Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan bytte frem og tilbake mellom 2 isp'er

Anbefalte innlegg

Jeg har et DFI Lanparty nF4 Ultra-D hovedkort, og det har 2stk netverks "kort".

Jeg har både bluecom og nextgentel her i huset og lurer sånn helt generelt på hvordan man bytter hvilken isp som brukes av windows til internett.

Ok, for å gjøre det litt klarere:

1x Bluecom

1x Nextgentel

Begge er tilkoblet min maskin.

Windows bruker Bluecom linjen til internett nå

Hvordan får jeg windows til å bruke det andre nettverkskortet med nextgentel, uten å bruke den wizarden?

Jeg leter altså etter en kjapp måte å bytte mellom de på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke akkurat kjapt og enkelt ut.

Det går jo forsåvidt greit å bare kjøre network setup wizarden og velge hvilket nettverkskort som skal brukes til internett, men jeg tenkte kanskje det var en kjappere måte å gjøre det på, samt at jeg lurer på hvordan man gjør det manuelt.

Lenke til kommentar
Nei, jeg endret rekkefølgen på tilkoblingene og den bruker fremdeles bluecom.

Problemet er at mange applikasjoner husker hvem oppkobling de sist brukte, men hvis du rebooter vil nok gå over til det andre nettet ved hjelp av den metoden jeg nevnte over her.

Sansyndligvis er det en kommando som kjøres når du går gjennom den wizzarden som tvinger alle programmer til å glømme de nettforbindelsene som er opprettet, desverre vet jeg ikke hvordan man gjør det manuelt.

muligens 'netsh routing reset' eller noe, men sjekk først om det fungerer som jeg sa hvis du tar en reboot...

Lenke til kommentar
Nei, jeg endret rekkefølgen på tilkoblingene og den bruker fremdeles bluecom.

Problemet er at mange applikasjoner husker hvem oppkobling de sist brukte, men hvis du rebooter vil nok gå over til det andre nettet ved hjelp av den metoden jeg nevnte over her.

Maskinen bruker den øverste definerte gateway for all trafikk som ikke har noen øvrige entries i routingtabellen din.

Mao skal dette gå helt fint. :-)

Sett av windows ikke kødder til routingtabellen ved enabling og disabling av nic da... :p

Lenke til kommentar

Etter et søk på change default gateway command line, fant jeg bl.a dette:

from command line

route print (this will print out your current routes so you should see your current gateway)

route -p CHANGE <destination IP> MASK <subnet mask> <GW IP> METRIC <metric> IF <interface#>

the -p makes the route persitent so it will be there after reboot. You could always change these settings from the control panel. I've never used this in windows, but in linux its about the same.

I would imagine it to look like this:

route -p CHANGE 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.100 IF 1

for help just type route at the command line in a dos prompt

let me know how it turns out

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...