Bombur Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Jeg har et hus som skal leies ut, blant annet er det to hybler i kjelleren og to hybler på loftet. Til hyblene hadde jeg tenkt å ha Internett-tilgang via et trådløst nettverk. ADSL-modemet (Speedtouch 510i) og den trådløse routeren (Asus WL-500g) står i trappegangen i første etasje, sånn ca midt mellom hyblene. Problemet er at det er svært vanskelig å koble seg på nettverket. Det bor noen i 2.etg i huset også, og de har koblet seg til nettverket tidligere, men det har vært ustabilt og de har ramlet ut med ujevne mellomrom. Nå kan de se nettverket, men klarer ikke å koble til. De har forresten korrekt WEP-nøkkel. Vet ikke hvordan de har konfigurert maskinene sine, men de klarer ikke å se hvor sterkt signalet er. Da jeg satte opp dette første gangen gikk jeg rundt i huset med en laptop, og hadde 'utmerket' eller 'svært godt' signal i hele huset. Derfor synes jeg det er litt rart om de ikke har godt nok signal i 2.etg… På søndag var jeg i huset med en annen laptop, og når jeg satt 2 meter unna routeren hadde jeg bare en signalstyrke på ca 40%. Det er vel ikke helt normalt? Internett gikk også vanvittig tregt. Hvis jeg koblet laptopen i routeren via kabel gikk alt glatt som smør. ADSL-linjen fra Telenor fungerer fint, den er stabil (har ringt Telenor). Jeg har prøvd å oppgradere firmware i routeren, og det hjalp ikke. Heller tvert imot, for det var etter det at signalstyrken ble så lav 2m unna routeren. Jeg vet virkelig ikke hva som kan være galt her, men det tyder kanskje på at det er noen innstillinger i routeren som er feil. Hvis noen kan hjelpe meg her, så hadde jeg blitt veldig takknemlig. Mvh, Rune Endret 3. august 2005 av Bombur Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Jeg har et hus som skal leies ut, blant annet er det to hybler i kjelleren og to hybler på loftet. Til hyblene hadde jeg tenkt å ha Internett-tilgang via et trådløst nettverk. Prøvd og bytte kanal? Elles så kan nok kablet nett eller homelink være noe. Homelink krever at alle er bak samme strømmåler. Lenke til kommentar
Ferrari-5005 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hei, har du noen andre troløse enheter som kan forstyre signaler (bluetooth, troløs x-box eller ps2 kontroller) . Hvis du har alarm i huset som sender singaler kan dette også være et problem. jeg har den samme ruteren og er veldig fornøyd med den, har selv prøvd sette opp troløs nettverk hos nabo som har alarm, med dårlig resultat. Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Hei, har du noen andre troløse enheter som kan forstyre signaler (bluetooth, troløs x-box eller ps2 kontroller) . Hvis du har alarm i huset som sender singaler kan dette også være et problem. jeg har den samme ruteren og er veldig fornøyd med den, har selv prøvd sette opp troløs nettverk hos nabo som har alarm, med dårlig resultat. Det skal ikke være andre trådløse enheter i huset, nei. Ikke er det alarm heller. Jeg fant et annet nett med svært svake signaler da jeg var på loftet. Kan det forstyrre kanskje? Jeg kan prøve å endre kanal, men vil det ha innvirkning på mottakerne? Vil de måtte gjøre noen innstillinger på sine PC-er, eller finner de nettverket automatisk uansett? Homelink er vel ikke aktuelt, siden det er flere strømmålere i huset. Kablet nettverk er fremdeles min favoritt, men det blir så mye ekstra arbeid at det ikke er aktuelt akkurat nå. Lenke til kommentar
Ferrari-5005 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 det enkleste er å prøve ruteren hos en kamerat, hvis du for bra signal der da er det noen ting som forstyrer signaler hos deg men hvis det er like dårlig da er noen ting galt med ruter(innstillingene). Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Er det forresten noen som vet hvilken firmware jeg bør benytte? Link? Har vært inne på wl500g.info og prøvd å finne svar, men ser ut til at diskusjonene der inne foregår oppe i stratosfæren i forhold til mitt nivå... Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Er det forresten noen som vet hvilken firmware jeg bør benytte? Link? Har vært inne på wl500g.info og prøvd å finne svar, men ser ut til at diskusjonene der inne foregår oppe i stratosfæren i forhold til mitt nivå... Jeg bruker firmware 1.9.2.7-5a på min, denne er mest stabil hos meg iallefall. Veldig godt signal å rekkevidde. Denne finner du her: http://files.wl500g.info/asus/custom/oleg/1.9.2.7-5a/ Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 Takk skal du ha. Jeg får prøve å legge inn ny firmware igjen, for etter at jeg gjorde det sist har de i 2.etg ikke kunnet koble seg på nettet i hele tatt. Før fikk de det til av og til, i det minste... Litt av problemet mitt er også at jeg ikke har tilgang til en laptop for øyeblikket... Det er ikke betong i hverken etasjeskillere eller vegger i huset, men det er en pipe som kan forstyrre signalene. Er slike nettverk så følsomme at det kan være utmerket signal ett sted, mens to meter unna er det ikke signal? Lenke til kommentar
