Gå til innhold

Hvor mye skal en ny kjølevifte bråke.....?

toma

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en pc med P4 1,8 Ghz Northwood prosessor og vifte i ett. Men vifta summer som bare det.. Er det vanlig at den lager en slik forholdsvis høy summelyd? Det står på gulvet, og så vidt jeg kan se er det ikke noe som er kommet bort i vifta. Hva er "vanlig lyd" på slike vifter? Bråker nyere vifter mer enn eldre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er konsekvensne av raskere prosessorer og dertil tilhørende høye temperaturer.

Kjøper du en vifte ukritisk, så ja...de bråker MYE!!!..særlig på AMD CPUer..som er de som kjører varmest. Gamle PCer (386, 486...Pentium)...noen av de trengte ikke vifter engang.

Boxed Intel P4 CPUer bråker overraskende lite....

men det finnes hjelp, du kan kjøpe litt dyrer spesial vifter som bråker mye mindre. Du finner dem her: http://www.microplex.no og http://www.3dfxcool.no

AKIRA

Lenke til kommentar

Hvis boxed vifta som følger med Northwood lager sjenerende mye støy er det sannsynligvis noe galt med den. Vifta roterer med kun 3000 o/min, og og er den stilleste jeg har hørt av originalvifter fra Intel. Sammenlignet med den lille 4000 rpm vepsen som stod (men som nå har havnet på bunnen av skapet) på min Celeron cumine 1000mhz og ikke minst en tidligere 5000+rpm på min gamle P3 600 Katmai, er P4-vifta som en drøm.

Anbefaler at du tar en runde hos noen som har maken og lytter, eller kanskje en tur i den lokale databutikken...kan jo kjøpe noen cdr-plater med det samme da...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-03 20:08, AKIRAx24 skrev:

Kjøper du en vifte ukritisk, så ja...de bråker MYE!!!..særlig på AMD CPUer..som er de som kjører varmest. Gamle PCer (386, 486...Pentium)...noen av de trengte ikke vifter engang.

*kremt* 486 kan kjøres uten noe som helst :smile:. Blir varmt i lengden men er fullt mulig!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-03 21:34, MrA| skrev:

*kremt* 486 kan kjøres uten noe som helst :smile:. Blir varmt i lengden men er fullt mulig!

Min 486 DX2 50MHz kjørte uten prosessorvifte, men det er allikevel vifte i strømforsyningen. Er dette man hører på gamle maskiner. De aller eldste maskinene er ofte uten vifte i strømforsyningen til og med. Jeg har en gammel Amstrad med 086 prosessor eller noe. Lager ikke en lyd (er ikke HD i den som kan bråke heller) Men den er litt for svak til f.eks videoredigering som jeg driver mye med da. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...