Theo343 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Jeg vet dette blir mye tekst og mye spec, men setter veldig stor pris på tips som kan få dette i land Trenger ikke lage et fullt oppsett til meg heller, tips på isolerte områder vil absolutt verdsettes. Hvis man trekker fra de delene jeg har så har jeg vel et budsjett på rundt 5000,- for å få dette i boks. Jeg kan evt. bruk en støysvak Tagan 480W PSU jeg har, men den har så mange og lange kabler at selv et miditower blir trangt. Og jeg regner med den er overkill og helt feil til HTPC. Jeg trenger heller ikke å ha alt med en gang, men det viktigste for å komme i gang. Parabolløsning, fjernkontroll og HDTV støtte kan aventes. Men viktig at det tas hensyn til at dette senere skal inn i samme kabinett og løsning. HVA JEG HAR: - XP-M2400FJQ4C - DFI NFII Ultra Infinity. - 1 stk. 512MB PC3200 ValueR/S (kjøpes inn billig) Trenger jeg 1024MB? - HDD, kan i værste fall bruke en PATA 120GB jeg har liggende. Avhengig av prisutfallet. Dette ønsker jeg å bruke som basis for å sette sammen en en "billig" HTPC løsning. Er dette mulig? Hvis det er nødvendig for div. krevende multimediainnhold så har jeg grunnlag for å klokke prosessoren opp til rundt 2-2.2GHz med billig spirerock luftkjøling uten noe nevneverdig varmeutvikling, selv i et "varmesensitivt" HTPC oppsett. Maks klokk jeg har fått til med luftkjøling er 2,5Ghz, men da klokket jeg også FSB(med billig 512 3200 value ram!) over 225Mhz(450FSB, orginalt 266FSB CPU). Men det ga litt mye varme til å leve bra i en HTPC vil jeg tro, rundt 50-52 idle og over 60 på 100% CPU(billigste luftkjøling). HVA JEG TRENGER: - KAB trenger et "billig" og bra type stuekabinett som har plass til et SocketA kort. Hvis det ikke går får jeg kjøpe et nytt hovedkort som støtter XP-M? - PSU noe som er bra og stillegående for HTPC men ikke koster skjorta? Og som evt. tåler bittelitt XP-M klokking. - DVD/CD En brenner som tar de fleste formater for dvd/cd og er sølv eller sort avhengig av kab. Tenkte på en slide/slot-in løsning. Men kanskje best med skuff med tanke på evt. støv. - SKJERMKORT/BILDE her burde jeg vel ha en passiv kjølt sak som ikke er for dyr. Min HTTPC skal ikke kunne kjøre 3D spill, den skal kun være et multimediacenter/internett som i værste fall skal kunne klare å vise HDTV format evt. nedskallert HDTV format(lavere oppløsning og evt. interlaced) hvis CPU blir for dårlig. Så det er viktig med gode muligheter for oppkobling mot DVI, TV(scart-RGB/svhs) og en god tilkobling til evt. HDTV. NB! Må kunne vise et klart desktop/meny bilde både i PAL/NTSC og evt. HDTV?! - TUNER Jeg har parabol, så enten må den kunne fungere som egen paraboldekoder som viderekobles fra nåværende dekoder(utgang for å koble videre til 1 til). Eller så må den ha støtte for tilkobling til DVI, TV(svhs og scart/rgb) og en eller annen form for tilkobling som er bra til HDTV panel senere???? NB! Jeg vil også at den skal kunne lagre tvprogrammer til hdd. Jeg har også radio via parabolen, slik at det kan jeg få derfra. - LYD Det er viktig at den kan gi 5.1 lydsignaler ut til en forsterker(har dette med sub der den skal stå). Såvidt jeg vet skal hovedkortet mitt ha mulighet for det via spdif? Forsterkeren har Coax og Optisk inngang for 5.1 lyd, hva trenger jeg for å få til dette? - HDD(SATA) Den trenger kun en HDD lokalt som er kjapp nok til opptak i høy kvalitet og stillegående så jeg tenkte på en 3,5" 160-200GB Samsung el. For å ha mulighet til lokal midl. lagring av opptak osv. - NET (trådløst) Siden jeg har en filserver som jeg kommer til å laste ned tvserier og rippe tegnefilmer og slikt på så er det essensielt for meg at den har en eller annen form for trådløst nett. Jeg har 802.11b/g(54Mbps) router som jeg benytter i dag som også kunne koblet HTPC'en til filserver og internett. Jeg ønsker ikke å kable net. - MUS/KEYB Må bære bluetooth basert slik at jeg ikke må ha noe kabler for å styre og surfe. - REMOTE Den skal selvf. ha mulighet for fjernkontroll fra sofaen etc, kanskje helst bluetooth siden den også vil styre musikk på badet evt. via en pc og forsterker på kontoret i 1. etg. Og da er det kjekt med en radiobasert eller bluetooth basert fjernkontroll. - OS Hvilket OS ville vært greit for et HTPC basert multimediacenter som man også skal kunne bruke til å surfe med, se filmer i forskjellige formater og fra tuner/dekoder osv. Og samtidig være såpass visuelt og enkelt menybasert at alt skal kunne styres fra en fjernkontroll, via visuelle ikon/bildevalg etc(barn). Også viktig at det støtter trådløst nettverk og å koble seg til et MS basert share el. Da filserveren vil være MS basert. EDIT PS3 kunne faktisk vært en mulig bra og billig løsning, evt. XBOX360, men de har ikke samme fleksibilitet og mulighet som en skreddersydd HTPC. Endret 3. august 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
crusade Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Ram, gå for 2x512mb istedet for 1x1024. Du får mykje bedre ytelse på 2 brikker når du kjører disse i dual-channel. HDD, samsung spinpoint, stillegående, beste du får når det gjelder støy. Lydkort, M-audio revolution 7.1 gir rikelig utganger og har veldig bra lyd CPU, 3Ghz+ skjermkort, geforce fremfor radeon. Bedr ebildekvalitet på geforce kortene. fx5700 og oppover. (holder greit med 5700 om du ikkje skal spille) Fjernkontroll, vil anbefale iMon kontrollene fra soundgraph. Følger med god software, Multimedian. Med denne er behovet for MCE ikkje eksiterende. Klarer deg fint med vanlig windows xp. Ellers så er firefly, streamzap og niveus og gode fjernkontroller. ATI remote wonder skal og være ok, men er ein del som har problemer med software der. Kabinett, accent HT-400 eller dign HV5 som gode kandidater. HV5 har eg personlig erfart at har store varmeproblemer og software som må jobbes eni god del med, men det er et pent kabinett. Endret 4. august 2005 av crusade Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2005 Forfatter Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Ok, så prosessoren min blir for dårlig? Takk for gode innspill Er de remotene bluetooth, radio eller infra? Blir 512MB for lite? Kan jeg ikke bruke spdif utgangen på hovedkortet som har soundstorm? *husker ikke i farta om det gir 5.1* Endret 6. august 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Flere som har tips? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Flere som har tips? Jeg ble faktisk positivt overrasket over dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309269&cks=PRL Veldig billig, med stille strømforsyning, god plass inni, (Det er litt stort), 3 stillegående vifter medfølger, men hadde kanskje montert en vifteregulator på disse bare for å få dem bitte litt stillere. Om du klokker din cpu til 400fsb og 2-2,2GHz så tilsvarer det P4 3GHZ+, så prosessoren din er god nok. I teorien så er der fordeler med GeForce skjermkort, men ikke noe som mannen i gata legger merke til på sin 29" TV. Skjermkortanbefaling må nesten komme på bakgrunn av hva slags fremvisning du skal ha. Jeg har selv ingen problemer med å anbefale f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310384&cks=PRL men det er jo da for å ha det så stille som mulig i HTPC. Selv har jeg kjøpt nettopp ett Radeon kort, og kunne ikke vært mer fornøyd med visning på Plasma via DVI utgangen og prosjektor på VGA, i tillegg har kortet TV tuner og Radio tuner innebygd, og er sannsynligvis det eneste kortet i Norge som leveres med SCART, og det følger med fjernkontroll som går på radiosignaler: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310883&cks=SER Dersom du har en grei receiver med digital inngang og bruker denne til suround skal du bare bruke soundstorms digitale lydutgang. Jeg tror heller ikke det blir for lite med 512MB RAM, men det er jo så billig i dag at du likegodt kan hive i en brikke til, som crusade sier så vil 2 brikker virke bedre enn 1. Ta også en titt her for tips og råd: www.tv-cards.com & www.avforum.no Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Takker Joey. Cooler Master Cavalier 4 Kabinett Sort Desktop w/300W PSU Kabinettet virker som et knalltips i forhold til slike som meg som ikke har råd til å bruke altfor mye penger på et HTPC kabinett. CAV-T02 med det analoge uret(hva det nå gjør) kunne vært stilig i solvkabinett, men ser komplett har CAV-T04 som også virker meget bra. ULEMPER Display: Riktignok er det ikkenoe dislayp på denne enheten, men trenger man virkelig det når alt man gjør foregår på skjermen eller fjernkontrollen? PSU: En annen ulempe er at powersupplyet er oppgitt til "propritary ps2 psu". Vil det si at jeg ikke kan bytte den ut med eget ATX eller at den er vanskelig å få tak i hvis den ryker? Brønner: En ting jeg heller ikke forstår er hvorfor de har laget 2 exposed 3,5"? Jeg har ingen bilder av den med fronten oppe, men det må jo bli mindre pent når man har 4 eksterne brønner? For min del hadde det holdt med 1 ekstern som er 5,25" til en dvd/hd leser/brenner. 3,5" brønnene kan man kanskje bruke til å montere viftepaneler el.?? (HK bios tar jeg fra cd, hvis jeg gjør det) IOpanel, front. På CAV-T02 står dette i den store luken foran. Men på CAV-T04, hvor man ikke har det store runde uret, kunne det godt ha vært plassert bak en luke over strømknappen slik at man slipper åpne de svære lokket for å komme til noen få små IO duppedingser(virket ikke gjennomtenkt). Kortplasser/IOpanel bak: Jeg regner med at alt er som det skal med å få IO panelet på HK bak. Men det står ingenting om antall Kortplasser bak? Regner med at det er 4-6 med tanke på størrelsen på kabinettet? Størrelsen: Dette blir vel i praksis et desktop kabinett omtrent i størrelse? Og med tanke på størrelsen synes jeg det er synd at de ikke har klart å gi støtte for et standard ATX PSU(dette dro mest ned for min del), hvis da disse PS2 ikke er gode og billige å få tak i. Dette ble kanskje en del ulemper men tross alt likte jeg kabinettet og det er et godt og billig alternativ i så måte. Så takker Skjermkort/tuner/paraboldekoder Radeon skjermkortet virket jo meget bra. Ville kanskje tillatt spilling i tillegg til bra fremvisning på tv? Men kanskje noe overkill for mitt oppsett? Men jeg må ha noe som - kan gi bra desktop/meny bilde til pal/ntsc, hdtv og lcd(dvi). Det som er utfordringen er å få et kort som gir et bra bilde til en 32" widescreen 100Hz pal/ntsc tv?(phillips). Men vanlig tvtuner trenger jeg ikke nå, jeg har kun parabol og må enten bruke: - scart utgang som normalt sett går til tv. - coax utgang som normat sett går til tv(something) - eller at jeg viderekonler parabol signalet til en ny dekoder i HTPC som jeg synes ville vært det mest elegante da jeg ikke trenger se på det samme som evt. andre gjorde. Dvs. jeg kan omplassere den orginale dekoderen el. Lyd Receiveren/amplifieren min er en 6 år gammel SONY STR-DB830 QS, som fortsatt virker som en god enhet. Og har noen mega Proson front høyttalere, stor Jamco center og bra store Jamco stereo bak samt en svær Yamaha aktive sub. Men problemet her blir hvordan jeg skal koble spdif(soundstorm) til denne? mener den har coax og optisk 5.1 inngang. Jeg bruker nå coax fra min Pioneer DVD. PS! jeg fant en link til manualen på denne så alle som vil titte for å gi tips er velkomne. STR-DB930/830 Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man skal koble bilde kilder gjennom denne? why is that? Endret 9. august 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Oi! Skal si du tok det for deg, prøver etter beste evne: CAV-T02 med det analoge uret(hva det nå gjør) Det er ikke et ur, men et analogt display av typen med en pil som slår ut på lydutslag. Gir kanskje litt ekstra følelse av at kabinettet hører hjemme i ei stue? Display:Riktignok er det ikkenoe dislayp på denne enheten, men trenger man virkelig det når alt man gjør foregår på skjermen eller fjernkontrollen? Har man først alle platene sine inne på HTPC i MP3 format så tør jeg påstå at du er like godt tjent med uten display, du må jo nesten uansett ha en skjerm på for å finne og velge sanger. Jeg prøvde meg litt frem med en 8" LCD touch screen til å betjene HTPC, men den ville ikke virke i touch med for mange skjermer tilkoplet så jeg ga opp, men stilig hadde det blitt, ihvertfall kulere enn med et usselt 24linjers display. PSU:En annen ulempe er at powersupplyet er oppgitt til "propritary ps2 psu". Vil det si at jeg ikke kan bytte den ut med eget ATX eller at den er vanskelig å få tak i hvis den ryker? Jeg tror det er snakk om dårlig engelsk i oversettelsen og at "propritary" skal bety noe så enkelt som: "medfølger". PSU'en i min har de vanlige kontaktene du forventer å finne (untatt S-ata strøm kontakter) og er et ATX PSU så vidt jeg kan forstå, jeg la heller ikke merke til noe som skulle tilsi at PSU ikke kan byttes. Brønner:En ting jeg heller ikke forstår er hvorfor de har laget 2 exposed 3,5"? Jeg har ingen bilder av den med fronten oppe, men det må jo bli mindre pent når man har 4 eksterne brønner? For min del hadde det holdt med 1 ekstern som er 5,25" til en dvd/hd leser/brenner. 3,5" brønnene kan man kanskje bruke til å montere viftepaneler el.?? (HK bios tar jeg fra cd, hvis jeg gjør det) Jeg synes ikke Kabinettet er så flott med lokket oppe uansett, kommer nok til å holde det lukket så mye som mulig. Men 2 eksterne 3,5" er jo akkurat nok til 1stk. Floppy og 1stk. minnekortleser f.eks. IOpanel, front.På CAV-T02 står dette i den store luken foran. Men på CAV-T04, hvor man ikke har det store runde uret, kunne det godt ha vært plassert bak en luke over strømknappen slik at man slipper åpne de svære lokket for å komme til noen få små IO duppedingser(virket ikke gjennomtenkt). Jeg liker ikke å kople inn ting i front punktum, så jeg synes det er greit at de er skjult bak det store lokket, det har jeg jo lukket hele tiden, men det må jo nesten sies å være en smakssak. Kortplasser/IOpanel bak:Jeg regner med at alt er som det skal med å få IO panelet på HK bak. Men det står ingenting om antall Kortplasser bak? Regner med at det er 4-6 med tanke på størrelsen på kabinettet? 6 eller fler, husker ikke, men det var nok. Størrelsen:Dette blir vel i praksis et desktop kabinett omtrent i størrelse? Og med tanke på størrelsen synes jeg det er synd at de ikke har klart å gi støtte for et standard ATX PSU(dette dro mest ned for min del), hvis da disse PS2 ikke er gode og billige å få tak i. Som sagt over; mener det er et ATX PSU, men jeg får ikke sjekket før jeg kommer hjem om 2 uker. Dette ble kanskje en del ulemper men tross alt likte jeg kabinettet og det er et godt og billig alternativ i så måte. Så takker Bare hyggelig. Skjermkort/tuner/paraboldekoderRadeon skjermkortet virket jo meget bra. Ville kanskje tillatt spilling i tillegg til bra fremvisning på tv? Men kanskje noe overkill for mitt oppsett? Jeg modifiserte mitt kort til å få 8 pipelines i stedet for 4, med bare 4 pipelines vil det ikke yte bra i nyere spill som: Far Cry, Doom3, HL2 osv. Men fullt brukbart til spill som ikke krever alt for mye. Men jeg må ha noe som- kan gi bra desktop/meny bilde til pal/ntsc, hdtv og lcd(dvi). Det som er utfordringen er å få et kort som gir et bra bilde til en 32" widescreen 100Hz pal/ntsc tv?(phillips). ATI har noe som heter Eazy_Look som skal øke kvaliteten på bilder til skjermer med lav oppløsning når man sender bildet via s-video f.eks. Men vanlig tvtuner trenger jeg ikke nå, jeg har kun parabol og må enten bruke:- scart utgang som normalt sett går til tv. - coax utgang som normat sett går til tv(something) - eller at jeg viderekonler parabol signalet til en ny dekoder i HTPC som jeg synes ville vært det mest elegante da jeg ikke trenger se på det samme som evt. andre gjorde. Dvs. jeg kan omplassere den orginale dekoderen el. Det er bare du som vet hva som passer best for deg. Men problemet her blir hvordan jeg skal koble spdif(soundstorm) til denne? mener den har coax og optisk 5.1 inngang. Jeg bruker nå coax fra min Pioneer DVD. Meningene er delte, noen sverger til optisk for signal garantert uten støy fra kilde til mottaker. Andre mener at konvertering fra el.digital til optisk digital i seg selv tilfører støy. Selv støtter jeg meg til at hvis ekspertene ikke klarer å bli enige så er sikkert begge deler godt nok. PS! jeg fant en link til manualen på denne så alle som vil titte for å gi tips er velkomne.STR-DB930/830 Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man skal koble bilde kilder gjennom denne? why is that? Det er vel for å kunne bytte både bilde og lyd på en knapp? La oss si at du tar signalet fra både parabol og DVD inn i receiveren med hver sin component kabel og lyd på siden. Så tar du en component kabel fra utgangen på receiver inn i TV. Velger du DVD så får du DVD filmen på skjermen og DVD lyden i høytalerene. Så velger du AUX (f.eks) og både bildet og lyden vil bli byttet til det fra parabolen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Takk for mange gode svar. IOpanel Når det gjelder IOpanel foran måtte det kun være hvis man skulle koble til et kamera eller videokamera til firewire eller usb som er plundrete å koble til bak. Man har jo et IO panel bak til alt man skal koble til av utstyr ellers :-). Derfor mente jeg at skal de først ha et IO panel foran kunne det vært mer elegant under et lokk ved strømknappen. Her kunne det også vært kjekt med svhs og og gul component(heter ikke denne gule composite?) og lyd inn. Bilde Det er vel for å kunne bytte både bilde og lyd på en knapp? La oss si at du tar signalet fra både parabol og DVD inn i receiveren med hver sin component kabel og lyd på siden. Så tar du en component kabel fra utgangen på receiver inn i TV. Velger du DVD så får du DVD filmen på skjermen og DVD lyden i høytalerene. Så velger du AUX (f.eks) og både bildet og lyden vil bli byttet til det fra parabolen. Men vil det ikke bli dårligere bildekvalitet hvis man kjører alle bildesignalene gjennom forsterkeren ved å bruke svhs/s-video eller gul komponent(composite) kontra å kjøre Scart RGB direkte fra kilden til TV? Er derfor jeg aldri har forstått poenget med dette, hvis kvaliteten blir betraktelig dårligere. Jeg har aldri hørt at jeg burde kjøre svhs eller gul komponent i stedet for scart(rgb) LYD Men det er en ting som gjenstår... hvordan får jeg spdif-ut til digital optisk eller coax? Jeg tenker på hva slags kabel jeg skal bruke for å koble spdif utgangen på soundstorm til optisk eller coax inn på receiveren. Evt. til 5.1 phono inngangene den også har. Den har i tillegg nemlig 6 separate phono innganger for å støtte alle typer surround og ikke bare Dolby(hvis du kikker på manualen jeg linket til) Men spdif til anything else? hvordan? Endret 9. august 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Takk for mange gode svar. Bare hyggelig,men jeg må nesten anbefale at du kikker på avforum, alt om HTPC er jo et meget stort tema, og jeg skraper bare i overflaten her. IOpanelNår det gjelder IOpanel foran måtte det kun være hvis man skulle koble til et kamera eller videokamera til firewire eller usb som er plundrete å koble til bak. Man har jo et IO panel bak til alt man skal koble til av utstyr ellers :-). Derfor mente jeg at skal de først ha et IO panel foran kunne det vært mer elegant under et lokk ved strømknappen. Her kunne det også vært kjekt med svhs og og gul component(heter ikke denne gule composite?) og lyd inn. Det jeg mente var at når du trenger tilkoplinger som er lettere å komme til på enn dem bak, så skal du bare bruke dem en liten stund, permanente koplinger legger man selvsagt bak. Siden koplingene i front bare skal brukes i korte omganger så synes jeg det er like greit at dem er helt skjult resten av tiden. Du har forøvrig rett i at den gule RCA pluggen brukes til å sende et composite signal. Component er når hver farge har hvert sitt ledningspar og kommer i flere konfigurasjoner bl.a. Opp til 5RCA plugger bare for bildet. Men vil det ikke bli dårligere bildekvalitet hvis man kjører alle bildesignalene gjennom forsterkeren ved å bruke svhs/s-video eller gul komponent(composite) kontra å kjøre Scart RGB direkte fra kilden til TV? Er derfor jeg aldri har forstått poenget med dette, hvis kvaliteten blir betraktelig dårligere. Jeg har aldri hørt at jeg burde kjøre svhs eller gul komponent i stedet for scart(rgb) ? Man rangerer billedkvaliteten etter signaltyper fra dårligst til best som: Composite (Gul RCA/Phono plugg), S-Video, og RGB/Component. 5 pluggs varianten av component er best, med en plugg for hver primærfarge og en plugg for horisontal sync og en plugg for vertikal sync. Det finnes også mange derivater innen s-video der man faktisk kan sende en slags komponent ved å sende to primærfarger hver for seg og så regne ut hvor mye det mangler av den siste primærfargen. Det er mange som anbefaler SCART uten å vite at det er bare pluggen som heter SCART. De fleste har jo sett SCART overgangen på en Playstation, og hva er det som stikker ut av den? Jo, nettopp en composite kabel. Det man skal anbefale er ikke hvilken plugg du skal bruke, men hvilken type signal. I dag vil jeg anbefale en av de digitale variantene som DVI eller HDMI pga. mye elektroniske forstyrrelser i de fleste hjem, spesielt hvis det er mer enn 2-3m med kabel det er snakk om. Det krever selvfølgelig at bildefremviseren din støtter formatet. Signaltap i receiveren vil være minimalt og ha lite eller ingenting å si for bildekvaliteten som regel, men det er jo bare å prøve seg fram. Men det er en ting som gjenstår... hvordan får jeg spdif-ut til digital optisk eller coax? Jeg tenker på hva slags kabel jeg skal bruke for å koble spdif utgangen på soundstorm til optisk eller coax inn på receiveren Evt. til 5.1 phono inngangene den også har. Den har i tillegg nemlig 6 separate phono innganger for å støtte alle typer surround og ikke bare Dolby(hvis du kikker på manualen jeg linket til) Men spdif til anything else? hvordan? OK, nå skjønner jeg problemet ditt, du skrev nemlig at du hadde optisk lyd utgang på hovedkortet ditt, så jeg skjønte ikke problemet, det er jo bare å kjøpe en TOSLINK kabel om du ikke allerede har det, de passer jo bare en plass. Er du sikker på at du har optisk lydutgang på hovedkortet ditt? Hvis du har det så kan du kjøpe en kabel med "mini-toslink" i ene enden og vanlig toslink i andre: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81466 du må bare finne ut hvilken av lydutgangene på hovedkortet som sender ut lys. Men for enkelthets skyld vil jeg nesten anbefale deg å bruke en coax kabel med RCA plugg i begge ender. Den gule og oransje RCA pluggen på hovedkortet ditt er S/P-dif inn og ut. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det er mulig du allerede vet dette, men uansett: Diskrete 5.1 signaler (6 separate lydspor, fx DTS eller DD) kan ikke overføres via SPDIF fra Revolution 7.1 (eller Audigy 2 for den saks skyld). Kun stereo-signaler kan overføres digitalt fra disse kortene, disse kan evt konverteres til "fake" surround med ProLogic e.l. hvis du har dette på receiveren din. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Ram, gå for 2x512mb istedet for 1x1024. Du får mykje bedre ytelse på 2 brikker når du kjører disse i dual-channel. Dersom han skal bruke socket A som han sier, er det nada å hente på dual-channel. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Btw; sjekket Media Portal? Gratis! http://mediaportal.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det er mulig du allerede vet dette, men uansett: Diskrete 5.1 signaler (6 separate lydspor, fx DTS eller DD) kan ikke overføres via SPDIF fra Revolution 7.1 (eller Audigy 2 for den saks skyld). Kun stereo-signaler kan overføres digitalt fra disse kortene, disse kan evt konverteres til "fake" surround med ProLogic e.l. hvis du har dette på receiveren din. Vet du hvordan det er med lydchipen på nForce2? Receiveren min sier hvertfall at den mottar DTS fra min nåværende HTPC sin S/P-dif. Vet ikke hvilken chip som står i VIA880 hovedkort. Men jeg fikke "ekte" surround med både nForce2 og mitt nåværende. Vet du hva som er grunnen til at et proprietært kort som Audigy2 og Revolution ikke støtter S/P-dif? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Ram, gå for 2x512mb istedet for 1x1024. Du får mykje bedre ytelse på 2 brikker når du kjører disse i dual-channel. Dersom han skal bruke socket A som han sier, er det nada å hente på dual-channel. HE! Det hadde jeg faktisk glemt. "Alle" sier jo at det er så fantastisk mye bedre med dualchannel, fort å glemme at det faktisk bare er snakk om ca. 5% bedre ytelse. Men når man så først har bestemt seg for, eller allerede har en slik løsning så kan man jo like godt ta med seg de 5 prosentene. Så spørsmålet som står igjen er om man har bruk for mer enn 512MB? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Btw; sjekket Media Portal?Gratis! http://mediaportal.sourceforge.net/ Enig, imponerende, og spesielt med tanke på at det er gratis. Søpla som følger med kort som Sapphire Theatrix550 og POV NVTV krasjer jo i et sett. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Soundstorm brikken, som er på mitt kort, skal såvidt jeg vet, gi 5.1 på spdif. Mente kortet mitt også har optisk lydutgang(har det ikke her akkurat nå desverre), og kan ikke se det på bildet hos DFI. Men her er alt om hovedkortet mitt. Og så litt utenom men alikevel innenfor tema Ellers vet jeg at en SCART bare er en plug og har den composite i ene enden så får du ikke bedre signaler enn det svakeste leddet. Så spørmsålet er jo da hva disse video-in inngangene på min forsterker egentlig er. Og ut. Hvis du joey kunne sett på linken til manualen? Ville det bli bedre eller dårligere bilder å kjøre gjennom forsterkeren og i såfall hvilke innganger burde jeg valgt? Jeg har dvd, paraboldekoder og vhs spiller via scart-scart. DVD står på den scart som alltid skal gi RGB signaler, men tror min tv gir RGB på flere. Endret 9. august 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Soundstorm brikken, som er på mitt kort, skal såvidt jeg vet, gi 5.1 på spdif. Mente kortet mitt også har optisk lydutgang(har det ikke her akkurat nå desverre), og kan ikke se det på bildet hos DFI. Så vidt jeg kan forstå ut fra manualen til hovedkortet ditt så har det mulighet for optisk S/P-DIF via en jumper på hovedkortet, du må altså skaffe en ekstra modul beregnet for den bruk hvis du absolutt må ha optisk S/P-DIF. Jeg vil anbefale deg å heller bruke den gule RCA S/P-DIF'en som er bakpå hovedkortet ditt og kople den til "DVD LD COAXIAL IN" på receiveren din. Så spørmsålet er jo da hva disse video-in inngangene på min forsterker egentlig er. Og ut. Hvis du joey kunne sett på linken til manualen? Ville det bli bedre eller dårligere bilder å kjøre gjennom forsterkeren og i såfall hvilke innganger burde jeg valgt? Jeg trodde det var component in/utganger på receiveren din, det er det IKKE. Så du kan velge mellom s-video og composite. Forskjellen på billedkvaliteten fra s-video til RGB er etter min mening enorm så da sier det seg vel selv at composite er bare å glemme, for det er jo enda verre enn s-video. Men forskjellen på RGB og s-video kan jo bare oppdages dersom du har en TV som klarer å få det frem. Jeg mener du bør sjekke selv hva du synes er godt nok. Selv bruker jeg s-video på mine spill konsoller, veldig kjekt å kunne kople alle opp til receiver og så bytte både bilde og lyd via receiveren. Da stiller jeg ikke så strenge krav til billedkvaliteten. Spillene er jo "tegnefilm kvalitet" likevel. Blir kanskje annerledes med PS3 og X-BOX360, men det får tiden vise. Når det kommer til filmfremvisning fra DVD/HTPC til projektor eller plasma så er jeg mer kresen, og så lenge min receiver ikke har in/utganger for DVI, D-SUB eller HDMI så går alle billedsignaler direkte fra kilde til fremviser, bare lyden (og den må jo nesten .) går inn i receiveren. Jeg har dvd, paraboldekoder og vhs spiller via scart-scart. DVD står på den scart som alltid skal gi RGB signaler, men tror min tv gir RGB på flere. Du mener vel at TV'en din tar imot RGB på flere av SCART kontaktene? Uansett, med mindre du bruker tuneren i VHS til å vise bilde på TV så har det lite for seg å bruke RGB over SCART til TV'en, en VHS kassett gir som regel så dårlig bilde fra seg at det holder nesten med composite. DVD spiller og paraboltuner ville jeg latt stå slik du har det. Nå... slik jeg ser det så finnes det flere grunner til å skaffe seg HTPC, min grunn er for å skaffe et overlegent bilde til filmfremvisning av høydefinisjon filmer. Andre grunner kan være for å surfe internett i stua, vise nedlastede filmer (Som du selvølgelig har en lovlig orginal av du bare får ikke til å rippe den. ), Alle platene dine i MP3 format på harddisken, kanskje litt spilling osv. Dette er ting jeg tar som en bonus. Det viktigste for meg er billedkvalitet på filmer. Da blir det vanskelig for meg å gi råd basert på noenting annet, for alt jeg vet kan det være at du synes s-video er mer enn godt nok til din bruk. Så som sagt; prøv deg frem. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Høres ut som du trenger en Plasma Theo? http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=19...um=1&Catg=14647 Jeg holder på å oppgradere. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Det er mulig du allerede vet dette, men uansett: Diskrete 5.1 signaler (6 separate lydspor, fx DTS eller DD) kan ikke overføres via SPDIF fra Revolution 7.1 (eller Audigy 2 for den saks skyld). Kun stereo-signaler kan overføres digitalt fra disse kortene, disse kan evt konverteres til "fake" surround med ProLogic e.l. hvis du har dette på receiveren din. Vet du hvordan det er med lydchipen på nForce2? Receiveren min sier hvertfall at den mottar DTS fra min nåværende HTPC sin S/P-dif. Vet ikke hvilken chip som står i VIA880 hovedkort. Men jeg fikke "ekte" surround med både nForce2 og mitt nåværende. Vet du hva som er grunnen til at et proprietært kort som Audigy2 og Revolution ikke støtter S/P-dif? Var nok litt uklar i det første innlegget SPDIF-formatet støtter i utgangspunktet bare overføring av 2 diskrete kanaler med opptil 96kHz/24-bit kvalitet. I kodede (før dekoding) DD/DTS-signaler er imidlertid alle 6 kanalene flettet sammen i én bitstrøm, som ligger godt innenfor spec'en til SPDIF (DTS = 1.5 Mbps, SPDIF = 2.3 Mbps i hver kanal). Du kan konfigurere DVD-avspilleren (iallfall nyere software) til å "flagge" bitstrømmen over SPDIF som kodede DD- eller DTS-signaler (ikke rålyd), og surround-receiveren vil da dekode SPDIF-signalet til ekte 5.1. Så du har rett, du kan sende et kodet 5.1 signal gjennom nForce2 onboard, Audigy2 og Revolution og sikkert alle andre lydkort, og få ekte 5.1 i enden. Men man kan altså ikke sende et ferdig dekodet 5.1 signal over SPDIF. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Øyvind må gjerne ta en titt innom her også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå