Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows er vil ikke starte og finner ikke harddisk

Anbefalte innlegg

Her om dagen skrudde jeg av min datamaskin ved å bruke knappen som man bruker til å skru på pc'n med.

Da jeg skulle starte den på nytt dagen etter fikk jeg beskjed om at windows ikke startet uten en feil.

Jeg får muligheten til å starte windows på nytt, noe som ikke funker.

Jeg får også muligheten til å starte windows på nytt med de siste innstillingene som funket, og tre forskjellige sikkerhetsmoduser.

Jeg får ihvertfall ingenting til å fungere.

Hva må jeg gjøre?

- Takk

Endret av -ELK-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at kablene står ordentlig i HDDen din.

Vil tro det er problemer med MBRen din, fdisk kan iallfall fikse dette, lurer på om Recovery Console også har en kommando for det. Blir også fikset ved reinstallering, kanskje også ved reperasjon (ikke helt sikkert).

Kommer det rare lyder kan det tyde på fysisk skade, da er problemet verre å løse.

Lenke til kommentar

fdisk kan kjøres fra DOS (ved hjelp av en oppstartsdiskett), eller en Linux distro. Recovery Console kan oftest kjøres ved å sette inn Windows-CDen under oppstart og velge "r" for "Reparer". Noen CD-er går ikke dette på, men da kan du laste ned oppstartsdisketter med Recovery Console.

Med fdisk kjører du kommandoen fdisk /mbr for å fikse MBRen, men i Recovery Console kan du fikse MBRen med "fixmbr", mens boot sectoren med "fixboot".

PS: Du må ha administratorpassordet for å bruke Recovery Console.

Fiksa dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...