Gå til innhold

Windows XP ide problemer


Colin

Anbefalte innlegg

Har endelig gått til det skritt å kjøpe Windows XP, men får følgende problemer:

 

1. Utrolig treg install. Tregere enn den skal være, har sett install på andre systemer.

2. Ide problemer i Windows. I event viewer står det "IDE Device timed out"

 

Har følgende:

Asus A7V333 non-raid

AMD AthlonXP 1900+

2x512mb Apacer CL2 minne

Asus V8440 GF4 128mb skjermkort

Maxtor Diamondmax Plus D740X 60GB disk (ata133)

SB Live!

SMC nettverkskort

 

Denne konfigurasjonen virker prikkfritt i Windows 2000, men altså ikke i XP. Noen som har noen tips?

 

Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er Maxtor disken. Sjekka HCL, og der er hele Diamondplus serien umerka for XP, dvs, ingen test data. Har også funnet en tråd på emnet på VIA Forums, og fellesnevner er Maxtor disker. Ser ut som jeg må kjøpe ny harddisk også da :sad:

 

Pål

Lenke til kommentar

Faktisk, problemet er løst.

 

Det er ikke den Maxtor disken, min modell er godkjent.

 

Problemet var heller at jeg under install hadde fått en del kopieringsproblemer, som jeg regner med at skyldes at hovedkortet mitt er relativt nytt, og ikke 100% støttet i rein XP.

 

Og etter 6 errors på et device, slår XP av dma, og man kan ikke få det på igjen.......med mindre man legger inn ny driver (4in1) og så fjerner kontroller og disk fra device manager. Da blir feilmeldingene slettet fra loggen, og disken legges inn på nytt i Windows......nå med DMA.

 

Problemet jeg beskrev over kom når jeg la inn Miniport driver 3.0.14, som var den eneste måten jeg klarte å tvinge XP til å kjøre DMA. Men nå har jeg altså funnet ut hvorfor den ikke er på DMA, og hvordan jeg fikser det.

 

Takker for hjelpen, selv om det ikke løste noe :wink:

 

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...