arnebellinda Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Løsningen på problemet ditt er firmwaren! Har samme ruteren selv og oppgraderte til nyeste firmware (1.9.2.7) og fikk samme problemet selv. hvis du ser på hjemmesiden til asus så står det: Note1: Using this firmware on WL500g, the range of wireless transmission will be shortened because of the power of tx is lower Hvorfor de i all hverden har gjort dette skjønner ikke jeg. Jeg kunne sitte 2meter fra ruteren og ha 80% signal.. Slet fælt med d-link mediastreameren min da båndbredden blei halvert.. kjipt når du skal streame film.. løsningen min blei å installere firmwire 1.8.1.9 i stedet og dermed var jeg kvitt hele problemet http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us så får vi bare håpe at Asus tar til vettet og får fikset dette... Endret 4. august 2005 av arnebellinda Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 Hvis løsningen er så enkel, så er jeg evig takknemlig! arnebellinda: Fungerte alt som det skulle hos deg med den firmwaren som var installert på routeren da du kjøpte den? Husker ikke hvilken versjon det var. Uansett skal jeg forsøke å oppgradere (eller degradere, rettere sagt) firmwaren, og håpe det ordner seg. Lenke til kommentar
arnebellinda Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Hvis løsningen er så enkel, så er jeg evig takknemlig! arnebellinda: Fungerte alt som det skulle hos deg med den firmwaren som var installert på routeren da du kjøpte den? Husker ikke hvilken versjon det var. Uansett skal jeg forsøke å oppgradere (eller degradere, rettere sagt) firmwaren, og håpe det ordner seg. Jeg kjøpte ruteren med engang den kom på markedet. Husker jeg hadde litt problemer med at signalet gikk opp og ned som en berg og dalbane.. men husker ikke om det var ruteren som måtte oppgraderes eller om det var asus pcmcia kortet i pc'n som måtte oppgraderes. Har hvertfall vært veldig fornøyd med ruteren frem til jeg installerte den siste firmwaren. Den forrige firmwaren kan du laste ned fra linken jeg ga deg. Har funger som før her hjemme i hvertfall, etter at jeg nedgraderte Skriv inn hvordan resultatet ditt blei da. Husk å resette ruteren fysisk etter nedgraderingen. Endret 4. august 2005 av arnebellinda Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg har brukt samme routeren inntil i dag. Kjøpte den i det den kom ut og hadde bare problemer så jeg byttet til en Linksys WRT54G som gjorde jobben utmerket. Men på grunn av at jeg trengte en skriver i nettet ble det til at jeg gav ASUSen en ny sjangse. Det har jeg ikke angret. Har ikke opplevd større problemer med den, og da distribuerer den nett til hele sameiet jeg bor i. (8 boenheter over 4 etasjer, hvor jeg bor i 3.) I motsetning til Linksysen som faktisk hang en gang i halvåret, så kjørte ASUSen ufortrødent selv når naboen i 4. fyrte i vei med eMule og DC. I dag fikk jeg deluxe-versjonen og holder på å teste denne mht. rekkevidde. (Hadde vært stas å kunne sitte i bakgården å jobbe. ) Jeg er tilbøyelig til å være enig med tidligere postere i tråden og si at du bør teste den på en annen lokasjon for å sjekke om det kan være støy i nærmiljøet som forårsaker probelemene dine. Her hos meg sender den gjennom brannvegger og flere etasjeskillere i ganske tykt tre. Det finnes vel også "alternative" firmwares som lar deg skru opp TX power, uten at jeg har noen konkrete linker til noen av disse. Gi oss en oppdatering på hvordan det går med den firmwaren som blir foreslått her. Lykke til! -KJ Endret 4. august 2005 av jevel Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 (endret) All righty then. På tide med en liten oppdatering... Jeg har nå installert ny firmware på routeren (1.8.1.9), og deretter resatt den og gjort innstillingene på nytt. Jeg brukte en laptop fra jobben, noe som gjør at jeg ikke har lyst til å tukle alt for mye med nettverksinnstillinger, IP-adresser, DHCP og alt det der på PC-en. Etter at jeg lastet inn ny firmware fikk jeg opp nettverket mitt på listen over tilgjengelige nettverk. (Det gjorde jeg IKKE med firmware 1.9.2.7) Men av en eller annen grunn blir jeg ikke koblet til, selv om jeg taster inn WEP og trykker connect. Jeg regner imidlertid med at det dreier seg om innstilllinger på PC-en, så det bekymrer meg ikke så veldig mye. Jeg installerte Netstumbler for å undersøke nettverk i nærheten, og det var bare mitt som kom opp. Det vil si at det ikke er noen andre nettverk som forstyrrer signelene. Forhåpentligvis. Jeg har lagt ved et bilde av hva Netstumbler viste meg. Hvis noen har erfaringer med dette programmet, og ser noe mistenkelig, så må dere si fra! Uansett så håper jeg at de som bor i huset klarer å finne - og koble seg på - nettverket nå, men det var ingen hjemme, så jeg fikk ikke sjekket. Har det forresten noen praktisk betydning om jeg bruker 128 bits WEP-kryptering eller 64-bits? Endret 5. august 2005 av Bombur Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Du kjører vel uten kryptering når du eksperimenterer med å få stabilt nett vel? Så kan du øke sikkerheten når du har oppnådd dekning/stabilitet. 64 eller 128-bits kryptering er vel egentlig kun egnet til å holde naboen ute, samt forhindre at maskiner kobler seg automatisk til nettverket ditt om de kommer innen rekkevidde. De som virkelig vil inn har som regel nok kunnskap til det også. Det er vel andre former for kryptering som er mer effektive enn wep, men best sikkerhet oppnår du med å kombinere flere tiltak som f.eks. kryptering, mac-filtrering, skru av ssid osv. Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Du kjører vel uten kryptering når du eksperimenterer med å få stabilt nett vel? Så kan du øke sikkerheten når du har oppnådd dekning/stabilitet. Nei, jeg har brukt WEP-kryptering til nå. Kanskje jeg skulle fjerne den for enkelhets skyld ja...? Forresten har jeg ikke tenkt å ha et ugjennomtrengelig nettverk, det er som du sier mest for å holde naboen unna. Vil noen absolutt inn på nettverket, så får de bare gjøre det. Lenke til kommentar
arnebellinda Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) jeg har lest tidligere at at "hacker" må scanne 1GB med data for å knekke koden og det er ikke akkurat gjort i en håndvending... hvor vidt det er riktig eller ikke vet jeg ikke.. Når det gjelder at du ikke får koblet deg opp så ville jeg som de andre sier kjørt uten kryptering til du får den til å virke. har du sjekket at ikke jobb pc står med fast ip? dette kræsjer litt hvis ruteren står som dhcp.. Du kan også prøve med en annen kanal en 7.. trenger ikke å være trådløst internett som forstyrrer, kan være trådløs tlf, etc.. Endret 6. august 2005 av arnebellinda Lenke til kommentar
Bombur Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Nå kan problemet være løst! Fikk ordnet med en laptop slik at jeg kunne gå rundt i huset for å bekrefte at det var mulig å koble seg til nettverket i hele huset. På det dårligste var signalstyrken ca. 35%, men dette er vel godt nok..? Det som gjorde at de i 2.etg ikke klarte å koble seg til nettet skulle vise seg å være en forbannet irriterende liten detalj (selvfølgelig)! Som jeg har skrevet tidligere, har jeg vært ganske sikker på at nettverket er OK, og at det kun var innstillinger på deres maskiner som gjorde at det ikke virket. Dette skulle vise seg å stemme... Det som kort og godt var problemet var at det var huket av for 'La Windows styre dine trådløse nettverksinnstillinger' (husker ikke ordrett hva det stod). Da vi fjernet denne haken, våknet plutselig programmet som fulgte med nettverkskortet til liv. Nå var det bare å koble til, og vips: Rett på nett! Med fare for å bli gjort til latter for å ha oversett en detalj som sikkert er så grunnleggende at ingen har tenkt på å nevne det for meg, skriver jeg det likevel. Jeg er sikkert ikke den første som gjør denne feilen, og jeg er helt sikkert ikke den siste heller! Håper noen får nytte av dette. Får bare håpe nettverket er stabilt fremover nå. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Fint at du legger ut tilbakemelding. Dette var faktisk en vanlig løsning på xp sp1, da var jeg ofte borti problemer når windows tok seg av det trådløse. Imidlertid har jeg etter at sp2 kom ut vært borti å løse problemer ved å faktisk la windows styre sakene. PS. WL500G har mulighet for å justere sendestyrken opp til 84mW under "Wireless" på nyere firmwareversjoner. Lenke til kommentar
Utsynet Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Flott at det hele ser ut til å ha ordnet seg. Jeg har selv samme ruter, men bruker 1.9.4.0 Beta firmware fra ASUS, fordi denne har fungert best for meg. Ruter står i 2. etasje i et murhus og jeg har god dekning i hele huset samt ute på plenen. Koselig å sitte ute en kveldsstund med PC og pils. 1.9.4.0 har ikke gitt meg noen problemer, mens tidligere falt nettet ut og en restart av ruter var nødvendig. Nå har ruteren vært online uten avbrudd i 45 dager. Helt fantastisk for å være en asus ruter. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Har Wl-500G selv,bruker custom firmware herifra http://wl500g.dyndns.org/ har ihvertfall aldri hatt noen problemer med den,sender styrke er veldig bra. Har testa noen andre trådløse boxer og,og asus'en er den aller beste så langt. Bombur: Hvorfor kjøre med Wep? Kjører selv bare Mac-Filtrering på min,+ dhcp av i routeren.funker fint det. Miracl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå