Gå til innhold

Finner ikke støykilde, lys viiining

Anbefalte innlegg

Ok jeg åpner kabinettet gjør følgende:

Stikker en fyrstikk i chipsett vifta til et Epox kort, den støyer den og, men er ikke den som er plagsom

Jeg å skrur ned viftehastigheten på Cooler Master Wave original vifte bakpå kabinettet, den som suger luften ut. Ingen forskjell

Sjekker CPU vifte Bitspower silent momba jumbo store viften, stopper den helt, det er ikke den.

Da slår jeg av viftene fremme, originale coolermaster wave vifter, og cpu, og trekker ut alle 24pin til harddiskene, det er ikke de heller.

Jeg trekker ut pci express strømkabel til skjermkort, på et ASUS RADEON x800xt vivo kort, det er ikke den heller, eller går vifta normalt uansett om du har trukket ut kabelen?

Strømforsyningen har jeg fjernet fra maskinen og puttet en binders i, den skal være veldig støysvak, om ikke den øker frekvensen når den blir belastet? er en 120 mm vifte.

Det er en litt høyfrekvent viiiiining, sånn omtrent tilsvarende lydstyrke på en bilvifte inne i coupen når vifta står på 2. Bare lysere. Jeg får også en flystart når jeg starter maskinen.

Endret av skromt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den høyfrekvente hvinelyden kan komme fra PSU'en, antaglig en spole som har gått i stykker.

Det kan også være en av spolene på hovedkortet.

Spoler har en tendens til å ha en høyfrekvent hvinelyd når de begynner å bli gamle, jeg vil foreslå at du sjekker dette nærmere og heller skifte den delen som lager lyd.

En spole ser slik ut:

spole5.GIF

og er rett og slett en koppertråd spinnet rundt en rund metallstav.

Lenke til kommentar

Det kan godt være Harddisken din, min gamle harddisk bråkte noe veldi, prøv å ta ut av strømledningen til harddisken når pcn står av og skru på pcn, vis lyden er vekke så er det nok harddisken, ellers så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tok no ut ledningen på harddisken og det var ikke den, mest sannsynlig, hvis ikke den har overnaturlige evner og kan fore seg selv med strøm:P

Har forresten seagate barracuda. Men eg skal teste på nytt å fjerne strøm fra harddiskene.

Jeg er sikker på at det sitter på baksiden av pc'en, samme lyden er på min eldre pc jeg bygget selv. I chieftain bx kabinett, er sikkert vibrasjoner i casen.

Lenke til kommentar

Hm, prøv følgende.

Sett strøm i PSU uten å ha no belastning. Lager det lyd? Hvis ikke gjør følgende.

Koble PSU til hovedkort og start hovedkortet ved å kortslutte de to pinnene til power knappen. Lager det lyd? Hvis ikke gjør følgende.

Koble til CD-ROM. Hør om det kommer lyd, hvis ikke forsetter du.

Slik forsetter du til du finner ut hva som lager lyden, om hovedkortet har en vifte så kan jo den bråke, skjermkort har også bråkete vifte, kabinetthøyttaler kan gi lyder fra seg om den er koblet til.

Edit: hvis det er vibrasjon i kassen så vil du høre det om du tar hånda på kabinettet, blir det stillere da så kan det være noe som gnisser eller noe som er løst.

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ble det konkludert med at PSU var den skyldige i denne saken?

Har funnet ut at støydemping er en ond sirkel.. Nå har jeg en pc hvor viftene knapt går rundt ved iddle, og hva skjer? jo plutselig hører man istedenfor en varierende høyfrekvent piping fra pc, som jo er mye mer irriterende enn vifte-suset var :ermm:

Lenke til kommentar

hadde en slik whinelyd nesten hele tiden av hovedkortet da jeg hadde q-tec psu'en

mest når jeg brukte webcammen. men nå har jeg bare en svak slik lyd når sjkermkortet sliter ;)

og en kompis av meg har åsså en slik lyd av hovedkortet (samme hovedkort nesten) og han har q-tec ;)

men poenget er at det kommer fra en eller annen kondensator eller en spole rett ved siden av psu.. så det kan være hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har også en hvinelyd i min pc, og tro det eller ei! Den lyden kommer når man overfører filer over nettverk. (ikke internett). Vet ikke om det er dette. Men kan kanskje være til hjelp for noen :thumbup:

og da trekker nettverkskortet mye strøm..

den whinelyden jeg hadde var der hele tiden når jeg brukte noen av usb portene på hk, ikke dem på ekstrakortet..

(uansett, all whining forsvant da jeg bytta psu)

edit: leif

Endret av complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...