Feh Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg mener man burde begynne med alkohol/tobakk når man selv føler for det og da skal man begynne med det fordi man synes det er kos og digg, ikke fordi det er kult eller at man blir presset til det. Jeg hadde ingen kvaler med å begynne å drikke som 16-åring, og jeg synes det er helt fullstendig greit at folk i den alderen drikker. Jeg mener akkurat det samme om tobakk. Jeg begynnte å røyke da jeg var 12, men fant selv ut at dette var for dumt så jeg sluttet. Begynnte med røyk/snus igjen et halvt år etter jeg ble 18 (gjorde ikke før pga. idrett). Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Du finner det ikke minste idiotisk at en natt er du "barn" så er man "voksen"? jo. det er tullete. men det er nå slik det må være. hvis ikke må alt være lovlig for alle aldere, og det skjønner alle at ikke vil fungere. jeg skjønner tanke gangen din, men hvis en som er 17år og 11måneder skal få drikk, snuse røyke etc så må han som er 17år og 10måneder få lov også. og da slår det som du kaller "dominoeffekten" inn. da blir innstillingen slik som den er i dag. "skal han få lov, må da joggumeg jeg få lov også!" 5049628[/snapback] Ja, om du har rett så ser jeg snart fireåringer som snuser?.... Som jeg sa, dette er noe helt på eget ansvar. Om man føler seg ansvarlig nok for noe sånt og sin egen helse så er bare å henge i. Og da mener jeg ikke sprit på en kai med 39åringer.. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Sålenge aldersgrensen holder seg på 18 år kommer vi ikke til å se 4 åringer som snuser så det er ganske greit Men hvorfor tror alle at hvis det er greit for mindreårige (altså som er <2 år under grensa (tobakk 18) så vil liksom folk ned i 10 års alderen starte med det??!? Ungdommer under 18 har jo røyka og stått på siden de var 14 så lenge jeg kan huske. Ikke at jeg synes det er greit at 14isser røyker, men likevel. Hadde vi senket aldersgrensen derimot, da ville det bli en helt annen sak. Riktignok greier folk under 18 å skaffe seg tobakk på en eller annen måte, men det er mange som ikke gidder fordi de ikke kan kjøpe selv. Kunne alle kjøpt selv som var 16, ville flere begynnt, og det ville da vært flere ungdommer i lavere alder som påvirket de som var enda yngre til å begynne med nikotin.. og... hvem har vel noen sinne brydd seg om hva som er lov eller ikke? tobakk er jo som kjent ikke ulovlig å bruke under 18 år, men ulovlig å selge. Det er heller ikke forbudt for folk under 18 år og drikke. Kun salg. Endret 24. oktober 2005 av Feh Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 var forresten i sverige i går... Kjøpte med: 3*Probe Whiskey 3*Røda lacket 1*Rocker Pilsner (smakte dritt og var dårlig og bake) 4*Skruf stark porsjon 1*Grand porsjon Tilsammen 500 gram snus Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 La meg få si dette EN forpult siste gang! Det er ulovlig å innta alkohol hvis man er under atten år i Norge, end of fucking discussion! Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Men selv om det er ulovlig, har jeg til gode å høre om folk som får bot for det... Har selv vært mindreårig og drukket alkohol på hjemmefest der politiet plutselig stod i døren, og jeg med pilsen i hånda... Da var vi vel en 20-25 stk og samtlige var under 18 og drakk... Merkelig lov ikkesant? Lenke til kommentar
SwedishMatch Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det er ulovlig ja, men tror faktisk at absloutt de fleste i 16 årsalderen i Norge drikker. Du må være 70 år og naiv for å tro noe annet. Har ikke ofret en tanke på at jeg ikke var 18 når jeg begynteå drikke og snuse. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Samme her. Hadde ingen kvaler mot å drikke/snuse før fyllte 18. Jeg skjønner meg ikke på folk som synes det er tøft å vente til man blir 18? Det er da 10x mer moro å leve farlig som 16åring enn å være 100% n00b når det gjelder nikotin og alkhol når man blir 18. Jeg ler av dem. (unntak hvis du driver med idrett, da mener jeg det er positivt å utsette). Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Vel, jeg ler ikke av noen, verken de som venter, eller de som begynner før de er 18. Det er et valg man selv må ta når man er klar. Synes ikke det er noen big deal. Jeg respekterer begge. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Vel, jeg ler ikke av noen, verken de som venter, eller de som begynner før de er 18. Det er et valg man selv må ta når man er klar. Synes ikke det er noen big deal. Jeg respekterer begge. 5053751[/snapback] Jeg ler av 14 åringer som står og smugrøyker bak fellesgarasjen. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Samme gjør jeg. Jeg prøvde vel å ikke gå for opptofic og sammenligne nikotin med alkohol. For all del, jeg respekterer de som venter. Det jeg mener er at man burde vente til man selv har lyst på, uten påvirkning fra andre, og ikke bare vente til man er 18 for at det skal være "lovlig". Jeg antar at svært, svært få 14-åringer begynner å snuse fordi det er godt og behagelig, men at de begynner pga miljø. edit: omformulering Endret 24. oktober 2005 av Feh Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Men hvorfor tror alle at hvis det er greit for mindreårige (altså som er <2 år under grensa (tobakk 18) så vil liksom folk ned i 10 års alderen starte med det??!? Ungdommer under 18 har jo røyka og stått på siden de var 14 så lenge jeg kan huske. Ikke at jeg synes det er greit at 14isser røyker, men likevel. jeg tror ikke 10åringenr til begynne å røyke, men gjennomsnittsalderen for folk som prøver røyk og snus vil falle. Jeg ler av 14 åringer som står og smugrøyker bak fellesgarasjen. jeg ler av alle som røyker "fordi alle andre gjør det". jeg er sterkt imot denne nye "saueflokk-kulturen" som viser seg mer og mer her i Norge. Spesiellt da med moteklær, røyk, festing, drikking og oppførsel. Det er ulovlig ja, men tror faktisk at absloutt de fleste i 16 årsalderen i Norge drikker jeg tror også at godt over halvparten av skoleungdommen i dag har lekt med mr. alkohol. dessverre... Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 jeg tror ikke 10åringenr til begynne å røyke, men gjennomsnittsalderen for folk som prøver røyk og snus vil falle. Hvordan var det på 60,70 og 80-tallet? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Med tanke på åssen det har ligget opp gjennom årene, tror jeg ikke alderen vil synke ytterligere, ettersom aldersgrensen fortsatt ligger på 18 år. Det er nok heller foreldrene og oppveksten, samt hvor i landet du vokser opp som kommer til å ha mest å si for når de fleste debuterer. Samt miljøet du vokser opp i såklart. Da faren min var ung og begynnte å røyke fantes det ingen aldersgrense, men han sa til meg istad at det var som regel de fra 15 og oppover som begynnte. De fleste han kjente syntes det greiene der var noe forbanna svineri da de var litt yngre. Kanskje litt OT det her... Endret 24. oktober 2005 av Feh Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 La meg få si dette EN forpult siste gang! Det er ulovlig å innta alkohol hvis man er under atten år i Norge, end of fucking discussion! 5052254[/snapback] Du tar feil. Alle muligheter for at en under atten skulle få i seg alkohol er ulovlig, men å "bli tatt" med promille skal ikke kriminalisere ungdom. Ved å kappe alle muligheter for at mindreårige skal få drikke alkoholholdige drikker betyr, at man ikke kan bære, bli kjøpt til, kjøpe selv eller bli servert. Nok ot.. Lenke til kommentar
SwedishMatch Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Har du lyst har du lov Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Blir helt feil og holde på med fyll og faenskap før du er 18, men når du blir 18-20 så synes du at drittungene på 16 burde få bot for og drikke... Og folk som synes vi skal forhindre ungdommen og drikke med engang de selv er blitt myndig Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hahahaha ja, litt av poenget mitt. Alt bare snur seg når man blir 18 liksom.. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 har ikke fått snusa siden Lørdagen, og føler meg ikke særlig pigg nå. dette er det lengste jeg har gått uten snus på over et år.. *Måha!* Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Også folka blir 21 og kan kjøpe på polet: Nei fysj, att ungdommen drikker HB, de drikker seg vel ihjel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg