TLZ Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) USA og amerikanerne er nok de som har gjort mest godt for resten av verdenssamfunnet. Men det gir USA-haterne blanke blaffen i. Akkurat som USA-fanatikere som deg gir blanke i det negative USA har gjort og overser en haug med ting som andre i verden har gjort. EDIT: Satt på spissen naturligvis. Endret 4. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvorfor sitter vi ikke å diskuterer alt det positive ved hitler-tyskland? Eller alt det positive ved nord-korea? Eller alt det positive ved sovjet? USA har gjort mye galt opp igjennom historien, men det verste er at de fortsetter slik, de lærer ikke av sine feil, som mennesker ofte gjør. Er de egentlig mennesker? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Da glemmer du at en vesentlig del av forskningen utføres av innflyttere fra andre land. Hadde ikke USA vært til ville disse laget oppfinnelsene i sitt eget hjemland. Da glemmer du at det er en grunn til at disse forlater sine hjemland til fordel for De forente stater. Det er ikke gitt at de likevel ville ha produsert de samme oppfinnelsene om de forble i hjemlandet, som gjerne hadde dårligere rammevilkår for forskning og annen innovativ virksomhet. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Hvorfor sitter vi ikke å diskuterer alt det positive ved hitler-tyskland? Eller alt det positive ved nord-korea? Eller alt det positive ved sovjet? USA har gjort mye galt opp igjennom historien, men det verste er at de fortsetter slik, de lærer ikke av sine feil, som mennesker ofte gjør. Er de egentlig mennesker? Det er både negative og positive ting ved usa, vil si at fks. Nord-Korea er langt langt langt være enn USA... EDIT: Det jeg ville frem til først var at jeg irriterte meg omver den ensidig negative bildet folk har av usa og at små saker som skjer i en liten by i USA blir liksom noe man kan "bruke" mot hele nasjonen. Det at dette USA-hatet er en trend gjør ikke saken bedre. Jeg er selv svært skeptisk til Bush-regjeringens politikk, men går ikke rundt og whiner om at "USA suger!!!" og den slags av den grunn. Endret 4. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvorfor sitter vi ikke å diskuterer alt det positive ved hitler-tyskland? Eller alt det positive ved nord-korea? Eller alt det positive ved sovjet? Så vidt jeg vet, er det mange på venstresiden som fremhever de positive sidene ved alle disse regimene. Det er imidlertid åpenbart at ethvert vestlig land, inkludert De forente stater, fremstår som rene speiderpiken sammenliknet med de regimene du nevner. USA har gjort mye galt opp igjennom historien, men det verste er at de fortsetter slik, de lærer ikke av sine feil, som mennesker ofte gjør. Er de egentlig mennesker? Jeg blir skremt av slike holdninger. Er man ikke lenger et menneske om man er uenig i dine politiske prinsipper? Hvorvidt man anser De forente staters handlinger som gode eller dårlige, er tross alt et ideologisk spørsmål. Jeg vil for eksempel hevde at både Vietnam-, Korea- og Irak-krigene er eksempler på en helt legitim – og dessuten svært viktig – kamp mot barbariske ideologier som står for menneskefiendtlige verdier som diktatur, undertrykkelse og ufrihet. Jeg er glad for at De forente stater tør å kjempe for de motsatte verdiene – frihet, menneskerettigheter og kapitalisme; spesielt i dag, når alle andre ikke bare ser ut til å ta disse verdiene for gitt, men sågar fordømmer dem moralsk og likestiller vestlig sivilisasjon med islamsk barbari. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 hehe var litt selvironisk og nå da. Men poenget er at vi som er kritiske til USA ofte blir stemplet som svartmalere fordi vi bringer fram det negative med USA. Men det er da ikke kun mot USA dette gjøres? Det avhenger jo av situasjonen. Det er selvfølgelig mye bra med USA, mye bra folk, noe bra musikk, film, osv. Kina hadde kulturrevolusjonen der artister skulle angripe autoritetene (men merkelig nok ikke mao ), sovjet hadde noen bra ting i begynnelsen med arbeiderråd osv som dessverre ble overkjørt av et fascistisk regime, hitler-tysklands regime hadde flere intelligente folk med seg, fordi disse måtte melde seg inn i SS og SD for å få noen karriere... du finner noe positivt om du leter. Om Nord-Korea er verre enn USA avhenger av hvordan du ser på det. USA har et bedre politisk system, fordi det er demokratisk. Begge har vel kanskje like tåpelige ledere USA har derimot gjort mer negativt ute i verden enn Nord Korea, bl.a fordi disse driver isolasjonistisk politikk. Men Nord-Korea har gjort mye fælt med innbyggerne sine. Men USA er da ikke jesus selv på det området heller, om vi skal nevne svarte velgere som *plutselig* ikke får stemmerett, MCCarthyismen, patriot act osv. Og slik kan man fortsette... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 ser at PelsJakob tok den siste kommentaren min i stad litt FOR alvorlig. Jaja, enkelte tar ikke ironi. Selvfølgelig mener jeg ikke at amerikanere ikke er mennesker, hallo... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvorfor sitter vi ikke å diskuterer alt det positive ved hitler-tyskland? Eller alt det positive ved nord-korea? Eller alt det positive ved sovjet? Såvidt meg bekjent er det mange, spesielt på venstresiden som diskuterer det positive med de landene. For ordens skyld er de nevnte landene værre enn USA, og det til de grader. USA kjemper faktisk for demokratiet og frihet. Helt klart, det skranter her og der, men å ha et ensidig negativt bilde av landet vitner om at man ikke har et særlig vidt begrep om tingenes tilstand. USA har gjort mye galt opp igjennom historien, men det verste er at de fortsetter slik, de lærer ikke av sine feil, som mennesker ofte gjør. Er de egentlig mennesker? Av sprøsmål stilt her inne er det noe av det rareste jeg har hørt, kan ikke være seriøst ment. Men ettersom det kun er et sprøsrmål og ikke en stadfesting (om spørsmålet da ikke var retorisk), så skal jeg bære over med det, og svare deg: Ja, de er mennesker. Akkurat som deg. Om de lærer av sine feil, tja. De hørte på FN og gikk ikke inn og fjernet Saddam i Gulf krigen, noe som medførte at tusener av sivile måtte bøte med livet. Så hørte de ikke på FN og gikk inn og fjernet Saddam litt over 10 år senere. Så kanskje de har lært? Men på den andre siden, sivile dør fortsatt i Irak og irakerene fortsetter å ta livet av sine egne. Kanskje de ikke har lært. USA har faktisk gått fremover de, akkurat som vi. Ting tar tid og ting går galt, men tydeligvis forventer enkelte perfeksjon av de mektige. En fordel er å begynne med speilet og spørre seg selv om man lever opp til de kravene man selv setter overfor andre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Da glemmer du at en vesentlig del av forskningen utføres av innflyttere fra andre land. Hadde ikke USA vært til ville disse laget oppfinnelsene i sitt eget hjemland. Da glemmer du at det er en grunn til at disse forlater sine hjemland til fordel for De forente stater. Det er ikke gitt at de likevel ville ha produsert de samme oppfinnelsene om de forble i hjemlandet, som gjerne hadde dårligere rammevilkår for forskning og annen innovativ virksomhet. Har nok ikke det. Jeg mener at det finnes alternativer til USA som er gode nok til at de samme resultatene ville kommet frem. Men hele tanken er nokså absurd. Blir omtrent som "Hvordan hadde vi hatt det uten Andre Verdenskrig og Den Kalde Krigen?". Mange oppfinnelser og spin-off produkter ble til for å knuse fienden. Allikevel gikk mange ressurser med til å ødelegge, og disse kun vært benyttet til mer nyttig forskning. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Endelig får vi de voldsgale psykopat fireåringene bak lås og slå!! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Da glemmer du at en vesentlig del av forskningen utføres av innflyttere fra andre land. Hadde ikke USA vært til ville disse laget oppfinnelsene i sitt eget hjemland. Da glemmer du at det er en grunn til at disse forlater sine hjemland til fordel for De forente stater. Det er ikke gitt at de likevel ville ha produsert de samme oppfinnelsene om de forble i hjemlandet, som gjerne hadde dårligere rammevilkår for forskning og annen innovativ virksomhet. Har nok ikke det. Jeg mener at det finnes alternativer til USA som er gode nok til at de samme resultatene ville kommet frem. Men hele tanken er nokså absurd. Blir omtrent som "Hvordan hadde vi hatt det uten Andre Verdenskrig og Den Kalde Krigen?". Mange oppfinnelser og spin-off produkter ble til for å knuse fienden. Allikevel gikk mange ressurser med til å ødelegge, og disse kun vært benyttet til mer nyttig forskning. Tja, men den enorme