ways Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 trenger mer plass på laptopen min, så jeg tenker å kjøpe et kabinett for ekstern tilkobling av IDE-disker via USB2. noen som har erfaring med disse? - funker alle i linux (som vanlig usb-disk eller noe)? - kan man bruke et hvilket som helst filsystem, eller må det være FAT? - noen grunn til å velge firewire? - andre ting jeg bør vite? så på komplett at en av dem bare godtok disker som allerede var formatert. er alle slik? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Eksterne disker (USB) fungerer på samme måte som interne disker. Eneste forskjell er at de heter /dev/sdX. Har ikke erfaring med Firewire. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Jeg har et slikt et for USB, fungerer perfekt det. Kan bruke alle filsystemer. Min trengte ikke formatert disk, hørtes litt rart ut det. All info som står hos komplett gjelder jo uansett bare for win. Men er nok ikke lurt å kjøpe en med masse ekstrastæsj(hvis det finnes) og så krever hele greia plutselig drivere. Lenke til kommentar
ways Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Jeg har et slikt et for USB, fungerer perfekt det. Kan bruke alle filsystemer. Min trengte ikke formatert disk, hørtes litt rart ut det. All info som står hos komplett gjelder jo uansett bare for win. Men er nok ikke lurt å kjøpe en med masse ekstrastæsj(hvis det finnes) og så krever hele greia plutselig drivere. ok. flott. hvilket merke har du? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Alle eksterne USB-diskar skal fungere. Sjekk om den har nokon fancy funksjonar først. Post link til ein du vil kjøpe her, så skal det vere enkelt å sei om den vil fungere topp. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Min har ikke merke og jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den, sorry? Står bare "mobile disk" på det. Det er et sånnt til å putte en vanlig 2.5" disk i, så puttet jeg den nye store(i gb) disken i laptopen. Lenke til kommentar
ways Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Alle eksterne USB-diskar skal fungere. Sjekk om den har nokon fancy funksjonar først. Post link til ein du vil kjøpe her, så skal det vere enkelt å sei om den vil fungere topp. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307146&view=detailed Endret 8. august 2005 av ways Lenke til kommentar
whoi Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg har et eMagic usb2/firewire harddiskkabinett selv, og det funker flott både på usb2 og firewire. Det ser ikke helt likt ut som det du fant nå, så jeg har vel forrige modell. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Jeg har en Freecom usb2-disk (med Samsung 5400rpm disk inni) som jeg fikk gjennom jobben. Funker utmerket med linux Pga høyest kompatibilitet var den formatert med FAT32 fra fabrikk, men det er ingenting i veien for å reformatere, og evt lage flere partisjoner. Det fulgte vel også med en cd-rom med noe piss til windows som muligens krever FAT32 for alt jeg vet (har ikke engang åpnet cd-en). Som eneste eksterne disk aksesserer jeg den som /dev/sda Partisjoner aksesseres på vanlig måte: Primære: sda1...sda4 Logiske: sda5... Endret 9. august 2005 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå