Gå til innhold

Lekkasje, hva har du krav på?


Anbefalte innlegg

Lekkasjer er dessverre noe som kan oppstå i alle vannkjølinger, og det er mange meninger her på forumet om hvilke rettigheter osv. som en har hvis uhellet skulle være ute.

Jeg vil i dette innlegget prøve å oppsummere de rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir oss. Dette gjelder da kun ved kjøp i butikker, ikke fra privatpersoner.

I utgangspunktet har jeg brukt en "guide" fra Forbrukerrådets nettsider som kilde, men jeg har også valgt og sitere lovtekster der det passer (takk til Hefla som foreslo at jeg skulle gjøre det).

Alle lovtekster er hentet fra Lov om forbrukerkjøp av 2002.

 

Forventninger

§ 15 første ledd: "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen...svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper..."

Vi ser her at selv om selger ikke sier noe om at utsyret skal være vanntett, så kan man forvente at det skal være nettopp det. Og det er det som gir oss rett til å reklamere ved en lekkasje (som ikke skyldes brukerfeil), eller hvis pumpa slutter å fungere.

 

Ansvar

§ 34 første og annet ledd: "Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side."

Hvis det oppstår en lekkasje i f. eks. CPU blokka (sprekk el.) så er det med andre ord selger som sitter med ansvaret, med mindre han kan bevise at det er brukeren som har gjort noe feil. Selv om det kan være vanskelig å bevise dette så er regelen klar:

 

bruk god tid når du monterer vannkjølinga og dobbeltsjekk altid at alt er som det skal

 

Hvis selgeren er ansvarlig for skaden, kan man velge om man vil ha ny blokk eller få den reparert. Normalt vil man få en ny, med mindre dette medfører en urimelig kostnad for selger.

§ 29 første ledd: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

Følgefeil

§ 33 første ledd: "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel."

Om lekkasjen medfører at CPUen ikke får tilstrekkelig kjøling og brenner seg, regnes det som følgefeil. Man kan dermed kreve at selger av blokka skal utbetale erstatning for den ødelagte CPUen og eventuelt også hovedkort om det også ble svidd.

 

Noe som kanskje er vel så vanlig er at det drypper vann på skjermkortet, slik at det tar kvelden. Da skal selvfølgelig også dette tapet dekkes.

 

Det er med andre ord ikke selger av CPU eller skjermkort som skal holdes ansvarlig og f. eks. sende ny vare, ettersom det jo ikke er snakk om produksjonsfeil. Det er selger av "blokken som lekker" som skal betale deg det det koster å kjøpe nytt utstyr.

 

Uriktig bruk

Hvis man kjøper et skjermkort og bytter ut standardkjøleren vil dette bli regnet som uriktig bruk. Man kan da risikere å stå igjen med hele ansvaret hvis det skjer en feil som ikke har noe med blokka å gjøre. Dette er et problem som kun gjelder kjølere på GPU og NB, ettersom du da fjerner den opprinnelige kjøleren.

Det er her verdt å merke seg at dette ikke bare rammer de som ønsker å vannkjøle GPU og NB, å bytte ut standardkjøleren med en hvilken som helst annen kjøler (også luftkjøler) kan regnes som uriktig bruk.

Man kan selvfølgelig være heldig å få erstattet f. eks. et hovedkort som har en ødelagt PCI slot el. til tross for at NB kjøleren er byttet ut, Ettersom feilen ikke har noe med NB å gjøre. Men selger har ikke plikt til å ordne opp.

 

Frister

§ 27 første ledd: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

Loven kan synes å være litt uklar når det gjelder frister, men enkelt sagt:

Hvis det oppstår en feil eller mangel har man 2 måneder på seg til å klage, fra man oppdaget feilen. Men både kjøper og selger er normalt best tjent med at klagen sendes inn så fort som mulig.

§ 27 annet ledd: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid..."

Reklamasjonsretten gjelder altså normalt i 2 år, men for ting som er ment å skulle vare vesentlig lengre, er fristen 5 år.

