Gå til innhold

7800GTX Gainward eller XFX?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle 7800 kortene er uansett så raske at det betyr ikke så mye hvilket kort du har, mener nå jeg da. Gainward er kjent for å ha meget bra kort, visstnok god bundle også.

Selv har jeg dette: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34207

og det er bare et knallkort. Er en ny bios ute til dette kortet (Beta) med nye innstillinger på core og minne :2D:303MHz/1,31GHz

3D:480MHz/1,31GHz

Har 8860 i 3dmark05

Selv har jeg klokket dette opp til 525 nå med god kjøling, så dette tar helt av. Skal det absolutt være et av de du nevnte, ville jeg gått for Gainward, har hatt skjermkort fra den produsenten tidligere uten noensinne å ha problemer. Lykke til uansett

:thumbup:

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Hei :)

Hvilket av disse 7800GTX bør jeg velge?

Jeg kjøpte nylig Gainward-kortet. Grunnen til at jeg valgte Gainward var mest fordi a) Komplett hadde dette kortet inne akkurat da, b) jeg har hatt positive erfaringer med Gainward tidligere, og c) fordi kortet var overklokket fra fabrikk. Men jeg hadde også lest en rekke positive tester av kortet og jeg likte spesielt at viften var såpass støysvak (mitt forrige 6800GT-kort ulte fælt, så jeg byttet ut viften/kjøleribben med en svær, men forholdsvis stillegående vifte fra Arctic Cooling) .

Det finnes forresten to utgaver av 490 Mhz varianten til XFX: I den ene pakken følger en full versjon av Battlefield 2 med. Vet ikke om dette er den utgaven som Komplett selger. I 450 Mhz varianten skal det visstnok følge med en T-skjorte og en kontroller av relativt god kvalitet. Men enkelte butikker selger kontrolleren separat, selv om den er ment å følge med kortet. Sjekk med Komplett for sikkerhets skyld, dersom du faller for XFX.

Er forresten ganske imponert over ytelsen i høyere oppløsninger. Spilte litt Counterstrike idag i 1920 x 1200 oppløsning og kortet hadde ingen problemer med frameraten, i motsetning til mitt gamle 6800GT-kort som slet litt.

Lenke til kommentar

Hvilke kort som er mest overklokkingsvillige er helt tilfeldig. produsenten har ingenting med dette å gjøre. Hardwaren er 99,999% lik for alle produsentene.

Det du dog får på disse modellene som har mer enn den normale 430Mhz klokken på core, er en garantert overklokk til dette, og sansynligvis litt mer (siden det alltid er marginer når de godkjenner kort til sånne hastigheter).

Det er nok verdt det om du er en sånn person som ikke tørr å røre hardwaren din, men fremdeles øsnker maks ytelse. For alle oss andre som ikke har noe problem med å klokke kortet, så kjøp heller en vanlig versjon til mye lavere pris. Sansynligheten for at et standard kort klokker like høyt som disse spesialversjonene er meget høy, så i mine øyne er det bortkastede penger å bruke nær en tusenlapp ekstra på det.

En ting å tenke på:

Det er fremdeles ikke ultra-versjoner av 7800 på markedet. Det betyr nok at mange av GPU'ene som kommer i 7800GTX'ene klarer ultra-hastighet på GPU (eller det som kommer til å bli ultra-hastighet). Derfor er det nok store sjanser for å finne mange fine overklokkere blandt de som blir solgt nå mens de ikke blir sortert enda.

-Stigma

Lenke til kommentar
Syk overklokk var det uansett! :thumbs:

Ja, det er det. Selv med voltmods så er de resultatene helt ville. Så bra at jeg nesten har mine tvil om det er ekte. Om det er det, så har han truffet jackpot i forhold til å finne en perfekt GPU med perfekte minnebrikker.

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er fremdeles ikke ultra-versjoner av 7800 på markedet. Det betyr nok at mange av GPU'ene som kommer i 7800GTX'ene klarer ultra-hastighet på GPU (eller det som kommer til å bli ultra-hastighet). Derfor er det nok store sjanser for å finne mange fine overklokkere blandt de som blir solgt nå mens de ikke blir sortert enda.

vel, denne ultra-versjonen er jeg tvilende til at noen gang kommer. ser man på 6800-serien så kom det raskeste kortet i serien først. dessuten så har nVidia sagt at grunnen til at 7800 het gtx isteden for ultra var fordi "gt" hadde et bedre rykte blant folk, dvs. at det var billigere og ga nesten like god ytelse som ultra. gtx ble derfor valgt framfor ultra. dette var offisiell uttale fra nVidia, såvidt jeg forstod det. leste dette i forbindelse med release av 7800-serien. det er godt mulig det slippes en ultra-versjon allikevel hvis ATi kommer med en skikkelig "killer" til høsten, men dagens GTX er nok ikke beregnet på en hastighet et slikt kort evt. vil få...

Lenke til kommentar
Det du dog får på disse modellene som har mer enn den normale 430Mhz klokken på core, er en garantert overklokk til dette, og sansynligvis litt mer (siden det alltid er marginer når de godkjenner kort til sånne hastigheter).

Og for enkelte som ønsker et bra utgangspunkt for overklokking vil nettopp denne garantien og det større 'albuerommet' være verdt prisforskjellen på 700 kr. Du kan riktignok spare hundrelappene og satse på et standardkort og håpe at det er like overklokkingsvennlig, men når man først er villig til å betale over 4.000 kroner for et slikt kort synes jeg ikke prisforskjellen er så stor.

Mens vi er inne på klokkehastigheter: De fleste her vet kanskje at NV70 drives av minst tre klokker (kan overvåkes med Rivatuner). Denne omtalen (blant flere andre) sier litt om de ulike klokkene og Gainwards (GS) overklokkingspotensiale:

Geforce 7800GTX Review

Utdrag:

Speaking of clock speeds Hilbert from Guru 3D discovered that the reference 7800GTX did clock it self 40 MHz higher, meaning the core was at 470 MHz but the memory speed remained the same. This is also true with the Gainward 7800GTX Golden Sample, it actually does clock the core to 520 MHz while the memory remains at 1300 MHz.

...

Overclocking

Considering the Gainward 7800GTX is already overclocked I didn’t have high hopes of overclocking it too much. This card overclocked better than I expected, I was able to reach a core speed of 515 MHz and 1400 MHz on the memory. Running some intensive benchmarks at that speed, minor artefacts appeared. By reducing the core to 510 MHz things where a lot better. The card ran 100% stable at that speed without artifacts. ...

Det interessante er at GS-kortet som testes her har en kjernehastighet på 480 Mhz, i motsetning til 470 Mhz varianten som Komplett selger. Det er mulig at dette kortet anvender en nyere BIOS (skal undersøke dette selv senere). Ifølge denne tråden er det et relativt stort sprang mellom 470 og 480 Mhz.

[Edit: På Gainward-forumet er det en fyr som har klokket GS'en til 537/1440 med en modifisert NV5 silencer.]

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...