Leela Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Fikk mitt nye Canon eos 350d i posten i dag, og skulle gå i gang med å prøve det ut..Men når jeg forsøker å ta bildet synes ikke motivet jeg forsøker å ta bilde av på skjermen, det er helt sort (som om lokket på linsen skulle vært på). Hvis jeg tar et bilde, derimot, kommer det ferdige bildet frem på skjermen. Men å ta bilder uten å kunne se hva jeg fokuserer på blir vel litt slitsomt i lengden.. Finner ikke løsningen på problemet i bruksanvisning, er det noen av dere som har et tips? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Se igjennom søkeren på selve kameraet da vil du se nøyaktig hva som blir avbildet og om det er i fokus eller ikke. Det er en egenskap ved speilreflekskameraer. Du vil ikke kunne se bilde på skjermen før du tar bildet. Det er som oftest en fordel og gir mer nøyaktig fokusering og er bedre i dårlig lys. Lenke til kommentar
Leela Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Se igjennom søkeren på selve kameraet da vil du se nøyaktig hva som blir avbildet og om det er i fokus eller ikke. Det er en egenskap ved speilreflekskameraer. Du vil ikke kunne se bilde på skjermen før du tar bildet. Det er som oftest en fordel og gir mer nøyaktig fokusering og er bedre i dårlig lys. Åhh! Så det skal være sånn, altså? Så man tar bilder med et speilrefleks slik man tar med de gammeldagse kameraene (noen som husker de fra steinalderen, som man brukte film i?). Takk for opplysningen, visste ikke dette, jeg. Føler meg litt bimbo nå. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Så man tar bilder med et speilrefleks slik man tar med de gammeldagse kameraene (noen som husker de fra steinalderen, som man brukte film i?). Ja, et digitalt speilreflekskamera er er nesten identisk i funksjon med et analogt bortsett fra at filmen er erstattet med en elektronisk sensor. Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hahaha.. På vanlige kompakt kameraer så er jo "søkeren" så unøyaktig at man *må* bruke skjermen (Og i tillegg en hel masse batteri for å drive denne skjermen) Søkeren er bare et hull igjennom kameraet og går ikke igjennom linsa idet hele tatt.. På Speilrefleks så ser man igjennom linsa ved hjelp av et speil, da ser man eksakt det samme i søkeren som vil havne på bildet. Da sparer man masse batteri også. Når man holder søkeren inntil øyet slik man gjør på speilrefleks så er det også mye enklere å holde kameraet stille (i og med at man støtter det mot hodet), noe som også vil resultere i skarpere bilder i blandt annet dårlig belysning. Biglk Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Søkeren er bare et hull igjennom kameraet Eller på de dyrere en elektronisk udgave i form af en mindre skærm der viser det man ellers ser på den store ... Endret 4. august 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå