sfenne Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Visste dere at hvis man snuser en normal pris i fem minutter, tilsvarer det ca. èn time aktiv røyking? (y) Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er det noen her som faktisk har ventet til de fyller 18 med å prøve snus? Da mener jeg altså av ren prinsippsak. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Visste dere at hvis man snuser en normal pris i fem minutter, tilsvarer det ca. èn time aktiv røyking? (y) 5047949[/snapback] Så du mener at vi burde fått longekreft for lenge siden ? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er det noen her som faktisk har ventet til de fyller 18 med å prøve snus? Da mener jeg altså av ren prinsippsak. 5047968[/snapback] dessverre begynte jeg før jeg var 18. ikke noe jeg er stolt over. men jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18. da. det er jeg litt fornøyd med Lenke til kommentar
Camron Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Visste dere at hvis man snuser en normal pris i fem minutter, tilsvarer det ca. èn time aktiv røyking? (y) 5047949[/snapback] Så du mener at vi burde fått longekreft for lenge siden ? 5047981[/snapback] Snus har da ingenting med lungene å gjøre vel Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Nei, men det er ulempen ved å røyke... Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Visste dere at hvis man snuser en normal pris i fem minutter, tilsvarer det ca. èn time aktiv røyking? (y) 5047949[/snapback] I løpet av fem minutter, får man i seg 30 prosent mer nikotin enn ca. en time med røyking. Riktignok er det langt mer nikotin i snus enn røyk, men det tilsvarer ikke de skadene man får i kroppen av å røyke. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er det noen her som faktisk har ventet til de fyller 18 med å prøve snus? Da mener jeg altså av ren prinsippsak. 5047968[/snapback] Vel, jeg er 16. Hadde vel egentlig tenkt å vente, men det bare ble sånn. Men jeg ser egentlig ikke problemet? I mine øyne kan ingen som drikker alkohol, røyker, spiser veldig usunn mat eller fører en usunn livsstil kritisere meg. Da kan de se på seg selv først. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 kroppen tar akkurat like mye skade av alkohol, snus, røyk om du er 18 eller 12 år, så jeg ser ikke vitsen med å vente om du er sikker på at valget du tar er riktig. dere må også tenke på at norge faktisk er en av få land som har 18 år på tobakk, de fleste europeiske land har 16 år på alkohol og tobakk. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 ja, det stemmer, men det er ikke noen grunn til ikke å følge norske lover Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 kroppen tar akkurat like mye skade av alkohol, snus, røyk om du er 18 eller 12 år, så jeg ser ikke vitsen med å vente om du er sikker på at valget du tar er riktig. dere må også tenke på at norge faktisk er en av få land som har 18 år på tobakk, de fleste europeiske land har 16 år på alkohol og tobakk. 5049065[/snapback] Akkurat 12 og 18 er en ganske så stor forskjell, og kroppen takler bedre alkohol og tobakk når den er 18 enn når den er 12. Men jeg forstår såklart hva du mener. Grunnen til 18 år på tobakk, er nok at de ikke vil tilgjengeliggjøre tobakk til folk under 18. Man får såklart tak i, men det blir vanskligere. Men den loven er vel litt som å kjøre for fort i en 80-sone, eller å laste ned nyeste skiva til U2, folk er klar over at det ikke er lovlig, men tenker ikke så mye over det. Jeg synes det er greit å prøve tobakk når man er 16. Er man under 16 burde man holde seg unna. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Er det noen her som faktisk har ventet til de fyller 18 med å prøve snus? Da mener jeg altså av ren prinsippsak. 5047968[/snapback] dessverre begynte jeg før jeg var 18. ikke noe jeg er stolt over. men jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18. da. det er jeg litt fornøyd med 5048008[/snapback] Vel..Om du har/hadde det som et personlig mål så hadde jeg forstått det, men et grunnlag basert på loven? Det der er noe som er heeeeeeelt på eget ansvar. En ting er å være tolv og drikke..Men når man er 17 år og ...11 mnd..Fremdeles like "ulovlig"...så finner jeg det som en latterlig innstilling. Endret 23. oktober 2005 av Jan-Erik Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 målet mitt da jeg var så ung var å følge opp reglene foreldrene mine hadde satt for meg. det inkluderte å ikke røyke(de sa ikke noe om snus, men jeg regner med at de tenkte den inn i samme "kategori") eller drikke. drikke delen var relativt lett å holde, men da min egen far ga meg en pris på skautur for flere år siden så led deg meg til den nåværende snusingen. så egentlig fikk jeg på noen måter lov til å snuse, men det er alikevel ikke noe jeg er stolt over. om du syntes det er latterlig å ville holde den norske lov, er det din mening og ikke min. jeg syntes heller det er ganske idiotisk og sitte å skrive på et forum at det er greit å drikke hvis man er under 18. det fører til en innstilling som sier: 17 år og elve måneder. pfh! jeg er gammel nok til å drikke. 17år og ti måneder. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 17år og fem måneder. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 17år. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 16år og seks måneder. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 15 år og tre måneder. pfh og atter pfh! han som er 16år og seks måneder kan drikke for tilig så hvorfor kan ikke jeg?! osv osv osv osv. Lenke til kommentar
