Imbadim Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 1337 er 1337-språk for leet (1=L, 3=E, 7=T fordi bokstavene likner). leet = eliit = elite. Så en som er 1337 er en som er elite, altså en med skills. Du har rett i at 1337 = Elite, i spill sammenheng, 1337 e faktisk "internett språket" Som -lol, akka, brb, owm, cya, osv osv Lenke til kommentar
Steamed Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 OK, ihvertfall er det veldig irriterende å høre det i 90% av alle setninger som blir sagt. Edit: Paradoks betyr selvmotsigelse Er trønder sjøl ehh.. selv. Men bruker og skrive på bokmål så jeg unngår mye forvirring. Men ellers e d jo my artiar å snakk trøndersk da. Den bæste dialækta Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Hva faen betyr stemmefisking ? Begklager for bump, men fant ingen andre. Bedre og bruke denne en og lage en ny vel ^^ Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Hva faen betyr stemmefisking ? I en politisk sammenheng betyr det kanskje et forsøk på å skaffe stemmer fra velgerne? Endret 22. april 2010 av Crash Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Hva faen betyr stemmefisking ? I en politisk sammenheng betyr det kanskje et forsøk på å skaffe stemmer fra velgerne? Jepp. Ofte i form av populistiske tiltak (eller løfter, snakk om noe man kanskje skal gjøre etc.) som ikke nødvendigvis har så mye med ideologien til partiet som gjør fiskingen, men som blir brukt utelukkende for å skaffe velgere. Lenke til kommentar
Zemian Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Greit å få vite hva ord betyr, men hva i f! betyr "fra lty" ? dette begrepet blir brukt i forklaringen av ordene i ordboka. Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg synes ordet telehiv er et fært ord. Tele har jo ingenting med det å gjøre. tælehiv eller noe kunne man brukt da ^^ Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Jeg lurer på hvofor trøndere ofte ender setninger med "sjø", noen som vet hva "sjø" i denne sammenhengen betyr? ja det betyr vel 'skjønner'... men vi har noe av det samme der jeg kommer fra; oppland, hvor vi sier 'ama' på slutten av en seting. Selv om jeg bruker det selv, så vet jeg ikke helt hvor det kommer fra Noen som vet? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg synes ordet telehiv er et fært ord. Tele har jo ingenting med det å gjøre. tælehiv eller noe kunne man brukt da ^^ Har det ikke det da? Tele er frost i bakken eller noe, så telehiv er jo ganske forståelig. Da det er det som forekommer om våren når sneen smelter og bakken blir myk og slår sprekker her og der. Om jeg ikke husker helt feil, that is. Jeg lurer på hvofor trøndere ofte ender setninger med "sjø", noen som vet hva "sjø" i denne sammenhengen betyr? ja det betyr vel 'skjønner'... men vi har noe av det samme der jeg kommer fra; oppland, hvor vi sier 'ama' på slutten av en seting. Selv om jeg bruker det selv, så vet jeg ikke helt hvor det kommer fra Noen som vet? Ja, du har rett i at det betyr 'skjønner', eller kanskje enda mer korrekt, 'skjønner du'. Lurer på 'ama' selv, og har gjort det siden jeg var en liten pjokk. Lenke til kommentar
KristineS Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Greit å få vite hva ord betyr, men hva i f! betyr "fra lty" ? dette begrepet blir brukt i forklaringen av ordene i ordboka. Om jeg ikke tar helt feil betyr det "fra lavtysk/lågtysk" Altså at ordet opprinnelig stammer derifra. Lenke til kommentar
Emilmlravn Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hva betyr ordet "Trancendental"? Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hva betyr ordet "Trancendental"? Hvis du googler ordet, får du over tre og en halv million treff. Les noen av de første treffene, så får du en god forklaring. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Jeg synes ordet telehiv er et fært ord. Tele har jo ingenting med det å gjøre. tælehiv eller noe kunne man brukt da ^^ Har det ikke det da? Tele er frost i bakken eller noe, så telehiv er jo ganske forståelig. Da det er det som forekommer om våren når sneen smelter og bakken blir myk og slår sprekker her og der. Om jeg ikke husker helt feil, that is. Jeg lurer på hvofor trøndere ofte ender setninger med "sjø", noen som vet hva "sjø" i denne sammenhengen betyr? ja det betyr vel 'skjønner'... men vi har noe av det samme der jeg kommer fra; oppland, hvor vi sier 'ama' på slutten av en seting. Selv om jeg bruker det selv, så vet jeg ikke helt hvor det kommer fra Noen som vet? Ja, du har rett i at det betyr 'skjønner', eller kanskje enda mer korrekt, 'skjønner du'. Lurer på 'ama' selv, og har gjort det siden jeg var en liten pjokk. Det betyr nok: Da, mann ! Men kjære Dem da, menneske ! Men i reine vær'n a'mann, som de sa på Hadeland før i verden. Idag veit jeg ikke, all den stund jeg har hørt folk fra Dokka påstå at de er fra Dukken. Endret 25. april 2011 av steinkul Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Kredjeger, hva betyrd det? Lenke til kommentar
CaptainOfCrush Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Kredjeger, hva betyrd det? Det er betegnelsen på folk som utelukkende retter seg etter musikk, film o.l. som en gjeng aper klassifiserer som kredmuskikk og -film, for eksempel. Kredpjatt er selvsagt meningsløst vas fra ende til annen. Lenke til kommentar
BjoernVegard Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg lurer på amanuensis betyr. Noen som vet? Lenke til kommentar
KristineS Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Amanuensis på norsk i dag brukes om ei stilling man har på universitet. Tilsvarer det som heter universitetslektor. Kommer fra det latinske "(servus) a manu" som betydde tjener som var skriver og førte regnskap. Lenke til kommentar
BjoernVegard Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Amanuensis på norsk i dag brukes om ei stilling man har på universitet. Tilsvarer det som heter universitetslektor. Kommer fra det latinske "(servus) a manu" som betydde tjener som var skriver og førte regnskap. Takk for svar! Lenke til kommentar
lilletone Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Mye av det samme når det gjelder forkortelser som går igjen her gitt. Samt link til UrbanDictionary Jeg for min del er litt gira på å finne ut hva det sør-trønderske innlandsordet "furkunnj" betyr. Noen som vet det? Furkunnj betyr delikatesse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå