Gå til innhold

athlon eller sempron?

vortx

Anbefalte innlegg

skal gi siste sprut i den gamle pcen før den pensjoneres til jul.

Skal jeg gå for Athlon 3000+ eller Sempron 3000+.

Hva er forskjellen mellom de to? Førstnevnte er 150 spenn dyrere.

Hvilken egner seg best til oc, evt gir best ytelse "as is"??

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A64 er vesentlig bedre fordi:

*Mer cache (sempron har 128k og 256k)

*64bit støtte (sempron mangler det ,men muligens den nyeste har det. Var noen som snakket om det på et annet forum ,men dette gjelder ikke 3000)

Husk å kjøp boxed.. Det er 3års garanti direkte fra AMD kontra OEM\biulk som kun er 1år. Du kan også krangle om kjøpsloven ,men jeg synes garanti er vesentlig greiere.

Lenke til kommentar

Xp-en har litt høyere clock. Ellers er de like med samme kjerne. Så når det kommer til overklokking antar jeg at de er så godt som like. (Om noen har andre erfaringer så kom med dem)

Om du føler den ekstra klokkefrekvensen verdt penga så kjøp XP-en.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
sorry! glemte å nevne at det er gode gamle socket A!!!

Gå for athlon. Den har dobbelt så mye cache som sempron. Gir en del bedre ytelse.

Men skal du overklokke så gå for athlon xp-m

Den er utviklett for laptopper og har dermed mye lavere temp, selv om de ikke er å få i så høye frekvenser ;)

Lenke til kommentar
alle de gamle athlonXP prosessorene som fremdeles er i salg har fått navnet sempron. det betyr at socket A sempron er AthlonXP cpu`er. har ihvertfall ikke vært borti noe annet...

Har forstått det slik at Sempron Sokkel A har 256Kb Cache og er satt til å kjøre 166MHz buss. Og ja, de gode gamle Athlon XP hadde jo 256Kb Cache men var satt til å kjøre 133Mhz buss. Bortsett fra de største T-Breds. 2700+ var vel 166MHz buss. Barton CPU-ene hadde jo 512Kb Cache og var satt til å kjøre 166MHz buss, bortsett fra den største. 3200+ var jo beregnet for 200MHz buss.

Men noen Sempron med Barton kjerne har jeg aldri hørt om ? men da er det vel en modell av den som har 512Kb Cache. Er ikke så oppdatert på Sokkel A lenger. Den er jo ikke langt unna død. Iallfall når det gjelder salg. Mange har jo den enda da.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

hmm... ble usikker nå, men orker ikke å sjekke nå! det jeg kan si er at jeg mener å huske at det ble sagt at når A64\S754 var nytt at de gamle socket A fikk nytt navn, til sempron, som skulle være AMD`s billigserie. men jeg skal ikke si det for sikkert, jeg bare mener å huske det var slik... athlonXP ble altså omdøpt til Sempron uten endringer. det er jo også mulig de har gjort endringer på Sempron\Socket A i ettertid for å gjøre dem billigere...

Lenke til kommentar
hmm... ble usikker nå, men orker ikke å sjekke nå! det jeg kan si er at jeg mener å huske at det ble sagt at når A64\S754 var nytt at de gamle socket A fikk nytt navn, til sempron, som skulle være AMD`s billigserie. men jeg skal ikke si det for sikkert, jeg bare mener å huske det var slik... athlonXP ble altså omdøpt til Sempron uten endringer. det er jo også mulig de har gjort endringer på Sempron\Socket A i ettertid for å gjøre dem billigere...

De fleste Athlon XP (Sett bort fra Barton) var satt til å kjøre 133MHz buss. Sempron kjører 166MHz buss. Men man kan vel si at det er nesten samme prosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...