Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN-kort, samme hvilket kort eller store ulikheter?


Anbefalte innlegg

Skal ha nytt ISDN-kort i min nyeste maskin. Eicon Diva-kortet fra den "gamle" Dell'en funket ikke på min nye maskin med Asus P4S/533 HK. - Men det funker på Dell'en.

 

ISDN-kortet er sikkert OK, - men jeg trenger et kort til uansett. Er det noen hensyn å ta, - må jeg undersøke masse om ISDN-kort før jeg kjøper et, - eller kan jeg kjøpe hvilket som helst og for så vidt det billigste eller første jeg finner?

 

- For jeg ha'kke peil ... :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke etter det jeg har erfart hatt noe å si på hastigheten hvilket merke jeg har brukt. Og jeg har hatt en del..... Skal jeg si noe om ISDN-kort, er det nok heller det at jeg har opplevd at enkelte kort ikke overhodet vil funke på enkelte maskiner, men ikke ga noen feilmeldinger. Samme kortet funker helt topp i en annen maskin. Vi testet et annet kort på den første maskinen, og det funket med en gang. Vet ikke on det ble konflikt med andre komponenter, eller om os'et styrte res. dårlig. Har aldrig opplevd dette med W2K. Kjører selv router med innebygd hub nå, og er fornøyd med det også. Men det blir jo ikke raskere enn isdn.kort. Har god erfaring med både Billion og Asuscom.

Lenke til kommentar

Det finnes passiv og aktive ISDN kort. Hva som er forskjellen vet jeg ikke. Det jeg vet er at passive kort er mye billigere enn de aktive kortene.

Største forskjellen på ISDN kort er hvor gode drivere produsenten lager. Noen lager drivere som kan være et sant ******* å installere. Jeg har hatt flere kort som jeg har installert til venner og bekjente og det kortet jeg synes var lettest å installere var kortet fra Asuscom.

TeleS må du holde deg langt unna. Hvis du har tenkt å installere Linux er Asuscom et meget godt valg. Jeg har ikke testet Billion sitt kort.

Asuscom koster 295,- i Kompletts butikker.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket OS du kjører, men jeg har erfart problemer med DYNALINK kort på Windows2000. Selv med forskjellige drivere var det stadig vanskelig å komme på nett. Ingen feilmeldinger kom, men heller ingen oppkobling.

 

Har byttet til JENSEN kort og nå funker alt helt topp. Generelt har jeg hørt at Windows2000 går dårlig sammen med ISDN kort. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Lenke til kommentar

Kjørte TeleS i isa slot i mange år helt til jeg kjøpte en Siemens 4170 ISDN base for min trådløse og gikk over til USB .

 

Aldri noen problemer med win2000 hverken i min gamle pIII533@600 på et MSI mobo eller på Abit kt7a-raid og det var et av de gamle teles som gikk i ISA slot .

 

Siste driver er 3.38 btw :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har tre erfaringer jeg kan dele.

 

En er et Billion kort(PCI) som stod i den gamle maskinen min. Det var treigt, det tok av og til pauser, og lastet aldri ned filer konstant. I tillegg var billion kort et sant ******* å installere.

 

Da jeg i fjor høst kjøpte ny maskin kjøpte jeg et til Billion kort, dette også var problemfylt å installerte og hadde store problemer med de de 3 første mndene. Men så kom underverket som jeg hadde ventet på: XP drivere til kortet i andre versjon. Etter det fikk jeg ett stabilt og aktivt kort som aldri tok pauser. Et kort som jeg på det høyeste anbefaler(bortsett fra driverkluss og ikke P&P). På gode linjer holdt den 7,4kb/s stabilt.

 

Så trengte jeg ISDN modem til den bærbare, jeg hadde et PCMCIA type 1 kort, men dette funket dårlig med win2k og nettverkskortet i maskinen. Løsningen ble Eicon DIVA ISDN USB. Et ekstern lite modem man plugger i usb utgangen. Dette var plug and play så det gikk problemfritt. Men kvaliteten var noe å utsette på ettersom kontakten ble brutt hvis man dultet eller slo i bordet den sto på....

 

Et nokså treigt kort med mye pauser, og dårlig kvalitet.

 

 

DERFOR anbefaler jeg:

Billion 128k Colognise Bipac Second edition!

eller noe i den dur.....

Lenke til kommentar

Billion eller Jensen med VIA-chipset skaper problemer. Det kan til tider være "skjulte" problemer som t.d. at maskinene ikke greier å brenne CD-R eller installere store programmer fra CD etter at man har vært på nettet. Maskina går i heng og kan bare resettes. Jeg har hatt svært dårlige erfaringer med både USB og PCI-baserte produkter. Kjører nå et Dynalink (bruker samme kjerne/drivere) Asuscom og Askey. Alle mine problemer er løst og maskina fungerer tipp topp.

Lenke til kommentar

-------

Kjører nå et Dynalink (bruker samme kjerne/drivere) Asuscom og Askey. Alle mine problemer er løst og maskina fungerer tipp topp.

-------

Begynner å bli litt sent :wink:

 

Dynalink-kortet har samme kjerne som Asuscom og Askey-kort. Drivere kan brukes omhverandre. De siste problemene med stabil DMA-drift på CD-brenner forsvant når PCI-kortet fra Billion ble skiftet ut med Dynalink-kortet.

 

Til orientering har en kamerat opplevd akkurat det samme med sin nyervervede brenner (av annet merke enn den jeg har) og et Jensen PCI-kort. Etter å ha vært logget på nettet har han aldri greidd å brenne en plate. De gangene han brenner uten at PCen har vært logget på -> ingen problemer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-05 18:57, man skrev:

Ja Billion suger så jævli...

Stabilt i win98se. Men i winxp...glem det...får spontane bsods innen 5min hvis man spiller f.eks quake el. lignende. Til surfing fungerer det greit som om det hender jeg får bsods her også.


 

God å vita at jeg ikke er alene om problemet. Har merket en del krøll med billion kortet mitt, ja. :smile:

Lenke til kommentar

Har erfart det samme med Billion, og fikk også problemer med det på en HP maskiin, som nå kjører utmerket med et Asus-kort. Er nok også noe med den der kombien med Billion og Via. Billion funker godt på en maskin med intel-sett og en gammel p350-cpu som jeg satte opp for ett par år siden. Det er nok også viktig å sørge for å altid ha de siste driverne til kortene. Gjelder forøvrig for ALLE pc-komponenter.

Lenke til kommentar

Eg har erfaringer med Dynalink og Eicon diva.

Begge korta er gode, når man først finner rett driver.

Måtte skifte ut Dynalink isdn kortet pga det var ISA buss på det. Kjøpte så eit Eicon Diva kort. Det fønker knall! Windows 2000 finner drivern automatisk. Fax og fax svarer, telefon svarer software følger med.

 

Eg ville ha anbefalt Eicon Diva

 

Har du Asuscom el. så kan kansje denne siden vere til nytte. Har funnet driverene til Dynalink isdn kortet mitt der.

 

http://www.bgc.no/teknisk/drivere.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...