Sannsynligvis kan man krangle med selger, og få han til å gå med på at det er 5 år for datautstyr. Det er her verdt å nevne at mobitelefoner har 5 års reklamasjonsfrist.

 

For en mer omfattende beskrivelse av hvilke rettigheter forbrukerkjøpsloven gir, se på Forbrukerrådets hjemmesider.

Dette var ment som en forenkling, og er rettet mot de problemstillingene som gjelder i forbindelse med vannkjøling.

 

Linker

Forbrukerrådet

Lov om forbrukerkjøp

 

Edit: Litt bedre formulering noen steder.

Edit2: Lagt inn lovtekster.

Endret av olmka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette med at CPUen svir seg var bare et eksempel, og er egentlig ikke relevant.

 

Det som er relevant er at hvis CPUen faktisk tar kvelden på grunn av en feil med blokka, eller pumpa for den saks skyld. Så kan du ikke sende CPUen inn til butikken som solgte den, ettersom det ikke er snakk om en produktfeil.

Du må da kreve erstatning for det som er ødelagt, i forbindelse med at du sender inn den defekte blokka/pumpa.

 

Edit: Mer oversiktlig

Endret av olmka
Lenke til kommentar

Hvis folk faktisk kan ha nytte av denne posten, så er jo sticky en god idé.

Men av ren beskjedenhet foreslår ikke jeg sånt... :blush:

 

Tanken var at jeg ville gi en liten oversikt over hvilke rettigheter man faktisk har når man installerer vannkjøling. Dette følte jeg behov for etter å ha lest mange av innleggene her på forumet.

Det virker som at folk ikke tror de har så veldig mange rettigheter, bare fordi det er en "vanlig regel" at elektronikk og vann ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Faktum er at når noen selger vannkjølingsutstyr, så har de et ansvar hvis det er feil med produktene de selger. Og da er det rett og rimelig at de ikke bare erstatter produktet det var feil på, men også ordner opp i de problemene som feilen har medført.

 

Videre er det veldig fint om folk kommer med litt kritisk respons også, hvis jeg har oversett noe er det veldig fint om det kan rettes på...

Lenke til kommentar
Hvis folk faktisk kan ha nytte av denne posten, så er jo sticky en god idé.

Men av ren beskjedenhet foreslår ikke jeg sånt... :blush:

 

Tanken var at jeg ville gi en liten oversikt over hvilke rettigheter man faktisk har når man installerer vannkjøling. Dette følte jeg behov for etter å ha lest mange av innleggene her på forumet.

Det virker som at folk ikke tror de har så veldig mange rettigheter, bare fordi det er en "vanlig regel" at elektronikk og vann ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Faktum er at når noen selger vannkjølingsutstyr, så har de et ansvar hvis det er feil med produktene de selger. Og da er det rett og rimelig at de ikke bare erstatter produktet det var feil på, men også ordner opp i de problemene som feilen har medført.

 

Videre er det veldig fint om folk kommer med litt kritisk respons også, hvis jeg har oversett noe er det veldig fint om det kan rettes på...

Hadde jo vært greit hvis du siterte gjeldene paragrafer, ellers blir det bare ubegrunnde påstander ( er klar over at du har rett, men ikke sikkert alle som har lest noe særlig på forbrukerkjøpsloven ).

Lenke til kommentar

Jeg valgte heller å trekke ut det som er relevant for oss, fra en "guide" som Forbrukerrådet har laget. Også la jeg inn litt eksempler som er helt konkrete på problemer som oppstår med vannkjøling.

 

Synes du jeg skulle sitere forbrukerkjøpsloven?

Lenke til kommentar
Jeg valgte heller å trekke ut det som er relevant for oss, fra en "guide" som Forbrukerrådet har laget. Også la jeg inn litt eksempler som er helt konkrete på problemer som oppstår med vannkjøling.

 

Synes du jeg skulle sitere forbrukerkjøpsloven?

Ja, så kan folk selv se hvor det står, forbrukerrådet kan til tider bli litt vel forbrukervennlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...