Gå til innhold

spm. om eksterne disker

Anbefalte innlegg

trenger mer plass på laptopen min, så jeg tenker å kjøpe et kabinett for ekstern tilkobling av IDE-disker via USB2. noen som har erfaring med disse?

- funker alle i linux (som vanlig usb-disk eller noe)?

- kan man bruke et hvilket som helst filsystem, eller må det være FAT?

- noen grunn til å velge firewire?

- andre ting jeg bør vite?

så på komplett at en av dem bare godtok disker som allerede var formatert. er alle slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et slikt et for USB, fungerer perfekt det. Kan bruke alle filsystemer. Min trengte ikke formatert disk, hørtes litt rart ut det. All info som står hos komplett gjelder jo uansett bare for win. Men er nok ikke lurt å kjøpe en med masse ekstrastæsj(hvis det finnes) og så krever hele greia plutselig drivere.

Lenke til kommentar
Jeg har et slikt et for USB, fungerer perfekt det. Kan bruke alle filsystemer. Min trengte ikke formatert disk, hørtes litt rart ut det. All info som står hos komplett gjelder jo uansett bare for win. Men er nok ikke lurt å kjøpe en med masse ekstrastæsj(hvis det finnes) og så krever hele greia plutselig drivere.

ok. flott. hvilket merke har du?

Lenke til kommentar

Jeg har en Freecom usb2-disk (med Samsung 5400rpm disk inni) som jeg fikk gjennom jobben. Funker utmerket med linux :thumbup:

Pga høyest kompatibilitet var den formatert med FAT32 fra fabrikk, men det er ingenting i veien for å reformatere, og evt lage flere partisjoner. Det fulgte vel også med en cd-rom med noe piss til windows som muligens krever FAT32 for alt jeg vet (har ikke engang åpnet cd-en).

Som eneste eksterne disk aksesserer jeg den som /dev/sda

Partisjoner aksesseres på vanlig måte:

Primære: sda1...sda4

Logiske: sda5...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...