoppe litt bakover i sequenceren). Endret 3. august 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Dr. Jacoby Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 hvis det er rap\hip-hop vi snakker om så er det godt mulig å laste ned instrumentals... vet ikke med andre sjangere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Det er nok fordi singler ofte kommer med en karaoke-versjon der vokalen er tatt vekk fra hovedmixen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå