Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst adapter, kommer ikke på nett.

Anbefalte innlegg

Har innstallert trådløst adapter på laptopen til dama. Husvertene har adsl, og sa vi kunne koble oss på. Programvaren har funnet routeren, og local area connection viser en tilkobling. Kommer ikke på nett, har satt IE til aldri å slå et nr. Trenger jeg IP adressen til routeren tro? Håper noen kan hjelpe.

edit: ipconfig viser en ip som begynner på 169, og ingen gateway. Er dette riktig?

Ellers er alt konfigurert til å motta ip adresser automatisk.

Endret av Wave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Det er ikke riktig. Inntil du får "tilordnet av dhcp" på adressetype vil ikke internetten din fungere..

har du god signalstyrke på nettverket?

edit: uhm.. local area connection? ikke wireless?

Endret av xeon
Lenke til kommentar

Det står local area connection, 11 mbps. Kan ikke se signalstyrke. Før jeg klikket connect på det eneste alternativet i D-link programvaren, sto den og tippet mellom 80-90. Nå er den infoen ikke tilgjengelig. Forvirrende program. Adapteret er et D-link air DWL-610 wireless cardbus adapter. Hva gjør jeg? At trådløst skal være så forbannet vanskelig

edit: signal strength: N/A

husverten har vært her nede en gang med laptopen sin og sjekket at det funket her nede.

Endret av Wave
Lenke til kommentar

Når du skal installere et trådløs må du først vite om nettverket du skal koble til er sikkret/krypter eller ikke. Om det er krypter må du vite hva type kryptering og passord osv for i det hele tatt kunne begynne. Om Mac adresse filtrering er påslått, må mac adressen til det trådløse kortet legges til i routern.

Når sikkerhet er riktig konfiguert og evnt mac adresse lagt til, så skal du kunne logge deg på ved å trykke koble til, eller ved at den kobler seg til automatisk med den profilen du har opprettet. Om alt er riktig vil du bli koblet opp mot nettverket, og du vil få tildelt ip-adresse, og gateway.

Står den maskinen det trådløse kortet er satt i til å motta ip automatisk?

Lenke til kommentar

Prøv å bruke nettverksinnstillingene i Windows i stedet for D-Link-programmet. Gå inn på nettverksinnstillingene. Hørtes litt rart ut med Local Area Connection, pleier vel å stå Wireless Connection. Uansett høyreklikk tilkoblingen og klikk deg inn på Wireless-fanen. Der haker du av for "Use Windows to configure...". Hvis Windows ikke selv har oppdaget nettverket kan du prøve å legge det til manuelt med Add-knappen. Du må selvsagt vite krypteringsnøkkel (WEP/WPA).

Husverten har vel ikke disablet SSID-broadcast og/eller slått på MAC-filtrering på routeren/aksesspunktet sitt? I det første tilfellet må du da selv vite hva SSID er og legge inn dette og hvis det andre er tilfelle må du finne MAC-adressen, står gjerne på kortet/esken, eller du kan finne det v.h.a. ipconfig /all (eller dobbelklikke tilkoblingen og velge Support-fanen og klikke Details. I Windows heter MAC-adresse Physical address. Husverten må så legge denne inn i routeren.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Prøv å bruke nettverksinnstillingene i Windows i stedet for D-Link-programmet. Gå inn på nettverksinnstillingene. Hørtes litt rart ut med Local Area Connection, pleier vel å stå Wireless Connection. Uansett høyreklikk tilkoblingen og klikk deg inn på Wireless-fanen. Der haker du av for "Use Windows to configure...". Hvis Windows ikke selv har oppdaget nettverket kan du prøve å legge det til manuelt med Add-knappen. Du må selvsagt vite krypteringsnøkkel (WEP/WPA).

Husverten har vel ikke disablet SSID-broadcast og/eller slått på MAC-filtrering på routeren/aksesspunktet sitt? I det første tilfellet må du da selv vite hva SSID er og legge inn dette og hvis det andre er tilfelle må du finne MAC-adressen, står gjerne på kortet/esken, eller du kan finne det v.h.a. ipconfig /all (eller dobbelklikke tilkoblingen og velge Support-fanen og klikke Details. I Windows heter MAC-adresse Physical address. Husverten må så legge denne inn i routeren.

Takk for alle tips.Finner ingen wireless konfigurasjonsmuligheter. Bruker windows 2000. kortet er kompatibelt med det. SSID fikk jeg opp i D-link programmet. Har lagt til det. Mac filtrering finner jeg ikke noe om.... men under "available networks" i D-link programmet er det en kolonne for "MAC BSSID". Men står ikke noe der nå.Får rett og slett ta kontakt med husverten. Dette virker håpløst.

litt info: Når jeg klikker tilkoblingen, kommer local area status opp, med kun properties og disable som valg. Under properties får jeg connect using: D-link (mitt kort) og alle de vanlige nettverksalternativene, microsoft client, TCP/IP innstillinger osv

Endret av Wave
Lenke til kommentar

MAC-filtrering skjer ikke på PCen, men på router/aksesspunkt og det er ingen instilling i fb. med dette på PCen. Hvis MAC-filtrering er aktivert og MAC-adressen til kortet ditt ikke er i lista får du ganske enkelt ikke tilgang til nettet. Det burde jo husverten vite da, hvis han ikke har glemt det. Har ikke prøvd W2K med trådløst, men det er nok dårlig med innebygget støtte for trådløst der ja, så da er du nok henvist til å bruke configprogramet til D-Link.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så sjekk om det finnes en nyere driver til kortet. Du har vel installert siste servicepack/oppdateringer for W2K?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...