Igge Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hei, Bruker win XP Pro. Asus A8N-SLI premium hovedkort sier at jeg har X2 dual CPU. Men jeg får ikke 2 kjerner når jeg tar task manager og performance i XP. Hva har jeg gjort galt? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hvilken BIOS har du på hovedkortet? sikker på at du ikke har XP Home? Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Må man ha Professional for å kjøre multitaskning?:O Kristian Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Må man ha Professional for å kjøre multitaskning?:O Kristian Nå er jeg ikke helt sikker på dette, men mener at Home Edition kun støtter en CPU. Altså har ikke støtte for SMP. Jeg vet at Home Edition har støtte for SMT (les: Hyper Threading) XP PRo har iallefall støtte for 1-2 CPU'er. Skal du ha fler må du enten bruke Windows XP 64-bit eller Windows 2003 Server Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Hei, Ja - helt sikker på at jeg kjører Windows XP Professional. Kjører nyeste versjon av BIOS'en, har prøvd 3 ulike versjoner, dato på BIOS nå er starten av juni 2005 (versjon 2.06 eller noe slikt - sluttet på 6 husker ikke eksakt nummer). Alle verktøy (CPU-iDZ, AMD) registrer bare EN CPU i windows (id = 0) - aldri to. Det rare er også - absolutt INGEN hjelp eller informasjon på hjemmesidene til AMD. Skulle jo tro at jeg ikke var den eneste X2 eieren i verden med windows xp pro. Takk for hjelpen dere som prøvde Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Kan også bekrefte at Home Edition kun kjører på en CPU, men det er ikke det jeg har. Synes en gang jeg så noen greier med ACPI og noen registry peker - ulike versjoner av ACPI som fungerte annerledes... men hvorfor må jeg gjøre dette når andre får dual opp sånn uten videre... hmmmm Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 JEg har nemmelig samme hovedkort og prosessor som deg... Når jeg bootet maskinen for første gang, gikk jeg inn i BIOS, deaktiverte LAN2, stilte klokken og sjekket temperatur og minne-timing før jeg installerte Windows XP Pro. Hadde 2 CPU'er da.... Prøv å reset BIOS til default... Det skal vel ikke ha noe å si, men det er en lovelig Windows du har, ikke noen crack? Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Hei. Ja. Jeg får vel prøve å reinstallere windows, installasjonen min er flere år gammel, så jeg har vel godt av det uansett... Men det var litt kjipt, trodde de skulle funke å bare installere, oppgradere BIOS og da-da 2 CPU'er tilgjengelig for XP. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 For meg fungerte det iallefall "rett ut av boksen" med samme hovedkort og prosessor som du har. Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Jeg fikk napp på AMD Forums. Hvis BIOS'en detekterer CPU riktig (som den gjør) og jeg kjører XP Pro er det kun en ting som gjenstår, HAL - og selv om jeg bare så såvidt på denne i gårkveld så mener jeg at den står på "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll) http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;309283 Kan du sjekke om din står på en av settingene som støtter MPS (multiprosessor)? F.eks "ACPI Uniprocessor PC", ACPI APIC UP HAL (Halaacpi.dll). Du finner den under device manager -> ACPI (tror jeg). Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Og "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll) støtter IKKE dual CPU og må derfor endres. Når det er sagt så er jeg kraftig imponert over at XP Pro installasjonen min har kjørt i nesten TRE år uten reinnstalleringen, det var kliss umulig i gamle dager m ME, 95 osv - registry gikk alltid til H etter en viss tid.... Jeg burde kanskje kjøre en ren installasjon igjen for å få boot-tid osv men... slapp vettu Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Søk hjelp på "Den store Asus A8N-SLI tråden", der er det sikkert folk i samme situasjon. Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Tja kanskje, kanskje ikke. Sorry hvis jeg spammer, men dette er sikkert ok info hvis andre har samme utfordring som meg. Kilde http://www.theeldergeek.com/clean_installa...windows_xp.htm: When XP is first installed it tries to determine what type of BIOS is available on the computer. Newer systems have what is known as Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) capability. Unfortunately, XP doesn't always recognize a computer BIOS is ACPI capable and doesn't install the support for ACPI. Even more unfortunate is the fact that if ACPI support isn't determined at the initial install it's virtually impossible to correct this at a later time short of reinstalling XP over the top of the previous XP installation. To do so requires changing the Hardware Abstraction Layer (HAL). The chances of successfully changing a HAL after XP has been installed is pretty close to zilch. Once you drop the CD in the tray and fire up the computer to install XP, the first thing you'll see at the bottom of the screen is the option to press F6 if you need to install a SCSI or RAID controller. Don't press F6. Press F5 instead. This will take you to a separate menu of Hardware Abstraction Layer's where you can choose an appropriate HAL that supports ACPI. The choices will be: ACPI Multiprocessor PC ACPI Uniprocessor PC Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible PC MPS Uniprocessor PC MPS Multiprocessor PC Standard PC Standard PC with C-Step i486 Other In the majority of installations the 'Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC' HAL is the one you will want to use. A few cautions are also in order: Obtain and install the latest BIOS for your motherboard before you begin the XP installation. Equally as important as using the proper HAL on ACPI capable systems, is NOT using it on systems that are not ACPI compatible. The install may complete but the system will almost surely fail to start when it reboots. There are situations where it is definitely not desirable to use an ACPI HAL even if it is supported by the BIOS. This predominately applies to servers, but to ensure that an ACPI HAL will not be used or automatically detected and used, press F7 instead of F5 as discussed previously. Considering the number of problems that users have with systems not shutting down completely I wonder why this feature is not prominently mentioned and documented. It could save many headaches, but now you know. A good piece of knowledge to have tucked away for your next XP install. As a final note, to determine if your computer was detected as being ACPI enabled: Right click My Computer then click Properties > Hardware > Device Manager. Expand the entry called Computer. If the entry is 'Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC' you're all set. If it says 'Standard PC' the computer BIOS was not detected as being ACPI capable. Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Det som stod i siste posting (over) med at det er nesten umulig å skifte HAL er feil iht denne kilden. Jeg er på jobb nå så jeg skal teste når jeg kommer hjem og poste her hvordan det gikk. Takk for hint om alternativ tråd. how do you change HAL: Right Click "My computer" on the desktop... Properties -> Hardware -> Device Manager Expand the "Computer" branch and right click the item that appears Select "Update driver" and skip (select "No, not this time") any window that pops up asking you to connect to "Windows Update" and press next. Select "Install from a list or specific location (Advanced)" and press next Select "Don't search. I will choose the driver to install" and press next Select "Advance Configuration and Power Interface (ACPI) PC" from the list and press next. It will then do it's stuff and then prompt you to restart windows. Once it restarts it will prompt you via a small balloon message in the systray that another reboot is needed. Once you've done that then it's all finished Note: The above is the exact instructions as needed on my XP SP2 install. It may differ for XP SP1, XP SP1a, XP plain and Win2000. Lenke til kommentar
Igge Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Æsj, ACPI greiene gjorde ikke noe utslag. Får reinstallere XP - det er et herk men.. slik er det vel .. ? Litt rart at ikke flere har fått det samme problemet. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Tror du må reinstallere ja. Det går an å gå fra Multiprosessor til Uniprosessor uten å reinstallere, men går du fra en til 2, vil den sannsynligvis bare kjøre på den ene kjernen. Trykk Ctrl+Alt+Del og velg Performance under Task Manager, har du 2 CPU-kjerner vil du se at CPU Usage History er delt i to. Jeg hadde også prøvd med 1013.002 (beta) BIOS. 1013-002.zip <- den er til deluxe 1007.002 til Premium. Edit: Du kan prøve en "repair" installasjon, dvs, boote opp på XP CD'n (den BØR ha SP2 integrert), ikke trykke R første gang (da kommer du inn i recovery console), men [enter] og så R for å reparere din nåværende installasjon. Da vil du beholde alle programmer og innstillinger, og forhåpentligvis bytte til Uniprosessor HAL. Men - en reinstallasjon og opprydding har ingen vondt av. Endret 4. august 2005 av Krapfoss Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Det går an å gå fra en CPU til to på samme installasjonen. Jeg hadde A64 3200+ på mitt MSI K8N Diamond og byttet til X2 4200+. Første boot detekterte XP "hardware changes", og installerte støtte for to CPUer. -KJ Lenke til kommentar
Igge Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 Hei, Det Krapfoss riktig sier er at det ikke går å gå fra en HAL installasjon av en enkel kjerne og over til en dualcore kjerne. Sistnevnte har hele tiden hatt støtte for dualcore, men den har vært uutnyttet på din tidligere prosessor. Anyway - ja, reinstallasjonen gjorde susen. Og FOR en sus. Har aldri før hatt en PC oppgradering som har vært et så stort sprang. Det er ingenting som henger i windows. Om jeg kjører winzip og samtidig browser og flytter rundt på vinduer - ingenting henger. Dette var helt herlig. Desverre så medførte XP PRO installasjonen at jeg herpet partisjonen på IDE disken min, som jeg også for anledning hadde flyttet ALLE bilder og dokumenter over på. Jipppy jaheee. Skal prøve meg med recovery og repair løsninger i dag. Jeg hater Microsoft og gleder meg sånn til den dagen spill som Guildwars og BF2 kan lanseres på LINUX eller MAC eller ??? samtidig sånn at jeg kan droppe dritt-OS'ene til Billg en gang for alle. Nå skal de prøve å EIE verden med DRM også - ALLE må gjennom MICROSOFT sin løsning for å kunne foreta betalinger. Nei takk, gå vekk - gi oss friheten tilbake! Oi - her ble det mye digresjoner. Reinstallering av XP PRO fungerte iallefall for å få begge kjernene til å fungere. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Det Krapfoss riktig sier er at det ikke går å gå fra en HAL installasjon av en enkel kjerne og over til en dualcore kjerne. Sistnevnte har hele tiden hatt støtte for dualcore, men den har vært uutnyttet på din tidligere prosessor. Jeg vet at det var slik tidligere, men noe må ha blitt endret, sannsynligvis i SP2. Da jeg skiftet fra P4 til P4 med HT tidligere måtte jeg reinstallere. Nå gikk det imidlertid uten. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå