Gå til innhold

Konsertbilder med lite lyssterkt objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort som mange andre, kjøpt Canon 350D.

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13451

I tillegg til standardobjektivet (18-55mm f/3,5-5,6) som medfølger i pakken, kjøpte jeg et Sigma-objektiv (70-300mm f/4-5,6), http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13192

Jeg skal ta noen konsertbilder til helgen, og lurer på hvordan disse objektivene duger til det formålet. (Duger de?)

Jeg har ikke fått tatt særlig med bilder ennå, men har lest manualen og eksperimentert litt - men ikke i mørket. Ettersom blitz er utelukket i et slikt fora, vil jeg anta jeg må benytte den innstillingen på programhjulet(?) som går på dette. Så vidt jeg skjønner, mister jeg da muligheten til å velge blender- og lukkerprioritet.

Konklusjon: Jeg er vel egentlig ganske grønn, og vil således sette pris på alle gode tips jeg kan få, med bakgrunn i de nevnte objektiver og den nevnte anledning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av linsene er spesielt lyssterke så jeg er ikke sikker på hvor lett det er å få et bra resultat med dem.

Ville tatt noen prøvebilder (ute når det har mørknet) med 70-300 linsa på 70mm (mest lyssterk der).

Manuelle innstillinger, f4.0 og 1/60sek. Og høy ISO. Kanskje så høyt som 1600 :hmm:

Fordel med lavest mulig ISO, men kanskje ikke mulig i dette tilfellet.

Med 1/60sek i lukkertid må du være stø på hånden. Du må kanskje gå opp til 1/90 eller 1/125.

På konserten så er det sannsynligvis noe belysning av artistene på scenen som kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Lysforhold på konserter varierer sterkt, og med litt flaks vil det kunne gå men enkelt blir det ikke. Ikke vær redd for å bølle opp ISOen til maks. -Med D70 og med optikk på 2.8 og bedre er det sjelden jeg går ned fra ISO1600, og jeg tror det knapt har skjedd at jeg har gått under 800 på innendørs konsert. Er det i mørkeste laget kan det være en mulighet å i tillegg skyte RAW og undereksponere en smule (1EV?) for så å presse eksponeringen opp i RAW-konverteren. Prøv litt før konserten og se hvordan det funker.

Ellers bør du kikke på bildene underveis og vurdere å justere hvitbalansen. Husk at denne påvirker kameraets eksponering, og er det mye sært farget lys (som det ofte er) kan dette lure kameraet trill rundt.

En eksponeringsteknikk jeg ofte bruker er manuell eksponering, innstilt ut fra spotmåling på det jeg vil ha korrekt eksponert (f.eks artistens ansikt). Dette er spesielt viktig når lyskasterne er direkte synlige i bildet, og kameraets naturlige reaksjon ville ha vært å undereksonere hele sulamitten for å hindre at lyskasterne brenner ut. Husk da bare at det hele er manuelt, og at det er du som må reagere om lyset endrer seg. I dette eksempelet er det faktisk usedvanlig mye lys tilgjengelig - 1/160s, f/4, ISO1600, 15mm. Forvent vanskeligere forhold :)

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...