Gå til innhold

Hvordan regner man Newton om til hestekrefter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kraft/arbeid og effekt er jo to litt forskjellige ting da. Det går vel ikke an å regne dem om hverandre. :dontgetit:

Du finner i tabellen horsepower hour(CVh) under energy, work osv. og newtonmeter(Mn)på den andre siden....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Tja... Når jeg putter inn 1 377 000 Nm, får jeg ut dette:

1377000 Nm = 5.200543848 • 10^-1 CVh = 0.520054385 CVh

Jeg tror hestekraft-timer (CVh) og hestekrefter (CV) er to litt forskjellige ting. ;)

Edit: I tillegg er det snakk om newton (N) og ikke newtonmeter (Nm) som står på den kalkulatoren.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Tja... Når jeg putter inn 1 377 000 Nm, får jeg ut dette:

1377000 Nm = 5.200543848 • 10^-1 CVh = 0.520054385 CVh

Jeg tror hestekraft-timer (CVh) og hestekrefter (CV) er to litt forskjellige ting. ;)

Edit: I tillegg er det snakk om newton (N) og ikke newtonmeter (Nm) som står på den kalkulatoren.

Joda ! Såvidt enig og vi snakker om kN.. :)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Det går ikke an å regne om mellom disse to. Det blir som å regne om fra meter til sekunder. Det er to forskjellige ting.

Men det ligger kanskje noe mer bak teksten. Dvs. ting de har glemt å ta med i benevningen som kan brukes for å komplettere uttrykket.

Lenke til kommentar

Flymotorer oppgis til å ha en viss skyvekraft. Dette kan ikke si f.eks. en bilmotor ha, men pr. definisjon er en hestekraft lik den nødvendige effekten for å skyve 75kg én meter på ett sekund, mot tyngdens aksellerasjon. På jorda er altså det ca 735W.

Hvis bilen denne én-hesters motoren sitter i veier 75kg, vil altså bilen maksimalt kunne få en aksellerasjon på 1ms/s. Dette er det samme som å utsette den for 75N.

På teoretisk, generelt og svært forenklet grunnlag, kan vi derfor si at en motor med skyvekraften 75N, har samme effekt som en motor med 1hk. Dermed vil flyet ditt kunne sammenliknes å ha motorer ytende 18.360 hk.

(Selv om det er lenge siden jeg har drevet med fysikk nå :S)

Lenke til kommentar
Flymotorer oppgis til å ha en viss skyvekraft. Dette kan ikke si f.eks. en bilmotor ha, men pr. definisjon er en hestekraft lik den nødvendige effekten for å skyve 75kg én meter på ett sekund, mot tyngdens aksellerasjon. På jorda er altså det ca 735W.

Hvis bilen denne én-hesters motoren sitter i veier 75kg, vil altså bilen maksimalt kunne få en aksellerasjon på 1ms/s. Dette er det samme som å utsette den for 75N.

På teoretisk, generelt og svært forenklet grunnlag, kan vi derfor si at en motor med skyvekraften 75N, har samme effekt som en motor med 1hk. Dermed vil flyet ditt kunne sammenliknes å ha motorer ytende 18.360 hk.

(Selv om det er lenge siden jeg har drevet med fysikk nå :S)

er du sikker på at det er riktig?

Lenke til kommentar
Hestekrefter er effekt. Effekt * tid er energi.

Newton er kraft. Kraft * distanse er energi.

Om det er mulig, og hvordan man bør gå frem for å sammenligne de to, det er jeg usikker på.

man bør huske på at Nm er en enhet for dreiemoment, et kryssprodukt mellom kraft, F, og arm, R.

* <-----dreiepunkt

|

|

|

| R

|

<-------------------------- F

Torque = F x R

Så Nm er ikke en enhet for energi/arbeid.

Bfisken har en forklaring som er meget god synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...