SwedishMatch Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Begynte å snuse når jeg var fjorten, og å drikke når jeg var 13. Er bare helt naturlig å starte tidlig hvor jeg er fra. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 målet mitt da jeg var så ung var å følge opp reglene foreldrene mine hadde satt for meg. det inkluderte å ikke røyke(de sa ikke noe om snus, men jeg regner med at de tenkte den inn i samme "kategori") eller drikke. drikke delen var relativt lett å holde, men da min egen far ga meg en pris på skautur for flere år siden så led deg meg til den nåværende snusingen. så egentlig fikk jeg på noen måter lov til å snuse, men det er alikevel ikke noe jeg er stolt over. om du syntes det er latterlig å ville holde den norske lov, er det din mening og ikke min. jeg syntes heller det er ganske idiotisk og sitte å skrive på et forum at det er greit å drikke hvis man er under 18. det fører til en innstilling som sier: 17 år og elve måneder. pfh! jeg er gammel nok til å drikke. 17år og ti måneder. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 17år og fem måneder. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 17år. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 16år og seks måneder. pfh jeg er gammel nok til å drikke. 15 år og tre måneder. pfh og atter pfh! han som er 16år og seks måneder kan drikke for tilig så hvorfor kan ikke jeg?! osv osv osv osv. 5049473[/snapback] Nå er jeg ikke en barneTV-vert som alle ser og hører på. Jeg føler jeg faktisk kan si hva jeg mener. Og det er ikke en jævla dominoeffekt jeg snakker om. Du finner det ikke minste idiotisk at en natt er du "barn" så er man "voksen"? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Du finner det ikke minste idiotisk at en natt er du "barn" så er man "voksen"? jo. det er tullete. men det er nå slik det må være. hvis ikke må alt være lovlig for alle aldere, og det skjønner alle at ikke vil fungere. jeg skjønner tanke gangen din, men hvis en som er 17år og 11måneder skal få drikk, snuse røyke etc så må han som er 17år og 10måneder få lov også. og da slår det som du kaller "dominoeffekten" inn. da blir innstillingen slik som den er i dag. "skal han få lov, må da joggumeg jeg få lov også!" Lenke til kommentar
Feh Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Visste dere at hvis man snuser en normal pris i fem minutter, tilsvarer det ca. èn time aktiv røyking? (y) 5047949[/snapback] Det kan da umulig stemme! Stopp med nikotin i 3 dager. Ta en røyk. Stopp med nikotin i 3 dager. Ta en prell. Nikotin"sjokket" er omtrent like stort med enten røyk eller prell (varer litt lengre med prell). Jeg bruker ca. 7 min på en røyk så jeg nekter å tro at 1 prell tilsvarer 8 røyk. Altså at litt under 3 preller (kanskje 1/4 boks) er like mye nikotin som en hel 20 pakning. Dessuten er vel ikke nikotinen i seg selv særlig skadelig, men alle andre stoffene som er tilsatt. Jeg mener å ha lest at en boks med snus inneholder flere hundre forskjellige kjemiske forbindelser, og nikotinen er bare 1 av dem. Uansett. Ingen har dødd av selve snusen, ikke er det påvist at snus fører til kreft eller andre skader heller (bortsett fra i selve leppa). Derfor fortsetter jeg med prell fordi prell er godt og gir livet mening Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg misunner faktisk folk som greier å vente til de er 18 år før de begynner med alkohol/tobakk. Da mener jeg ikke sånn "ohhh, bare en måned igjen, og jeg kan drikke!! :!: ". Mer sånn at man selv føler at man har god kontroll over seg selv og ønsker å respektere de lovene vi har - og såklart foreldrene sine. Er så få etter min mening som greier å forholde seg slik, og jeg inkluderer meg selv i denne kategorien. De fleste ungdommer i dag vokser opp med tanken om at det er naturlig å starte å drikke når man er mellom 13-16 år. Tror ikke det var slik for noen år tilbake. Såklart må folk gjøre som de vil, men synes bare det er flott at enkelte er bestemte og ønsker å leve riktig iform av selvkontroll og respekt. Hvem som helst kan starte å drikke, snuse, røyke når de er 13-14 år. Derimot er det langt færre som venter til de er myndige... Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg bruker ca. 7 min på en røyk så jeg nekter å tro at 1 prell tilsvarer 8 røyk. Altså at litt under 3 preller (kanskje 1/4 boks) er like mye nikotin som en hel 20 pakning. det har jeg ingen problem med å tro på. du får enkelt og greit i deg mer nikotin i lengre tid, med en pris enn en sigarett Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg mener at så lenge man kan ta ansvar for sine handlinger, og føler at man selv er klar, kan man godt snuse. Litt i samme duren som aldersgrenser på spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg