Gå til innhold

software styring av vifter

Anbefalte innlegg

hei.

for noen måneder siden kjøpte jeg meg et Thermaltake Xaser Tsunami. I dette kabinettet følger det med 2 stk. 120mm vifter som støyer noe vanvittig, etter som at jeg ikke har noen viftestyring på de. Og det er der jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. jeg mener jeg har hørt at det går ann å bruke programet speedfan for å reguler hastigheten på vifter. Hvis det er noen som kan bekrefte det så hadde det vært fint om de kunne legge ved en liten guide for oss nybegynnere!

takk for hjelpen på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå på www.silentpcreview.com og les, søk i forumet, og spør til slutt :-)

Det finnes både hardware(mCubed) og software-løsninger(speedfan) for viftestyring. Noen hovedkort har også viftestyring innebygd i BIOS (ASUS)

Dette betinger at viftene henter strøm fra et uttak som kan styres, dvs ikke direkte fra strømforsyning. Hvis du ønsker temperaturkontrollerte vifter så må også hardware og software funke sammen.

mvh

Knut

Lenke til kommentar

ok, kan ikke ta meg tid til å lese på de sidene du har linket til akkurat nå, men skal gjøre det så fort du stunden byr seg. angående vifte styring i bios, så har jeg vel mulighet til det etter som jeg sitter på et Asus an8 sli. men det du nevner angående strømforsyningen til viften, så er det faktisk slik at den ene er koblet til psuen, men den andre er koblet til en " sånn molex kontakt som er integrert i hovedkortet"( vet ikke om det er mulig å bruke det til min egen fordel menmen, Samtidig har begge viftene en sån n normal vifte kontakt også, men den eneste ledingen av alle de som kommer fra viften som er festet til den er den gule ledingen(om jeg ikke tar feil).

takker for all hjelp hit til.

(kan godt utdype meg litt mer om det som er skrevet så langt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...