Gå til innhold

PC3200: OEM vs. "merke-RAM"

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestilt en laptop, og den er nå i Posten. Jeg fant ikke ut før nå at RAM-typen hadde så mye å si, og jeg hadde selvfølgelig bestilt OEM RAM.

Spørsmålet er derfor,

er det sånn at "merke-ram" først er noe poeng hvis man kjører server hvor alt mindre enn 2 år oppetid er uakseptabelt, eller er det ofte et problem for vanlige brukere at den er ustabil/dårlig også? Jeg leste også her på forumet at PC3200 ikke engang er spesielt hensiktsmessig i bærbare og at det kan føre til at vifta går oftere enn med 333mhz-ram.

bør jeg bytte ut denne ram-brikken a.s.a.p., eller har det ikke så mye å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OEM-minne skal være like stabilt som merke-RAM, hvis ikke har du rett til å returnere. Ustabilitet ved OEM-brikker er heller ikke et kjent fenomen, og jeg tviler på at du får problemer med det.

Hva er da motivasjonen for å kjøpe dyr merke-RAM fremfor billig OEM/Standard RAM? Burde vel i det minste være bedre på noe ?! :hmm:

Lenke til kommentar

Noname RAM, der det ikke står hvilket merke det er, kan variere i kvalitet, rett og slett fordi det kan være to forskjellige merker, om du kjøper 2 noname-brikker. Alle RAM-brikker skal jo i utgangspunktet fungere 100%, men enkelte merker kan være mere kranglete på kompatibilitet enn andre, og noen merker kan ha dårligere kvalitetskontroller enn andre.

Dyrere RAM/merke-RAM gir da en større trygghet på kvalitet og kompatibilitet. For eksempel testes _alt_ som kjøres ut fra fabrikken(e) til Crucial. Det er det tvilsomt at alle produsenter gjør.

Crucial og Corsair har jeg opplevd som veldig gode allroundere. Har solgt for det meste Crucial til utallige typer bærbare maskiner, med veldig liten feilprosent både når det gjelder kompatibilitet og produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det. Butikkene/leverandørene står fritt til å bruke hva slags RAM de vil når de selger Noname RAM. Det er derfor ingen "garanti" for kjøperen hva han får, selv om det selvfølgelig skal fungere.

Nå har du fått Kingston, som er blant de "beste" produsentene av RAM med enorm kompatibilitet til mange forskjellige PC-produsenter.

Neste gang du kjøper Noname kan det hende du får Twinmos, Samsung, eller totalt "ukjente" brikker det bare står noen serienr på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...