Gå til innhold

hjelp med tricksing i filmredigering! ;)

Anbefalte innlegg

Hei, Nå har jeg lyst til å virkelig lære å redigere!

Stiller noen spørsmål jeg, Så kan dere svare hvis dere vet svarene:

1. Hvordan gjør jeg så det er 2 stykker av samme person samtidig? (lage tvillinger på en måte :p)

2. Hvordan setter jeg en sensurlapp valgfritt sted på skjermen?

3. Hvordan gjør jeg så det ser ut som jeg flyr?

4. Jeg så et filmklipp av en type som det så ut som fløy i en pappeske, som om han hadde redigert vekk beina under pappesken.. hvordan gjøres dette?

Si også hvilke programmer som brukes til dette! ; ) :dribble::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvordan gjør jeg så det er 2 stykker av samme person samtidig? (lage tvillinger på en måte :p)

Jeg tror de fleste som lager "tvillinger" bruker blåvegg. Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer menn tror det fungerer på den måten at man legger blåvegg bildet oppå det originale klippet. på blåveggen kan du gjøre hva du vill å når du legge blåveggbildet oppå det andre klippet er du blitt da "to persjoner"

Håper det hjalp ;):ermm:

Lenke til kommentar

Hei!

Det er sikkert noen som kommer med mer utfyllende svar etter hvert, men jeg bare slenger kort innpå noen generelle tips:

Generelt: For spesialeffekter er Adobe After Effects (eller tilsvarende) et must. Dette er fryktelig enkelt sagt som Photoshop, bare for video :) For bluescreeneffekter trenger du et program som støtter dette. Pinnacle studio 9, adobe premiere m.fl.

>>1. Hvordan gjør jeg så det er 2 stykker av samme person samtidig? (lage tvillinger på en måte )

Dette kommer an på scenen. Kan de f.eks være på helt separate deler av skjermen samtidig (f.eks. to tvillinger som spiller late-som-tennis uten ball, legge på ballen senere), kan du bare filme tingene to ganger (husk stativ, og ikke flytt på kameraet!!!) og maskere bort det du ikke trenger fra filmklipp nr. 2 v.hj.a. After Effects. Skal det være mer interaksjon mellom tvillingene, kan du fremdeles filme separat, og maskere ut, bare at dette blir mer jobb, fordi du sannsynligvis ikke kan ha en statisk maskering. Du må altså male på nytt for hver enkelt frame, evt. i alle fall en del av dem. Igjen, avhengig av hvordan du vil ha det til å se ut.

Som et alternativ kan det som skal "legges inn" filmes på blåskjerm og legges på i et eget layer i After Effects og plasseres inn i det opprinnelige filmklippet på ønsket sted. Ulempen er at om du ikke er veldig god til å matche lyssetting, farger osv. ser dette ofte veldig "fake" ut (ref. den gamle "Sindbad Sjøfareren"-serien osv).

>>2. Hvordan setter jeg en sensurlapp valgfritt sted på skjermen?

Dette finnes det masse forskjellige metoder for, men det er mest fleksibelt å lage dette i After Effects også. Evt kan du lage et layer med en effekt på, f.eks. pixelering (se f.eks. diverse japanske XXX-filmer :D)

>>3. Hvordan gjør jeg så det ser ut som jeg flyr?

1. Film deg selv på en blå bakgrunn mens du gjør greia di.

2. Skaff et bilde/film av skyer

2. Legg skyene nederst på filmlagene i videoredigeringsprogrammet ditt, og "flyfilmen" på laget over. I effektinnstillingene for "flyfilm"-laget kan du aktivere bluescreen slik at programmet fjerner det blå, slik at skyene på filmklippet under vises som bakgrunn i steden.

>>4. Jeg så et filmklipp av en type som det så ut som fløy i en pappeske, som om han hadde redigert vekk beina under pappesken.. hvordan gjøres dette?

Ditto. Film på blå bakgrunn, og sett pappesken på et blåmalt bord. Egentlig ganske simpelt når du tenker over det :) Du kan f.eks. også eksperimentere med blåfarge på andre ting du vil ha "usynlig", f.eks. ene benet på en fyr (ref. sersjanten på Forrest Gump, der brukte de blå sokk for å fjerne det ene benet hans), et pent malt blått "hull" på strategiske steder som blir flotte digre kulehull som man ser igjennom... osv :) Kun fantasien som setter grensene :)

Håper du ble litt klokere! :)

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Bruker de ikke mer green-screen nå da? :) Tror ikke det betyr så mye hvilken farge man har sålenge man ikke bruker den gitte fargen på andre rekvisiter/personer osv. En grunn til at værdamene aldri har på seg blått eller grønt eller hva de nå bruker (se Valen TV for eksempel :D)

Lenke til kommentar
Hvorfor alltid blå?

Grønn kan brukast og. Grunnen er at for å fjerne bakgrunnen må ein ha ein farge som er lite representert elles i bilete (spesielt hudtonar). Om ein nytter ein litt ujamn og lite definert farge er det fare for å fjerne meir enn det ein vil fjerne.

Når det gjeld sprøsmåla til crawford, so ville dei ha vore lettare å svare på om me visste kva program han har/skal kjøpe. After Effects, som akerb nemner er av dei beste alternativa, men det er ikkje eit redigeringsprogram, so då må du kjøpe det og i tillegg. Om du bestemmer deg for å bruke 7000 på AE, so tek det litt tid å kome i gang, ettersom det er eit avansert program. Men la ikkje det skremme deg, det grunnleggjande er ikkje so vanskeleg, om ein ser tutorials som Xtreme sine.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått der riktig nok til at i After Effects kan du redigere bort en arm F.eks hvis du har en blå arm foran en blå vegg?

Yup, riktig tenkt. Samme for filmruter osv også.

Da jeg gikk på Idefagskolen skulle vi f.eks. lage en serie med tv-reportasjer litt utenom det vanlige... vi laget bl.a. en reportasje fra en skyteepisode fra Tønsberg sentrum (ikke reell, selvsagt), der reporter har et stort blått "hull" med filmblod rundt osv, og står og prater mens man ser rett igjennom hodet. Teit, men det fungerte bra å teste bluescreen med.

Vi filmet selvsagt den samme scenen to ganger, en med kun bakgrunn (igjen, selvsagt med stativ), og en med reporter. Bluescreenet inn bakgrunnen i hullet, og voilá: Bisarr effekt :)

Bluescreening/green-screen er også typisk brukt i jukse-biljakt scener osv (som crawford helt riktig resonnerer).

Re: redigering i After Effects (AFX); det går fint å redigere klipp sammen i AFX, men det er ikke det mest strømlinjeformede i verden. Til "amatørbruk" ville jeg anbefale Pinnacle Studio 9, som er fin også til bluescreening og sånt, og som ikke koster skjorta. Enkelte effekter, som avansert maskering og layer justeringer, rotoscoping osv. har den ikke like mye av, men det er i alle fall et lurt sted å begynne.

Eksperimentér, det er trikset :)

Endret av akerb
Lenke til kommentar
Har jeg forstått der riktig nok til at i After Effects kan du redigere bort en arm F.eks hvis du har en blå arm foran en blå vegg?

Også kan du legge til en Film på den blå veggen?

Noe som er mye brukt i eldre filmer.. Nå de kjører bil..

Jobber med TV selv, og har selv romstert i studio foran en blåvegg før sending for å ordne kabler, teste lyssetting og slike ting. En gang hadde jeg på meg en helt blå genser. På "returskjermen" så det ut som hodet mitt svevde over bakgrunnsgrafikken som var lagt på i kontrollrommet :!: Ekstremt artig.

Lenke til kommentar
Men hvorfor blå?

Blå eksisterer ikke naturlig i naturen eller mennesker. Derfor er den lettere å "slå ut" i opptak.

Men digitale opptak har gått mer over til Grønn. Dette har med naturen av digital opptak er i RGB spektre. Og her er tydeligvis grønn enklere å jobbe med.

AKIRA

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg kjøpte meg Pinnacle Studio 10 Plus i går og der har man green og bluescreen!

Jeg jobber litt på KiWi, og kiwi-buksa mi er tilfeldigvis veldig lik greenscreen fargen så litt artig hadde jeg det jo i går! :)

MEN... hvor får man ta k i et slikt lerrett?... enten grønt eller blått?

Tenkte på et laken, men er ikke mange laken som har en slik sterk og ensfarget farge...

Endret av ZtilongZ
Lenke til kommentar

Du kan gjør det samme i vegas, men du har ikke så mye dilldall og styre med. Filem deg selv mot en blå/grønn bakgrunn. Ta det inn i vegas, add effekten "Sony Chroma Keyer" og prøv og finn den samme fargen der (du ser det når du prøver). Og voila, du står foran ett tog eller på ruinene av World Trade Center. Who knows.

Enig med Deg arsenal_rules vegas er best og Arsenal er jammen best de og. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...