Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan noen hjelpe meg med noen forsikrings spørsmål?


Mauro

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har begynt å tenkte litt på bil, i og med at jeg håper jeg kan kjøpe meg en til neste år! :)

 

Lurer derfor på åssen det funker med forsikring. Er det mer gunstig å forsikre bilen min i min far sitt navn ? (jeg vet at jeg ikke får bonus da) men sparer jeg mye penger på det ? Og hvordan fungerer det ?

 

Jeg har også siklet litt på noen Bmw 320i mellom 1992 og 1997. Hvor mye tror dere det koster å forsikre en slik i mitt, og min far sitt navn ? (sånn cirka)

 

Er det en slags "kalkulator" en plass på nettet?

 

 

Håper på noen gode å fyldige svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel billigere å forsikre bilen på faren din, men skal du bare ha ansvar på bilen kan du nok vudere å sette den på deg selv. Faren din vil nok få 25 % bonus på forsikringen men setter du bilen på ham kan ikke oppspart bonus overføres til deg senere.

 

Skal du ha kasko blir det mest sansynlig at bilen står på faren din da prisen for en 18 åring og for en Bmw nok vil bli veldig høy.

 

De fleste forsikringsselskap har kalkulator på sine hjemmesider, kjøper du bil gjennom en bilforretning kan du høre hva de kan tilby der, de har ofte gode avtaler med forskjellige forsikringsselskaper.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Er ikke noen ekspert jeg heller, men som nevnt så kan ikke oppspart bonus overføres fra din far og til deg når den flyttes over. Derfor vil jeg nok anbefale å vurdere valgene nøye. Du nevner ikke hvor gammel du er heller, dette har også ganske mye å si på prisen. Er man 18 år og nettopp fått sertifikatet så flyr prisen til himmels, men er du 25 og har intill videre kjørt med lånt bil så blir prisen en helt annen.

 

Merk at du tar opp lån i banken på 100% for bilen, så vil nok banken kreve at du har kasko med 3de-manns interesse. Dette grunnet at om man kræsjer så vil banken få dekket sine tap.

 

Jeg kjøpte bil når jeg var ca 20 og tok opp lån, ble dermed kasko med 3departs som forsikring. Det gikk helt fint for min økonomi. :)

 

Spørs om du har fast jobb og hvor mye i inntekt du har også.

 

Oppsummering : Jeg vil nok helst anbefale deg å få satt forsikringen på ditt navn slik at du får opparbeidet bonuser og slikt, dette vil nemmelig følge med deg videre. Men er du veldig ung så kan prisforskjellen være for stor til at det blir gunstig, obs: sjekk også aldersnivået hvor prisen endrer seg kraftig på hvert forsikrings selskap. Noen selskaper vil kanskje ikke ha visse typer kunder eller visse biler inn hos seg og dermed priser de seg ut.

 

Eksempel på dette er fra en sann historie fra når min samboer jobbet i ett forsikrings selskap som vikar i 7-8 måneder ca. Hun fikk en telefon fra en ung gutt som skulle kjøpe seg en litt kraftig Sportsbil, tror det var en Camaro eller noe slikt, en litt eldre bil men med mye krefter i seg etc etc. Hun tastet inn opplysninger på skjermen og opp kom summen 126.000 (Yupp ett hundre og tjue seks tusen!!!). Dette var i allefall flere ganger prisen på bilen. Svaret fra sine sjefer fikk hun etterpå. "Kunder med slike preferanser (alder, bil, bosted etc etc) ville de alller helst ikke ha og derfor priset dem seg helt ut av det markedet, den kunden finner endel bedre priser ett annet sted".

 

Så husk å sjekke prisene flere steder. :)

Lenke til kommentar

Har du ikke hatt forsikring tidligere får du en startbonus på 20 prosent, DNB Nor gjør/gjorde dette tidligere i år husker jeg. Du kan spare mye på å ta noen telefoner og sjekke rundt. Forsikringspremien kan varierere med så mye som 12-13000 kr!

 

Edit: Dette gjaldt en Chrysler Voyager 93 modell....

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Dessverre er bilen du sikler på den type bil som gir høyest premie hos alle selskaper. Tyske biler med stor motor er lite lønnsomt for deg som kunde både når det gjelder forsikring og når det gjelder utvalget du får. Regner med at du ikke sitter med alfor mye kapital. BMW 3-serien er et dårlig kjøp som bruktbil.

 

Sats heller på en japansk bil ihvertfall hvis du skal tenke økonomisk :thumbup:

Lenke til kommentar
Dessverre er bilen du sikler på den type bil som gir høyest premie hos alle selskaper. Tyske biler med stor motor er lite lønnsomt for deg som kunde både når det gjelder forsikring og når det gjelder utvalget du får. Regner med at du ikke sitter med alfor mye kapital. BMW 3-serien er et dårlig kjøp som bruktbil.

 

Sats heller på en japansk bil ihvertfall hvis du skal tenke økonomisk :thumbup:

Jeg har satt meg inn for at jeg SKAL ha den bilen :) Hehe.

 

Leste alt over, å ble fyllt med kunnskap! :w00t: Takk :blush:

Lenke til kommentar
320i regnes som sportsbil, og er dermed urimelig dyr å forsikre i en person under 24 år sitt navn. Sett forsikringen på din far, eventuelt kjøp en kjipere bil. ;)

Vil det si at det er vesentlig billigere med en 318i ?

Litt billigere blir det nok, men neppe så mye.

 

BMW er vanlige ungdomsbiler, og har dermed høy ulykkesfrekvens, noe som igjen fører til høye forskringspremier. BMW er dyrt å forsikre pga dette, og det vil nok gjelde de fleste modellene fra BMW. Kanskje med unntak av 6 og 8 serien.

Lenke til kommentar
320i regnes som sportsbil, og er dermed urimelig dyr å forsikre i en person under 24 år sitt navn. Sett forsikringen på din far, eventuelt kjøp en kjipere bil. ;)

Vil det si at det er vesentlig billigere med en 318i ?

Litt billigere blir det nok, men neppe så mye.

 

BMW er vanlige ungdomsbiler, og har dermed høy ulykkesfrekvens, noe som igjen fører til høye forskringspremier. BMW er dyrt å forsikre pga dette, og det vil nok gjelde de fleste modellene fra BMW. Kanskje med unntak av 6 og 8 serien.

en annen kammerat av meg,har en bmw 520 97 model.

han har 25000 i kjørelengde,24 år,er ikke sikker på bonus,men ca 30%.

han betaler 30000 kr i året på den.

så før du kjøper en bil,vil jeg anbefale å ringe et forsikrinselskap.

disse kalkulatorene,stemmer ikke i det hele tatt.de gir bare en pekepinne på hvor mye de blir,det kan bli mindre,men det kan også bli mye mer.

og bor du et sted hvor det er mye biltyveri,så blir det dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...