patriotismen og "vi skal være best" mentaliteten til amerikanerene kan jo være en pådriver. Om amerikanerene hadde vært førstemann til å få en astronaut ut i verdensrommet og ikke russerene, så ville de nok ikke satset så enormt på å få en mann til månen. Og USA har et samfunn som fremmer vitenskap og forskning, så det er nok en grunn til at enkelte drar dit. Men som sagt, det blir veldig hypotetisk. Tror nok uansett vllle nok mye blitt oppfunnet uansett, det er vel snakk om når. Ostehøvelen er vel norsk oppfinnelse? Ser langt mer nytteverdien i den enn i atombomben Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Ostehøvelen er vel norsk oppfinnelse? Ser langt mer nytteverdien i den enn i atombomben Men nå hadde ikke en ostehøvel avsluttet en verdenskrig....eller ville den? Lenke til kommentar
Share the pain Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Forrurensing USA er langt fra det verste landet når det kommer til forurensing. Godt eksempel på bullshit. Hvorfor i helvete lager de de biler med massivt motorvolum. Ford excursion bruker ''bare'' 6 liter på mila. Det forurenings-tøvet kan du ta og pakke opp i ræva. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Forrurensing USA er langt fra det verste landet når det kommer til forurensing. Godt eksempel på bullshit. Hvorfor i helvete lager de de biler med massivt motorvolum. Ford excursion bruker ''bare'' 6 liter på mila. Det forurenings-tøvet kan du ta og pakke opp i ræva. Du finner værre tilfeller i Asia, men ja, USA forurenser mye Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 USA og amerikanerne er nok de som har gjort mest godt for resten av verdenssamfunnet. Men det gir USA-haterne blanke blaffen i. Akkurat som USA-fanatikere som deg gir blanke i det negative USA har gjort og overser en haug med ting som andre i verden har gjort. For noe tull! Jeg benekter ikke eller overser det fæle de har gjort, jeg ser nyansert på det med USA og måler det gode opp mot det onde de har gjort. Slikt gjør jeg med det det meste, nasjoner som enkeltpersoner. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Tja, men den enorme patriotismen og "vi skal være best" mentaliteten til amerikanerene kan jo være en pådriver. Om amerikanerene hadde vært førstemann til å få en astronaut ut i verdensrommet og ikke russerene, så ville de nok ikke satset så enormt på å få en mann til månen. Den patriotismen finnes i de fleste land. Spesielt europeiske. Amerikanere skiller seg imidlertid ut ved å ikke være stolt over noe annet en at de er amerikanere og "at de bor i verdens beste land". Æren for at amerikanerne kom til månen vil jeg tilegne tyskeren Wernher Von Braun. Godt eksempel på bullshit. Hvorfor i helvete lager de de biler med massivt motorvolum. Ford excursion bruker ''bare'' 6 liter på mila.Ikke nok med det. Regjeringen subsidierer salget av slike monstre. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Tja, men den enorme patriotismen og "vi skal være best" mentaliteten til amerikanerene kan jo være en pådriver. Om amerikanerene hadde vært førstemann til å få en astronaut ut i verdensrommet og ikke russerene, så ville de nok ikke satset så enormt på å få en mann til månen. Den patriotismen finnes i de fleste land. Spesielt europeiske. Amerikanere skiller seg imidlertid ut ved å ikke være stolt over noe annet en at de er amerikanere og "at de bor i verdens beste land". Æren for at amerikanerne kom til månen vil jeg tilegne tyskeren Wernher Von Braun. Ikke eneste rakettene han lagde Lenke til kommentar
Jan Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 *gidder ikke lage den lengre, men kunne holdt på i evigheter. Vær snill å fortsett. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Æren for at amerikanerne kom til månen vil jeg tilegne tyskeren Wernher Von Braun. Du glemmer Robert Goddard. http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Goddard_%28scientist%29 http://www.time.com/time/time100/scientist...le/goddard.html Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Du glemmer Robert Goddard. Jeg mener von Braun er viktigere i sammenheng med romfartsprogrammene, men for all del, jeg undervurderer ikke arbeidet til Goddard. Men hvis man vil kan utvikling trekkes tilbake til kineserne som fant opp kruttet og fyrverkeri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg