Gå til innhold

Dårlig 3DMark score. Hvor ligger feilen?

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende spesifikasjoner

AMD XP2400+

512MB DDR RAM PC2100

Abit Siluro NVidia GeForce 4 ti4200

DFI nF2 U400SG-AGF hovedkort

Jeg har installert nyeste driver til grafikkortet fra Abit sin hjemmeside.

I 3DMark 2001 SE får jeg kun 8677 poeng med default innstillinger. Ser at andre får rundt 13000 med lignende spesifikasjoner. Nå spiller jeg lite så det er ikke så viktig at scoren er høyest mulig, men jeg begynner jo å lure på hvor flaskehalsen er (får ikke kjørt 3DMark 2003 uten feil, og 3DMark 2005 får jeg ikke startet en gang (hovedkortet mangler visst noen funksjoner).

I PCMark 2004 får jeg 3002 poeng, noe jeg har forstått er ca. midt på treet for denne spesifikasjonen. Derfor regner jeg med at det er grafikkortet som er stilt inn feil.

På ytelses og kvalitetsinnstillinger (NVidia) har jeg følgende:

Systemytelse: Kvalitet (velger jeg høy ytelse blir scoren bare dårligere)

Antialiasing-innstillinger: Program kontrollert

Anisotropisk filtrering: Program kontrollert

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville nok oppdatert hovedkortdriverne, eventuelt flashet BIOS og så testet med drivere fra nvidia eventuelt Omegadrivere.

Flashe BIOS'en til både hovedkort og grafikkort da eller?

Hvor finner jeg riktige NVidia drivere til mitt grafikkort? (de jeg har er listet opp som NVidia drivere allerede, men finnes det noen som er bedre egnet?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man får ikke 13k i 3DMark01 med et tilsvarende uklokket system...

Score er noe lav, men ikke så lav at det nødvendigvis er noe helt feil med system/drivere..

Ett utrangert socket-A system som kjører med FSB133 vil ikke score bra i 3DMark01..

Det som dog kan indikere problem er at 3DMark03 ikke lar seg kjøre.. Hva slags problem/feilmelding er det som oppstår (Ti4200 har ikke støtte for DX9.. så det er ikke noe stort poeng å kjøre 3Dmark03.. Selv ett FX5200 får bedre score..) :)

Edit:

Rettet en skriveleif.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det som dog kan indikere problem er at 3DMark03 ikke lar seg kjøre.. Hva slags problem/feilmelding er det som oppstår

Første testen (fly) flyter fint. Men når andre testen skal begynne, så blir skjermen svart en stund, så ser jeg blåskjerm i et kvart sekund før maskinen rebooter av seg selv. Tipper at jeg kanskje kan ha for lite minne på grafikkortet (64MB).

(Ti4200 har ikke støtte for DX9.. så det er ikke noe stort poeng å kjøre 3Dmark01.

Men hvis 3DMark 2003 ikke har noe for seg (tipper du mente at det var 3DMark 2003 du mente) så er ikke det så viktig.

Men du mener det ikke er noe poeng for meg å tulle med å teste andre drivere og BIOS flashing og kanskje f*cke opp ting enda mer? Jeg spiller jo særdeles lite spill med stort behov for raske grafikkort. Var bare nervøs for at det var et eller annet alvorlig galt med det et sted i systemet.

Grunnen til at jeg har testet, er at jeg har bestilt ny CPU (XP3200+) og ny RAM i PC3200 utgaven (har 2100 nå) så har tenkt å se hvor stor forbedringen blir.

Lenke til kommentar
fikk 12 k på xp [email protected] og geforce 4 ti 4600 på abit an7 kort

du brud får 10k

Jaja.... 1323 mindre enn jeg burde fått kan jeg leve med. Jeg fikk faktisk score'n ganske kraftig opp ved å installere nye drivere.

Jeg prøvde faktisk først med Microsoft sine NVidia drivere (som Windows XP insisterte på var nyest og best). Med de fikk jeg 6663 poeng. Når jeg fiklet litt, fikk jeg etterhvert installert driverne som fulgte med CD'en til grafikkortet. Da gikk den opp til 7569. Først når jeg hentet oppdaterte drivere fra Abit, ble scoren 8677.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
fikk 12 k på xp [email protected] og geforce 4 ti 4600 på abit an7 kort

du brud får 10k

Du får *ikke* 12-13k på ett uklokket system m/FSB133 og Ti4200...

Ti4600 er dessuten ett bedre kort... "out-of-the-box"..

Om dette er så viktig å diskutere er en annen sak, men det er jo en del av oss som bruker "noe" tid på slike benchmarks... :p

Lenke til kommentar

Poengsummen ligger der hvor den skal være, 3dmark01 er veldig poengbasert avhengig av hvilke drivere du bruker, visse drivere kan gi en ytelseboost på 1-2k men denne ytelseøkningen er helt verdiløst da det kun er 3dmark som får denne ekstra "ytelsen" .

At 3dmark03 henger seg og får maskinen til å restarte høres derimot mere problematisk ut, da systemkravene er som følgende :

# Intel® or AMD® compatible processor that achieves a PCMark2002 CPU score over 2500 marks (corresponds to 1 GHz clock speed on some CPU architectures).

# 256 MB of system memory.

# 1 GB of hard disk space.

# DirectX 9 compatible graphics adapter that has 32 MB of memory and is fully DirectX 7 compliant.

# Windows 98, ME, 2000 or XP operating system.

# DirectX 9.0c runtime installed (download).

# Microsoft Internet Explorer 6 installed, for some 3DMark functionality (download).

# Microsoft DirectX System Development Kit is required to run the image quality test using the reference rasterizer.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok oppdatert hovedkortdriverne, eventuelt flashet BIOS og så testet med drivere fra nvidia eventuelt Omegadrivere.

Flashe BIOS'en til både hovedkort og grafikkort da eller?

Hvor finner jeg riktige NVidia drivere til mitt grafikkort? (de jeg har er listet opp som NVidia drivere allerede, men finnes det noen som er bedre egnet?).

Jeg skal ikke si noe om hvilken score du burde hatt med ditt system, for det vet jeg rett og slett ikke, men har du forsøkt å rett og slett hente drivere fra nvidia siden istedet for Abit? Nyeste nVidia driver for windows 2000/XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...